• Minigris

Livrädd.. Halkkörning imorgon

Hej! 
    Detta kanske är jätte töntigt enligt vissa men jag ska köra halkkörningen imorgon och jag är helt livrädd.. Sitter just nu och gråter pga detta... jag är en sån människa som har väldigt svårt för nya människor och jag har panik över detta att jag inte känner någon osv.. sen att man ska köra när det sitter 3 andra elever i bilen gör det bara värre. Jag undrar bara om någon kanske har något tips till mig eller som kan hjälpa till på något sätt.. för så som jag känner nu så kommer jag nog inte gå dit imorgon och jag vill ju gärna ha mitt körkort!!

Tack
    /Väldigt ledsen Tjej!!

• Svar på tråden Livrädd.. Halkkörning imorgon
  • snedtak

Ska ni verkligen sitta 4 pers i bilen? När jag gjorde halkan satt man själv.

• Minigris
    snedtak skrev 2014-01-14 23:49:55 följande:
    När man kör till halkan, det är ca en timmes biltur dit och då ska man köra med full bil
  • aleakim

Vi var två i bilen.

Jag var också livrädd, hade ont i magen och hade nära till tårar hela tiden.

Men jag åkte dit ändå, för körkortet ville jag ju ha och jag hade dessutom betalat för det hela. Har förresten hört att det kostar sjukt mycket mer nu.

De andra i bilen är lika nya som du är på det där. Att bli kuggad är mer eller mindre omöjligt om man inte börjar busköra och inte lyssnar.

Du behöver ju dessutom inte prata så mycket med se andra mer än vanlig artighet. Alla lär ha fullt upp med sig själva ändå.

• Dominant

När jag gjorde det så var det 5 personer i bilen. En instruktör och resten elever.

En tjej var det som skulle köra och resten var killar. Tjejen var, inte helt oväntat, totalt inkompetent och kunde inte begripa enkla uppmaningar så hon fick panik i tid och otid. Det är ju inga moment man direkt kan misslyckas på men trots detta fick hon köra om dem flera gånger för hon helt enkelt inte gjorde som hon blev tillsagd.

Jag hoppas att hon än idag inte har körkort.

• Whitetrash86
    snedtak skrev 2014-01-14 23:49:55 följande:
    Det finns många körskolor där man träffas på skolan och se kör till halkbanan och då sitter alla i 1 eller 2 bilar och kör hela eller halva sträckan (beroende på hur många det är)
    Sen när jag körde halkbanan så satt det med 2 elever i bilen, just för att man skulle få känslan av att ha andra i bilen att tänka på och inte bara sig själv.
  • Whitetrash86

Ts, tänk på att även dom andra är nog minst lika nervösa över att ha okända i bilen. Du behöver heller inte bry dig så mycket om dom, låtsas att dom inte är där osv. Det är bara din körning du behöver bry dig om!

• Akua

Det hjälper säkert inte så mycket för du vet redan och folk har redan skrivit det här men alla ni är ju i samma sits! När jag tog körkortet, drygt 3 år sedan, var jag äldst och jag kände inte de andra som jag skulle åka med men de kände varandra...de satt alltså och snackade och jävlades med varandra.

Men alltså, det var heeelt lugnt att köra med dem. Körskoleläraren sitter ju där framme med dig så när det är din tur att köra så koppla bort dem som är bak i bilen...jag lovar; antingen har de fullt upp med att snacka med varandra, vara nervös inför halk-körningen eller så är de nervösa för att det kan vara just dom som ska köra nästa gång. Ingen bryr sig!
    Lyssna bara på din körskolelärare, snacka med hen och skit i de andra.

Själva halkbanan är lite läskig från början. Bara det att vara SJÄLV och KÖRA en bil!!! Men det läskiga går snart över! Du kommer bli uppmanad till att köra snabbare och snabbare. T.ex. första gången du kör på det hala så ska du hålla hastigheten  20km/h och tvärbromsa. Nästa gång ska du köra i 25/h. När du har fått stopp på bilen känner man hur hjärtat pumpar lite extra!! Men du vet att det snart är dags att köra igen och du kommer nästan längta tills du får prova igen och försöka få stopp på bilen ännu tidigare.

En gång skulle vi låtsas att kon var en utspringandes älg och en kille lyckades aldrig väja undan denna "älg"...bilskoleläraren sa då (alla hör vad läraren säger via komradio i bilen) "jasså, du längtar efter lunch du....köttfärssås ser jag!" .
    Inget allvarligt alltså!

Om du ska bli underkänd så ska du strunta i att köra 30km/h (om läraren säger den hastigheten) och köra i 60km/h i stället och du ska köra på andra banor än alla andra och typ köra iväg med bilen. 

Det kommer gå bra!! Prova!! låtsas att du är journalist och du ska göra reportage om hur det är att ta körkort idag ;)

• Mia118

Och efter du kört färdigt så vill du göra det igen. ;) Jag har haft körkort i 25 år. Hade kört halkbanan igen direkt om jag fick chansen. Det är skitroligt. Slappna av och njut av upplevelsen :) Och glöm inte att andas. ;)

• aleakim
    Mia118 skrev 2014-01-15 20:06:09 följande:
    Och efter du kört färdigt så vill du göra det igen. ;) Jag har haft körkort i 25 år. Hade kört halkbanan igen direkt om jag fick chansen. Det är skitroligt. Slappna av och njut av upplevelsen :) Och glöm inte att andas. ;)
    Samma här, skulle göra om det på stört om jag fick :)
Svar på tråden Livrädd.. Halkkörning imorgon