• STJ

    Ni med större magmuskeldelning, ska vi stötta varandra?

    Undrar om det finns fler där ute med en större DR som ni lider av, fysiskt också?

    Någon som försöker få hjälp via landstinget?

    Vad har ni för symptom kopplade till DR?

    Själv har jag efter tre barn en stor delning. Ont vid lyft, måste hålla emot magen när jag skrattar, hostar etc. Tror även att min trötta rygg och asjobbiga spänningshuvudvärk är kopplat till dåliga magmuskler.
    Någon mer som misstänker att själva tarmfunktionen påverkas? Jag är alltid förstoppad, men kanske inte har med saken att göra...

    Vet ni hur stor delning ni har?
    Jag var hos en privat plastikkirurg för bedömning och ville inte operera mig pga att den var så omfattande ca 15 am. Någon mer som har så stor eller i närheten???

  • Svar på tråden Ni med större magmuskeldelning, ska vi stötta varandra?
  • Lisa1976

    Hej,
    Jag har också delade magmuskler men inte riktigt så mycket.
    Har du testat plankan? Det ska ju hjälpa!


    Son 0804 Dotter 1101
  • Gott svart kaffe

    Om du har en sådan stor delning mellan musklerna så borde du få hjälp med det och då menar jag operation! Vad säger landstinget där du bor? En sådan delning lär ställa till det för dig förr eller senare och du borde få adekvat hjälp. Risken för bråck är stor som du har det nu. Sök på Tuplermetoden och se om den kan vara till hjälp för dig. Plankan har jag faktiskt hört inte ska vara så bra om man har mkt delade muskler.

  • STJ

    tack för svar hörrni. Har testat både mammamage appen och plankan. Märker dock ingen skillnad, kanske skulle ge det lite mer tid men det känns lönlöst med så stor delning.
    Har inte kollat med landstinget än, är så rädd att få nej, har ju liksom inte svinont nu. Mest bara obehag och begränsningar i vardagen.

  • Blåklocka

    Jag har också en magmuskeldelning som tyvärr inte vill ge med sig. Men min är "bara" några cm. Är din 15 cm bred? För i så fall så måste de verkligen hjälpa dig inom landstinget kan man tycka. Stå på dig och beskriv dina symptom noga. Läs på om risker med magmuskeldelning och lägg fram argumenten för läkaren. För är det en sådan bred delning så tycker jag verkligen att du ska få hjälp.

  • Naprapatstudent
    Hej!
    Ni som har en diagnosticerad eller upplev magmuskeldelning, vill ni bidra till en C-uppsats på just ämnet delade magmuskler så genomför jag och en person till en uppsats på ämnet just nu:

    Träningsråd vid magmuskeldelning/rectus diastas efter förlossning hos förstföderskor
    Vi heter Linn Fahmy och Helena Lind och vi studerar sista året på Naprapathögskolan i Stockholm. Som en del i vår utbildning skriver vi en C-uppsats. Vi har valt att skriva om träning och delning av magmuskler även kallat rectus diastas hos förstföderskor som har fött ett barn för minst 3 månader längst 2 år sedan. En rectus diastas eller magmuskeldelning innebär att i samband med att magen växer, töjer sig bindväven kring de raka magmusklerna, för att göra plats för barnet. Efter förlossningen drar bindväven och magmusklerna sig samman igen, men i vissa fall kvarstår en magmuskeldelning.
    Vi vänder oss till dig som är:  
    - Är i åldern 18-40 år.
    - Är förstföderska.
    - Har haft en vaginal förlossning (ej kejsarsnitt).
    - Är bosatt i Sverige.
    - Har fött ett barn för 3 månader till 2 år sedan.
    - Har/har haft upplevd eller diagnostiserad magmuskeldelning/rectus diastas.
    - Kan förstå och tala svenska.
    Deltagandet är frivilligt och enkäten tar ca 10 minuter att fylla i. Dela gärna länken då vi vill nå ut till så många som möjligt :)
    Tack för ditt deltagande!
    Med vänlig hälsning
    Linn Fahmy & Helena Lind
    Naprapathögskolan Stockholm
    Länk till enkäten:
    https://forms.gle/dERUSBYWGkBXDdST7
  • Klaraselander

    Jag och en klasskompis som pluggar till fysioterapeut/sjukgymnast skriver ett examensarbete om rektusdiastas/magmuskeldeling och håller nu på att rekrytera deltagare till vår intervjustudie. Syfte är att beskriva hur personer med rektusdiastas efter graviditet upplever att deras vardagliga aktiviteter påverkats eller inte påverkats av fysioterapi.  Om du vill delta så kontakta gärna oss nedan så skickar vi mer information. 


    Tack på förhand! 


    Victoria Larsson, Vln21002@student.mdu.se, 073-980 76 21. 


    Klara Selander, Ksr21001@student.mdu.se, 076-032 84 55. 


Svar på tråden Ni med större magmuskeldelning, ska vi stötta varandra?