• Anonym (Maktlös)

mamman vill inte träffa hen!

Som en Mamma känner jag mig arg och fruktansvärt förbannad på en annan mamma.

Min bonus är 5 år och vill verkligen jätte gärna vara hos sin mamma, MEN mamman skiter fullständigt i hen.
    vilket resulterar i en lite rebellisk  5 åring här hemma.  Hen har för ca ett halvår sen träffat sin mamma sist och sist dom pratade för ca 3 veckor sen  blev hen lovad att komma dit. Men nu vägrar mamman svara i telefonen och 5 åringen försöker hålla modet uppe. Hen vill inte visa tårar och jag kan känna att hen är lite för "stark" för sitt eget bästa. . Hen använder smärta för att få ut tårarna ( Okej ingen panik hen skadar inte sig själv!) Hen säger att hen har ont i huvudet, foten,höger öga,vänster öga,magen.. ja vars man nu kan ha ont och gråter för den skull... tills det kommer fram att hen saknar sin mamma.

Det är förmodligen en massa tankar och funderingar som åker runt i huvudet på hen.
    Aggressionerna hos hen finns inte men däremot trots och total respektlöshet mot alla andra. Vilket är extra påfrestande då vi har en liten 1åring här hemma också som vi inte vill ska ta efter hens beteende.

När maken åker på jobbet sätter sig hen och tittar på klockan  sen börjar det.. samma visa varje gång. "när kommer pappa?" Hur många dagar jobbar pappa?" 

När pappa väl kommer hem så existerar inte jag. Jag är den där som bara ska finnas där som typ lunchbilen. Jag förstår att jag aldrig kommer kunna ta över någon mamma-plats och det är jag inte ute efter. men däremot vill jag ha en fungerande vardag där jag ska kunna lämna barnen själv i köket medans jag går på toaletten, där barnen ska kunna lyssna när jag säger nej. 1 åringen förstår inte så mycket ännu men en vacker dag gör hen det och då vill jag inte att hen ska ta efter 5åringens inställnig.

Vad göra?

• Svar på tråden mamman vill inte träffa hen!
  • Anonym (Maktlös)

Ingen?

• Anonym (hemskt)

Så fruktansvärt att läsa detta! Jag tycker så synd om femåringen och om er allihop. Är mamman psykiskt sjuk? Har ni kontakt med barnpsykolog? I er situation skulle jag rådfråga en skicklig och erfaren barnpsykolog om hur man på bästa sätt kan prata med barnet om mammans svek. Hur man kan hjälpa barnet att hantera det. 

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (hemskt) skrev 2014-01-14 22:53:41 följande:
    Så fruktansvärt att läsa detta! Jag tycker så synd om femåringen och om er allihop. Är mamman psykiskt sjuk? Har ni kontakt med barnpsykolog? I er situation skulle jag rådfråga en skicklig och erfaren barnpsykolog om hur man på bästa sätt kan prata med barnet om mammans svek. Hur man kan hjälpa barnet att hantera det. 

ja det är ju för hen det blir jobbigast. Lider så otroligt mkt med hen. 

Nej det har vi inte gjort, hade velat nå hen själv först. 

När hen inte försöker nå sin mamma och lyckas komma in i "glömske"trallen så går det rätt så bra. men när dom här svackorna kommer vill man bara åka raka vägen till mamman och berätta hur otroligt hemsk hon är mot sitt barn.

Är det BUP man ska kontakta?

Vad gäller mamman så vet jag inte. men rent logiskt sett vilken frisk människa beter sig så mot sina barn...

• Anonym (hemskt)

Ja, jag tror att du kan kontakta Bup. Eller kanske kan BVC förmedla en kontakt. Jag skulle gå själv först, alltså bara ni två vuxna, och inte barnet. Men hur ni ska göra med det kan ni ju fundera över. Tror att det är viktigt att ni så fort som möjligt försöker hitta sätt att hjälpa barnet.

Förmodligen är barnet rädd att förlora pappan, eller också skyller barnet på dig på något sätt? Eller vill inte släppa in dig för nära eftersom det skulle vara att svika mamman? Det är nog bra att försöka se situationen från barnets håll. Mycket kärlek, tålamod, trygghet och tydliga ramar borde ge ett visst stöd. 

• Påven Johanna

Hur länge har du funnits i barnets liv då? Och hur många dagar i stöten är pappan egentligen borta? 

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (hemskt) skrev 2014-01-14 23:09:43 följande:
    Ja, jag tror att du kan kontakta Bup. Eller kanske kan BVC förmedla en kontakt. Jag skulle gå själv först, alltså bara ni två vuxna, och inte barnet. Men hur ni ska göra med det kan ni ju fundera över. Tror att det är viktigt att ni så fort som möjligt försöker hitta sätt att hjälpa barnet.

Förmodligen är barnet rädd att förlora pappan, eller också skyller barnet på dig på något sätt? Eller vill inte släppa in dig för nära eftersom det skulle vara att svika mamman? Det är nog bra att försöka se situationen från barnets håll. Mycket kärlek, tålamod, trygghet och tydliga ramar borde ge ett visst stöd. 

kan ju testa ringa BVC först och se vad dom säger. Att hen är rädd att förlora pappan är mkt möjligt men hur ska man göra för att få hen att förstå att pappa finns här? 

