• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 14 Jan 17:56
    4427 visningar
    0 svar
    0
    4427

    Stamning och läspning

    Hej!

    Har en son som både stammar, periodsvis ganska svårt, och läspar. Han är 16 år. Hur mycket hjälp finns att få med detta och finns det någon bra sida man kan läsa på lite?

    Sonen lider mycket av just stamningen, väljer ofta att vara tyst och undviker sociala kontakter. Till saken hör att han även har Asperger och ADD, så jag vet inte riktigt alltid om det är pga stamningen han inte pratar med andra eller på gund av sin Asperger. Är det vanligt med stamning och läspning när man har dessa diagnoser? Jag menar, tror man att det finns ett samband? Tidigare har han inte brytt sig så mycket om stamningen men nu i tonåren är det tufft. Jag upplever också att det blivit väldigt mycket värre. Han äter förövrigt concerta om det kan ha någon betydelse.

    Jag har kontaktat logoped men det verkar ta tid då det bara finns en i kommunen som nu slutar och det ska visst precis börja en annan så dom är i någon slags överlämningsfas som inte verkar fungera riktigt. Har du några tips eller info att ge oss så länge?

Svar på tråden Stamning och läspning