• januari33

Farliga djur i USA,Australien,Thailand osv

Jag undrar hur det är med farliga djur i USA,Australien,Thailand osv?
    Syftar på ormar,alligatorer,spindlar osv

• Svar på tråden Farliga djur i USA,Australien,Thailand osv
  • Jacqueline

Vaddå "hur är det med"? Det är säkert jätte bra med dom...hur är det själv?

• januari33
    Jacqueline skrev 2014-01-14 23:12:03 följande:
    Vaddå "hur är det med"? Det är säkert jätte bra med dom...hur är det själv?
    Jag menade alltså vilka farliga djur det finns i USA,Australien,Thailand osv?
    Vilka farliga djur man bör akta sig för där?
  • StarStruck

Googla farliga djur i dom länderna? Då slipper du vänta på svar här. Jag kan annars googla åt dig, om du vill?

• PrinsessanLeia

Det beror ju på var i Australien du ska resa? Om du berättar utförligare ang. Australien så kan jag svara

• januari33
    StarStruck skrev 2014-01-14 23:25:19 följande:
    Googla farliga djur i dom länderna? Då slipper du vänta på svar här. Jag kan annars googla åt dig, om du vill?
    Är inte ute efter Googlade svar utan tänkte om någon har besökt något av dessa länder och kan dela med sig av personliga erfarenheter?

• januari33
    PrinsessanLeia skrev 2014-01-14 23:28:10 följande:
    Det beror ju på var i Australien du ska resa? Om du berättar utförligare ang. Australien så kan jag svara
    Det är så att jag alltid har varit nyfiken på t.ex var i Australien det finns mest farliga djur?
    Ute i bushen eller även i storstäderna?

• Fosfor

På de flesta platser du nämner ska man ju helst undvika att stoppa in händerna i hål man hittar i marken och så. Inte hoppa rakt ner i dyiga vatten med dålig sikt där ingen annan badar, osv.

Överhuvudtaget är det väl lämpligt att låta bli att bära på eller lyfta de spindlar, ormar och alligatorer man träffar på.

• amanda h

Min man växte upp i Lithgow i Australien, där fick han uppleva ett och annat! Bland annat så fick han se sin pappa såga ner och elda upp ett funnel web bo med massvis med spindlar, ormar påväg till skolan och spindlar som kom in när det regnade ute. Fyyyyfan!

• januari33
    amanda h skrev 2014-01-14 23:35:59 följande:
    Min man växte upp i Lithgow i Australien, där fick han uppleva ett och annat! Bland annat så fick han se sin pappa såga ner och elda upp ett funnel web bo med massvis med spindlar, ormar påväg till skolan och spindlar som kom in när det regnade ute. Fyyyyfan!
    Låter inget vidare!
    Måste man akta sig överallt för farliga djur i Australien?

• PrinsessanLeia

Det beror ju på var i Australien du är. I norra delarna finns krokodiler och stingers i vattnet (stingersperiod under halva pret ungeför). Inget av de djuren är att leka med. Ormar finns lite överallt men ska ibte vara någon större fara såvida du inte typ försöker leka med dem. Vi hade en brown snake i poolen på ett ställe där vi bodde. (Byron bay). Sen finns det ju spindlar och dingos (dingos kan vara ett problem där de lever närmare människor) och hajar förstås, hajarna finns vid stränderna överallt i princip, även ex på bondi beach. Förutom djur finns det farliga undervattensströmmar vid en del stränder och sen är värmen också en risk i sig. Om du tänkt resa till Aus är det bra att läsa på lite kring djur, tex kan det vara lite tråkigt att vara i norra delarna under stibgerssäsong då man ej kan bada i havet. Jag har rest runt en del i landet under det pr jag var där så du får fråga mer om du vill.

januari33 skrev 2014-01-14 23:42:40 följande:
    Låter inget vidare! Måste man akta sig överallt för farliga djur i Australien?

• januari33
    PrinsessanLeia skrev 2014-01-15 08:19:56 följande:
    Det beror ju på var i Australien du är. I norra delarna finns krokodiler och stingers i vattnet (stingersperiod under halva pret ungeför). Inget av de djuren är att leka med. Ormar finns lite överallt men ska ibte vara någon större fara såvida du inte typ försöker leka med dem. Vi hade en brown snake i poolen på ett ställe där vi bodde. (Byron bay). Sen finns det ju spindlar och dingos (dingos kan vara ett problem där de lever närmare människor) och hajar förstås, hajarna finns vid stränderna överallt i princip, även ex på bondi beach. Förutom djur finns det farliga undervattensströmmar vid en del stränder och sen är värmen också en risk i sig. Om du tänkt resa till Aus är det bra att läsa på lite kring djur, tex kan det vara lite tråkigt att vara i norra delarna under stibgerssäsong då man ej kan bada i havet. Jag har rest runt en del i landet under det pr jag var där så du får fråga mer om du vill.
    Finns det Krokodiler i hela Australien eller i vissa områden?
    Vågar man sig ut i bushen?
  • PrinsessanLeia

Norra delarna. De bor i vattnet så buachen kan du vara i :) , du är så diffus i frågorna så försök att läsa på lite eller berätta vilka områden du är nyfiken på. australien är ubgefär i Ruropas storlek så det varierar mycket.

januari33 skrev 2014-01-15 18:13:56 följande:
    Finns det Krokodiler i hela Australien eller i vissa områden? Vågar man sig ut i bushen?

