• bullenochgrisen

Ny i matchen, vill ni ge svar på mina frågor?

Hejsan. Jag och sambon skrev upp oss på väntelistan för äggdonation igår. Hur gör ni i samma situation? Försöker ni hitta någonting annat under väntetiden? Har sett att vissa söker sig utomlands, vad beror det på? Korsdonation var innebär det? Ska jag hitta en donator som är lik mig och sen ta en annans donator eller hur fungerar det där? Några som vill dela med sig av tankar, tips, information osv osv. Kram E

• Svar på tråden Ny i matchen, vill ni ge svar på mina frågor?
  • Smurfan2

Korsdonation innebär att du hittar en egen donator och därmed få gå före i kön eftersom du bidrar till donatorerna och därmed förkortar kön. Normalt sett brukar man dock inte använda den donator man själv har med för att inte komplicera släkt- eller vänskapsförhållanden, utan den donatorn ger andra par sina ägg och du får ägg från en donator som redan finns registrerad och som du inte vet vem det är, därmed korsdonation.

Många åker utomlands för att det är lång väntetid på många ställen i Sverige, i Finland (och Island tror jag) får man behandlingen ersatt från Försäkringskassan då ÄD genomförs på samma sätt och med samma etiska riktlinjer som i Sverige. Så man kan vinna tid utan att det kostar en massa.

• bullenochgrisen

Åh tack för svar. detta blir vårt första försök, känns som att väntetiden är lång ( 1 - 1,5 års vänte tid) hur gör man om man vill försöka utomlands? Står det någonstans på försäkringskassans hemsida eller vart får man mer information om hur man ska gå till väga.

• villsågärna38

Det finns en tråd här under äggdonation som bara handlar om ersättning vid vård utomlands. I Finland är det 6-9 mån väntetid. Kolla Fertinovas hemsida. Kortast i Tammerfors just nu. Lycka till!!

Svar på tråden Ny i matchen, vill ni ge svar på mina frågor?