• kiki

Operera polyperna

Hej, va till ÖNH idag och fick beskedet att lilltjejen ska operera polyperna och kanske även halsmandlarna, det får dom avgöra när dom söver sa läkaren idag.

Men hon är ju såååå liten :( 20 månader! Jag vet ju hon blir bättre efter operationen, men det gör så ont i mammahjärtat..

Nån i samma sits? Följas åt innan och efter OP?

• Svar på tråden Operera polyperna
  • Flickan och kråkan

Nu var min pojke äldre - 4,5 - men det gick jättefint på alla sätt och vis. Han skrapade körteln bakom näsan och så tog de bort ungefär hälften av båda mandolarna. perationen gick bra, han hade knappt några besvär efter och inget mer snarkande och inga mer apnéer . Det kommer att gå fint

• Kakmonster

Åh, jag önskar att dom skulle göra detta på min pojk, 2,5 år! Han har kraftiga snarkningar, lite apneer och svårt att svälja. Kan tex inte suga ur flaska och andas samtidigt. Men NÄ, dom ser inget fel med honom.

• kiki

Skönt att det gick bra för lillpojken Flickan och kråkan. Hur länge stannade ni kvar på sjukhuset efter OP? Hur länge va du/ni hemma med honom?

• Mimmi77

Min dotter tog bort adenoiden(polyp) vid 20 månader. Kan svara på frågor om du vill?!

Vart ska ni nånstans? Vi var på huddinge sjk i Stockholm

• kiki
    Mimmi77 skrev 2014-01-15 12:52:18 följande:
    Min dotter tog bort adenoiden(polyp) vid 20 månader. Kan svara på frågor om du vill?!
    Vart ska ni nånstans? Vi var på huddinge sjk i Stockholm
    Å, vilken lättnad! Vi väntar på kallelse men kommer få Huddinge, som ni. Hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset? Hur länge efter själva OP va ni hemma? Hur va din dotter efter OP? Va hon som vanligt? Förstod hon att nått hänt? Berätta gärna. 
  • Mimmi77

Vi åkte hem vid samma dag, ca 5 h efter op.

Vi fick första tiden 07.00 för hon var yngst.

Åkte väl hem vid 13 tiden

Hon var trött efteråt och sov nästan hela dagen av och till men de gav henne extra lugnande vid uppvaket då hon var lite ilsken så det var därför. Annars tror jag de piggnar till snabbt.

Det som var konstigt var att alla dessa sura, ny opererade barn ville ha glass direkt! Min kan man inte muta i vanliga fall men hon sov, åt glass somnade om åt mer glass, sov så höll hon på hela dagen. Skitglad dock!

Första timmen var lite jobbig då de ser så eländiga ut där de ligger med slangar och är helt borta men de piggnar till fort.

• Mimmi77

Jag är fortfarande föräldra ledig men vi tog det lugnt ca 1 vecka.tror man får intyg på 7- 14 dagar om man behöver vara ledig.

• Mimmi77

Vad har ni problem med? Snarkningar? Apneer?

Vi hade snarkningar ,katastrofal sömn, konstant snorflöde.

Snarkningar försvann när svullnaden lagt sig efter ca 5 dagar, snoret har jag inte sett till sen operationen men nätterna är fortfarande jobbiga. Men de tror hon har andra problem nu(allergier eller reflux) så hon utreds om det nu

Hon opererades i nov. Körteln var som en köttbulle.

• Flickan och kråkan
    kiki skrev 2014-01-15 12:49:11 följande:

Skönt att det gick bra för lillpojken Flickan och kråkan. Hur länge stannade ni kvar på sjukhuset efter OP? Hur länge va du/ni hemma med honom?

Det var bara ett par timmar. Kommer faktiskt inte ihåg exakt. Han opererades på förmiddagen och vi åkte hem vid 15-16-tiden. Vi var hemma ganska exakt 10 dagar. Det är viktigt att de tar det lugnt och inte äter något vasst under den tiden och eftersom han aldrig sitter still så var det liksom inte aktuellt att släppa iväg honom till förskolan . Han fick lite lätt feber dagen efter (runt 38) men annars var han helt som vanligt efter cirka 3 dygn. Hans 16 månader yngre bror ville inte heller gå till förskolan när vi var hemma så det var en rätt "plågsam" vecka med två vildingar som mådde alldeles prima hemma som skulle vara stilla
  • GrönaDruvan

Min son var 4 när han opererades. Gick hur bra som helst.. Han var lite konstig när han vaknade och en stund efter, han var nån helt annan!!

Men någon timme efter var han pigg och sprang därifrån...

• kiki

Vi har sökt hjälp sen hon va ca 6 månader, och då sa läkaren att det "växer" bort. När vi slutade helt med amningen vid 8 månader blev det värre med andningen, svårt att andas och tungt. Sökte återigen hjälp med fick samma svar. När hon börja äta själv märkte vi att hon "tog ett djupt andetag och stoppa in så mycket mat i munnen som möjligt" tugga snabbt och svalde vilket resulterade i stenhård mage då maten inte blev tuggad. Får ge henne 2-3 skedar mat på tallriken i omgångar när vi äter för att hon inge ska slänga i sig maten. Välling slutade hon dricka tidigt då hon inte kunde andas samtidigt. Sömnen har varit OK, dock enorma snarkningar, värre än mannens, samt att hon gör andningsuppehåll.

Vad skönt att höra att dom "blir som vanligt" efter OP. Ska säga till på jobbet imorgon om OP så dom vet att jag kommer vara borta när det väl sker så dom hinner få in nån på vik.

• kiki

Fick tid idag för OP, nästa vecka. Fort gick det.. Ska ringa imorgon för info.

• Flickan och kråkan
    kiki skrev 2014-01-16 19:25:37 följande:
    Fick tid idag för OP, nästa vecka. Fort gick det.. Ska ringa imorgon för info.
    Men vad skönt . Det kommer att gå jättefint ska du se. Glass i stora lass bara . Så skönt när de kan andas som folk igen och sova lugnt och alldeles tyst....utan apnéer.
  • LHUF

Min dotter var 4 när hon tog bort först polyper för det var det vi trodde var problemet men sedan så blev det inte bättre så efter 6 månader eller något så tog hon bort mandlarna, båda gångerna gick bra, men första var hon mer ilsken efter uppvaket, men andra gick bättre. Hon op kl 10 på fm och vi var kvar till 14 tror jag

Svar på tråden Operera polyperna