• januari33
    PrinsessanLeia skrev 2014-01-15 18:15:42 följande:
    Norra delarna. De bor i vattnet så buachen kan du vara i :) , du är så diffus i frågorna så försök att läsa på lite eller berätta vilka områden du är nyfiken på. australien är ubgefär i Ruropas storlek så det varierar mycket.
    Ska vara lite tydligare:
    Vad jag har förstått finns det mindre farliga djur i Sydney än ute i bushen/landsbygden?
    Jag har aldrig varit i Australien men kan tänka mig att åka dit och göra en rundresa,besöka olika delar av Australien.
  • Deia01

Jag överlevde tre veckor i Australien
    Hade läst massor om spindlar, ormar, maneter, hajar och krokodiler innan avresan och var lite smått orolig. Så här gick det för mig:

Första dagen såg vi en brunorm i regnskogen utanför Cairns.....
    Vi såg inga maneter eller hajar för vi badade inte. Maneter är ju annars jättefarliga.
    Vi såg krokodiler på en båtutflykt på Daintree river. Skulle aldrig ge mig ut i bushen själv för dom kan gå rätt långt upp på land längs flodstränderna. Så en kunnig guide behövs i Queensland!
    I Sydney såg vi inga spindlar mer än i parken vid Operahuset. Dom hade nät i buskarna. På hotellet fanns inga Däremot såg vi skorpioner i outbacken.

Du behöver absolut inte oroa dig! Åk om du verkligen vill det. När man väl är på plats så känns allt mindre farligt och allt bara spännande och underbart. Men du kanske inte ska välja ett hotell mitt i regnskogen.......

• januari33
    Deia01 skrev 2014-01-15 21:34:08 följande:
    Jag överlevde tre veckor i Australien
    Hade läst massor om spindlar, ormar, maneter, hajar och krokodiler innan avresan och var lite smått orolig. Så här gick det för mig:

Första dagen såg vi en brunorm i regnskogen utanför Cairns.....
    Vi såg inga maneter eller hajar för vi badade inte. Maneter är ju annars jättefarliga.
    Vi såg krokodiler på en båtutflykt på Daintree river. Skulle aldrig ge mig ut i bushen själv för dom kan gå rätt långt upp på land längs flodstränderna. Så en kunnig guide behövs i Queensland!
    I Sydney såg vi inga spindlar mer än i parken vid Operahuset. Dom hade nät i buskarna. På hotellet fanns inga Däremot såg vi skorpioner i outbacken.

Du behöver absolut inte oroa dig! Åk om du verkligen vill det. När man väl är på plats så känns allt mindre farligt och allt bara spännande och underbart. Men du kanske inte ska välja ett hotell mitt i regnskogen.......
    Kanske dum fråga men finns alla dessa farliga djur överallt i Australien eller dyker dem upp om man letar efter dem?
  • Deia01
    januari33 skrev 2014-01-15 21:40:03 följande:
    Kanske dum fråga men finns alla dessa farliga djur överallt i Australien eller dyker dem upp om man letar efter dem?
    Vi åkte ju på utflykter för att se djur och natur......och fick se en del. Några hade vi inte upptäckt utan guiden

Om man håller sig på hotellet och gator i städerna så ser man inte så många djur. Men då missar man mycket av Australien! Jag tittade under toalocket, under sängen, i skorna o.s.v. hela första veckan men såg inget. Sedan orkar man inte hålla på längre. Bara att slappna av!
  • PrinsessanLeia

Givetvis går det inte runt krokodiler på gatorna i städerna. Däremot finns hajar (kan säkert dyka upp någon orm) i havet överallt. Jag såg en hel del ormar, de flesta helt ofarliga utom den där borwn snaken i poolen då. Krokodiler och stingers (maneter) finns i norra delarna. Man beger sig inte ut överallt utan kunnig person. På Fraser Island finns dingos som kan attackera men det är ingen större fara. Vi var i Kakadu och vandrade (nära darwin) i npgra dagar med guide och det är verkligen fantastiskt, badade i vattenfall mm. Spindlar tänkte jag inte särskilt mycket på men de stora (handflatastorlek) reagerade man ju på. Jag var i asutralien ett år och reste runt och arbetade en del inom frukt- och grönskasplockning.

januari33 skrev 2014-01-15 18:27:43 följande:
    Ska vara lite tydligare: Vad jag har förstått finns det mindre farliga djur i Sydney än ute i bushen/landsbygden? Jag har aldrig varit i Australien men kan tänka mig att åka dit och göra en rundresa,besöka olika delar av Australien.

• Kasperina

I Australien finns giftiga spindlar, ormar, maneter, ödlor, träd, buskar, och nån amöba som lever i sötvatten, och dessutom krokodiler. En del är dödliga, andra ger bara svåra skador.

Svar på tråden Farliga djur i USA,Australien,Thailand osv