• Linduss

Ömma/oömma bröst - PMS resp. gravsymptom?

Jag känner mig vilse… Min kropp tycks fungera helt motsatt. Inför varje mens får jag 1-2 veckor innan tokömma bröst som spränger, ilar och ökar nästan en stlk. För 1 år sedan blev jag gravid men fick tyvärr jag missfall i v 12. Just den gången fick jag INTE ömma bröst inför BIM utan brösten börjad göra ont först en vecka efteråt (v5-6).

Nu har vi försökt bli gravida igen i ett år men varje gång börjar brösten göra ont och mensen kommer. Är det ngn som har upplevt samma sak? Jag läst allt jag har hittat om hormoner och det tycks vara så att vid både graviditet och PMS ökar gulkroppshormon/progesteron + östrogen, därav ömma bröst etc. Vid graviditet ökar även HCG (human chorion-gonadotropin) vilket förstärker produktion av progesteron + östrogen. Hur kan det då komma sig att vissa (jag) INTE får ont i brösten vid graviditet? Någon som vet?

• Svar på tråden Ömma/oömma bröst - PMS resp. gravsymptom?
  • Jacqueline

Bra fråga ,mina två första graviditeter hade jag inga som helst känningar eller symtom på graviditet men nu med tredje hade jag hemskt ömma bröst (och massor med andra symtom) fram till vecka 15-16.

• Hjärtegärna

Skulle också vilja veta vilka hormoner som kan göra detta! Precis så var det för mig. Ngn som vet?

• Linduss
    Förberedelse för nästa menstruation

Allt eftersom den tomma follikeln krymper kommer nivåerna av östrogen och progesteron att minska om ägget inte befruktas. Utan de höga nivåerna av hormoner för att bibehålla den, kommer den tjocka, uppbyggda slemhinnan att börja brytas ner, och din kropp gör sig av med slemhinnan. Detta är starten för din menstruation och början på nästa menstruationscykel.

Förberedelse för nästa menstruation
    Eller för graviditet

Om ägget har befruktats kan det framgångsrikt implantera sig själv i livmoderns slemhinna. Detta sker oftast cirka en vecka efter befruktning.

Så snart det befruktade ägget har fäst sig börjar din kropp att producera graviditetshormonet, humant koriongonadotropin (hCG), vilket håller den tomma follikeln aktiv. Den fortsätter producera hormonerna östrogen och progesteron för att hindra livmoderns slemhinna från att avges, tills moderkakan (vilket innehåller alla näringsämnen som embryot behöver) har mognat tillräckligt för att bibehålla graviditeten.

• Quinna85

jag brukar alltid få ömma bröst direkt efter ÄL. denna månad har jag inte ont i brösten överhuvudtaget men har haft mycket vita flytningar förra veckan och har molvärk som började samtidigt som flytningarna började komma(ursäkta den äckliga infon) jag hade ÄL den 4 maj. är nu på bim +4 och får neg på gravtest.

• Linduss

Åh, då håller jag tummarna för dig att det är en bebbe på gång och att du får plus snart!

Någon annan som har erfarenhet kring detta?

Svar på tråden Ömma/oömma bröst - PMS resp. gravsymptom?