• AnnaMunter

    Ep-anfall? Frånvaroattacker? Barn 1-2år

    Hej!

    Vet inte om jag är rätt men måste fråga om det finns andra mammor/pappor som jag som är orolig och lite av en "worst case senario" typ av människa. Och är det någon mer som vart med om samma sak? Hur var det för er?

    Min minsta lilla prinsessa som är 1år & 8mån var med om ett epileptiskt anfall nu annandag jul. Vi åkte in och dem tog en massa tester och vi fick ligga under observation under natten. Dagen efter fick vi åka hem på test"permis" och blev utskrivna genom telefon 2 dagar senare. Allt såg fint ut och hon hade piggnat på sig.

    Vi fick göra ett EEG under alla mellandagar och svaret kom i måndags att vi har en fullt frisk liten dotter som såg så pigg och normal ut. Läkaren sa att vi skulle hålla henne lite under uppsikt om vi skulle börja märka några typ av frånvaroattacker eller annat konstigt beteende. Och självklart höra av oss om det var något. Läkaren sa också om anfallen att en gång - ingen gång. Men vi upprepade gånger ska man ta ställning.

    Jag har ju inte alls lagt märke till hennes beteende innan allt startade och kan inte återkoppla om hon haft avvikande beteende tidigare. Men iaf redan i bilen på väg hem i måndags tyckte jag att hon hade något som skulle kunna vart en frånvaroattack. Hon satt jätte glad och pigg under hela resan och övade sin röst med olika hoanden.
    Helt plötsligt blir hon typ tyst mitt i ett hoande så jag tittar i backspegeln (vi har en liten spegel framför hennes bakåtvända stol så vi kan se henne i backspegeln) och ser hur hon bara sitter helt stilla nästan intryckt i hennes overall å mössa. Nästan som att hon skulle spänt sig i ansiktet eller sett ett spöke.
    Jag reagerar direkt och återkopplar till vad doktorn sa, så jag börjar ropa hennes namn högt och skaka lite på hennes arm som var det ända jag kom åt från förarstolen. Bara för att se om jag får en reaktion och sett rätt.
    - Ingen reaktion -
    Efter en stund ser jag i spegeln hur hon "kommer tillbaka" och lyfter fram huvudet. Börjar låta lite igen i ca 20-30 sekunder sen somnar hon tvärt som att man skulle tryckt på en knapp. Ringde sambon direkt och han säger att jag bara överdriver och tror och tänker för mycket. :( Han var ju inte med.

    I går på förskolan när jag skulle berätta om måndagen så säger dom att dem reagerade att hon blev som helt fryst vid lunchen en stund förra veckan. Jag blir så orolig även om jag vet att frånvaroattacker i sig är ofarliga.

    Men vad händer! Är det här något som är en början på epilepsi? :( Eller kan de bara vara sammanträffanden? Är så rädd att hon ska få ett till anfall med ryckningar och medvetslöshet som annandag jul. Om hon fått det en gång och om 2 st frånvaroattacker redan uppenbarat sig (om det nu är det) så är jag rädd att det kommer igen.

    Sorry för ett långt inlägg och tack för den som orkade läsa. Någon med erfarenhet å råd till en oroad mamma!?

  • Svar på tråden Ep-anfall? Frånvaroattacker? Barn 1-2år
  • Oksana

    Hej.

    Känner igen mig i det du skriver.
    Min dotter har EP, vart diagnoserad vid 5 månader och hon får nästan alltid vid insomning och sen när hon vaknar.

    Ibland får hon frånvaroattacker och jag kan känna att det kan vara obehaligt. Lea försvinner in i sin värld för att sen komma tillbaka och vara helt normal igen.
    Vi har akutmedecin och tidtagarur vart vi än går om hennes EP inte släpper efter 3-4 min.
    Ibland slutar hon andas och det är så sjukt jobbigt för man vill bara lyfta upp henne, skaka henne, nypa henne så att hon börjar igen men vi ska bara ta tid och se hur ansiktsfärgen ändras och prata med en lugn röst.
    Jätte jobbigt och svårt.

  • Oksana

    Hej.

    Känner igen mig i det du skriver.
    Min dotter har EP, vart diagnoserad vid 5 månader och hon får nästan alltid vid insomning och sen när hon vaknar.

    Ibland får hon frånvaroattacker och jag kan känna att det kan vara obehaligt. Lea försvinner in i sin värld för att sen komma tillbaka och vara helt normal igen.
    Vi har akutmedecin och tidtagarur vart vi än går om hennes EP inte släpper efter 3-4 min.
    Ibland slutar hon andas och det är så sjukt jobbigt för man vill bara lyfta upp henne, skaka henne, nypa henne så att hon börjar igen men vi ska bara ta tid och se hur ansiktsfärgen ändras och prata med en lugn röst.
    Jätte jobbigt och svårt.

  • Oksana

    Hej.

    Känner igen mig i det du skriver.
    Min dotter har EP, vart diagnoserad vid 5 månader och hon får nästan alltid vid insomning och sen när hon vaknar.

    Ibland får hon frånvaroattacker och jag kan känna att det kan vara obehaligt. Lea försvinner in i sin värld för att sen komma tillbaka och vara helt normal igen.
    Vi har akutmedecin och tidtagarur vart vi än går om hennes EP inte släpper efter 3-4 min.
    Ibland slutar hon andas och det är så sjukt jobbigt för man vill bara lyfta upp henne, skaka henne, nypa henne så att hon börjar igen men vi ska bara ta tid och se hur ansiktsfärgen ändras och prata med en lugn röst.
    Jätte jobbigt och svårt.

  • Oksana

    Hej.

    Känner igen mig i det du skriver.
    Min dotter har EP, vart diagnoserad vid 5 månader och hon får nästan alltid vid insomning och sen när hon vaknar.

    Ibland får hon frånvaroattacker och jag kan känna att det kan vara obehaligt. Lea försvinner in i sin värld för att sen komma tillbaka och vara helt normal igen.
    Vi har akutmedecin och tidtagarur vart vi än går om hennes EP inte släpper efter 3-4 min.
    Ibland slutar hon andas och det är så sjukt jobbigt för man vill bara lyfta upp henne, skaka henne, nypa henne så att hon börjar igen men vi ska bara ta tid och se hur ansiktsfärgen ändras och prata med en lugn röst.
    Jätte jobbigt och svårt.

Svar på tråden Ep-anfall? Frånvaroattacker? Barn 1-2år