Sen fick vi vårat gemensamma barn och jag tror att det kan vara det som gör att hen vänder sig mot mig. Hen ser kärleken till mitt eget barn. Det är klart jag tycker om hen också men det är ju hur som helst inte samma band mellan mig och 5 åringen. 

Trygghet tror jag hen  känner, men det är den där biten att få hen att förstå att det hen gör eller säger kan göra oss ledsna. Hen har börjat vara taskig med 1 åringen, håller fast, nyper och lurar hen att göra saker som kan göra 1 åringen illa. Det oroar mig

• Anonym (Maktlös)
    Påven Johanna skrev 2014-01-14 23:13:09 följande:
    Hur länge har du funnits i barnets liv då? Och hur många dagar i stöten är pappan egentligen borta? 
    Jag har funnits i hens liv sen hen var 2,5  fyller snart 6.

Och pappan jobbar fm och em.. det vill säga att den här veckan jobbar han måndag till fredag 6-14
    och nästa vecka em 14-24. Så han är hemma dagligen.
  • Påven Johanna
    Anonym (Maktlös) skrev 2014-01-14 23:23:46 följande:
    Jag har funnits i hens liv sen hen var 2,5  fyller snart 6.

Och pappan jobbar fm och em.. det vill säga att den här veckan jobbar han måndag till fredag 6-14
    och nästa vecka em 14-24. Så han är hemma dagligen.
    Aha, det var ju betryggande. Men jag sällar mig ändå till förslaget om att ta hjälp, det är viktigt att ni får verktyg för att kunna hjälpa barnet att både sortera, förstå och hantera alla känslor kring att ha blivit sviken av föräldern. 
  • Anonym (Maktlös)
    Påven Johanna skrev 2014-01-14 23:28:16 följande:
    Aha, det var ju betryggande. Men jag sällar mig ändå till förslaget om att ta hjälp, det är viktigt att ni får verktyg för att kunna hjälpa barnet att både sortera, förstå och hantera alla känslor kring att ha blivit sviken av föräldern. 
    Absolut, ska prova ringa BVC och få mig lite råd. 
  • Anonym (bibo)

Att barnet riktar sin ilska mot dig kan ju vara att han/hon inte litar på vuxna kvinnor. Mamma svek så det kanske du också gör en dag...

Kanske är han/hon avundsjuk på sitt syskon som får ha sin mamma. Det finns massa saker. I vilket fall är det så klart inte okej att skada sitt syskon. Hoppas att ni får hjälp så att din bonus och ni andra får må bra. Stackars lilla barn.

• Anonym ()

jag slutade läsa när jag träffade den första "hen", dvs andra rad. Omöjligt att fortsätta.

MVH

• Anonym (,,,,,,,)
    Anonym (bibo) skrev 2014-01-15 21:47:47 följande:
    Att barnet riktar sin ilska mot dig kan ju vara att han/hon inte litar på vuxna kvinnor. Mamma svek så det kanske du också gör en dag...
    Kanske är han/hon avundsjuk på sitt syskon som får ha sin mamma. Det finns massa saker. I vilket fall är det så klart inte okej att skada sitt syskon. Hoppas att ni får hjälp så att din bonus och ni andra får må bra. Stackars lilla barn.
    Ja, något har ju blivit fel.
    Sök hjälp, det finns inget annat att göra.

Det låter som att det här barnet är grymt sviket.
  • Anonym (Moa)

Usch, stackars liten! Och vad svårt för er vuxna att veta hur man ska hjälpa barnet.. Håller med om att det för barnets skull säkert skulle vara bra att få prata med någon på BUP, man kan ju bara tänka sig vad som måste röra sig i huvudet när man blir sviken av sin mamma på det sättet.

• Anonym (**)
    Anonym () skrev 2014-01-15 21:54:11 följande:
    jag slutade läsa när jag träffade den första "hen", dvs andra rad. Omöjligt att fortsätta.

MVH
    Ja, det är verkligen otroligt irriterande. Vad spelar det för roll om man skriver hon eller han? Barnet och ts är exakt lika anonyma ändå?!
  • Anonym (Jana)

Reflekterar över vilka starka reaktioner det blir när en mamma inte är intresserad av sitt barn, jämfört med om det är en pappa som håller sig borta.

• Litet My
    Anonym (Jana) skrev 2014-01-18 15:11:55 följande:
    Reflekterar över vilka starka reaktioner det blir när en mamma inte är intresserad av sitt barn, jämfört med om det är en pappa som håller sig borta.
    Japp för är det pappan som håller sig borta är det mammans fel som inte gjorde abort Flört

BTW, tycker inte det är ett dugg märkligt att barnet beter sig som han gör, han har i sin värld varit med om något avf det mest traumatiska som kan hända ett barn, nämligen att ha blivit övergiven av en förälder. Att han längtar efter pappan och är orolig för hur länge han skall vara borta, inte heller att testa pappans nya för att se om hon står kvar. Lider med det stackars barnet =(

• Anonym (w)
    Anonym (Jana) skrev 2014-01-18 15:11:55 följande:
    visst är det intressant!
Svar på tråden mamman vill inte träffa hen!