• Manda

torra fötter

Jag fila och filar och smörjer med fotkräm med ändå är det torra så jag har självsprickor på hälarna, inget värka hjälpa.

Har ni några bra tipps mot torra fötter?.

• Svar på tråden torra fötter
  • Dalatösen

har samma problem min sambo brukar skoja och säga att jag älskar hela dig utom fötterna, skulle också behöva lite tips. jag smörjer och filar varje dag men det blir inte bättre!

• penapöna

Jag har också supertorra fötter, har haft det hela livet. Jag brukar ha olja på när jag duschar, det finns duscholja på apoteket. Idominsalva brukar också kunna hjälpa men då ska ett par bomull eller ullstrumpor på när man smörjt med det. Handkräm kan ibland vara mycket mer effektiv än just fotkräm konstigt nog. Decubal tycker jag är bra, men även de flesta salvor/krämer med karbamid i tex Monilen och Fenuril (kan fås på rec). Använder just nu Monilen kräm morgon och kväll.

Mina fötter har varit mindre besvärliga när jag varit hos på fotvård, de skär ju bort den tjocka torra huden och filar sedan ner med maskin. Jag tycker det blir mycket bättre resultat av det än när man filar själv hemma.

Jag brukar alltid smörja fötterna två gånger med några minuter mellan varje gång jag smörjer dem. Den första salvan/krämen åker direkt in i huden och nästa omgång liksom mättar huden lite.

Sen så är ju fötterna alltid mycket torrare på sommaren.

• bubbelmaja

Jag säger bara olivolja, funkar på allt. Jag hade sprickor på fötter och tår och med olivolja och strumpor på en natt blev det mycket bättre.

• Bettan M

Det här är jag bra på

Efter duschen så försök att dra av all död hud med en kniv.
    Du håller den rakt upp , med eggen ner....och drar från sida till sida.
    Därefter filar du tills du mkänner dig nöjd.
    Köp innan en fotvårdskräm på apoteket för där är dom extra feta.
    Smörj in fötterna i överflöd så det feta är som en hinna.
    Ta sen på dig ett par tunna strumpor och sov gott.

När du vaknar har du mjuka och fina fötter som inte känns som en raspfil

Upprepa proseduren vid behov, jag gör det ca 1 gång i veckan.
    Och min man sover gott då jag inte river sönder han längre.

Lycka till!!

• dalarnarules

Det finns en bra salva på apoteket som heter Salsyvase 2% och det är jättebra att ha på ett tjockt lager över natten med ett par strumpor över..

• Leah

Gå till en fotvårdare och få dig en omgång! När jag var på fotvård för några månader sen fick jag tipset att tvätta mina fossingar VARJE kväll, vanligt vatten räcker om de inte är smutsiga, då tar man lite tvål också. Sen smörjer man in fötter när man lagt sig i sängen, masserar en halv minut på varje fot - viktigt att INTE smörja mellan tårna (då kan man få svamp och sprickor pga. av att det blir för fuktigt). Jag köpte en fotsalva på salongen jag gick till, en extra fet eftersom jag har så torra fötter. Sen fick jag tipset att inte fila fötterna överhuvudtaget - ju mer man filar, desto mer förhårdnader får man. Om det stämmer för alla vet jag inte, men sedan jag började med att tvätta fötterna varje kväll och smörja in dom så har dom hållt sig väldigt fina. Lycka till!
    *KRAM*
    /Leah

• Jennelii

Min fötter är mycket bättre på sommaren då jag oftast går barfota (i skorna). På vintern är dom INTE roliga =(

• Fjäril

Jag använder en fil i duschen och smörjer in fötterna med fotcreme på kvällen. Nästa dag är fötterna som nya, mjuka som en bebisrumpa!
    Annars är mina fötter rena katastrofen.
    Idominsalva är bra till självsprickor, så det kan du ju prova.

Svar på tråden torra fötter