• AJ 2014

Min granne röker

Jag har flyttat tre gånger nu för att slippa röklukt i min lägenhet. Nu har det visat sig att tre (!) av mina omkringliggande grannar röker och all sur äcklig röklukt kommer in i min lägenhet. 
    Har försökt prata m värden , ingenting händer - la upp en lapp i trapphuset om att mina kläder luktar rök och att jag har astma och givetvis händer ingenting. Har nog aldrig vad jag kan minnas träffat på en omtänksam rökare. Dom röker där dom känner för det . (Helst inte mer än en 1 m utanför dörrtrappan till restaurang/ klädbutik osv )

Det borde bli nya bestämmelser att man inte får röka inomhus om grannarna misstycker helt enkelt och införa spec rökrum nånstans i varje hus där rökare kan få sitta istället eftersom dom inte behagar att gå ut i kylan. jag orkar inte flytta mer nu - har jag vad jag kunnat iallfall för att få slippa eländet. 

• Svar på tråden Min granne röker
  • Maria 434

Om dina grannar röker inne i sin lägenheter och det kommer så mycket rök in till dig att dina kläder "stinker" så är ventilationen problemet och inte de rökande grannarna.

Jag kan ha förståelse om det är som så att de röks tex på balkonger där omgivningen störs men att folk röker inne i sina egna hem så borde de få göra det.

• Sissel

Jag har det likadant, eller tja, det är bara en granne som röker inne. Röken kom iaf in i min lägenhet och att sätta upp en lapp hjälpte ingenting, den är t.o.m. nedriven nu. Jag möblerade tillslut om för att slippa röken där jag sover.

Nej... jag kommer satsa på att skaffa ett hus i framtiden, det är mycket jag stör mig på med att bo i lägenhet, inte bara rök.

• Koppkaka

Varför sätter ni upp lappar som alla grannar ska bli irriterade över istället för att prata med rökarna?

• Sissel
    Koppkaka skrev 2014-01-15 15:49:36 följande:
    Varför sätter ni upp lappar som alla grannar ska bli irriterade över istället för att prata med rökarna?
    I mitt fall visste jag inte vilken granne det var som rökte, och det var ingen "arg lapp" som jag satte upp.
  • GlenndenStore

Det är inte de rökande grannarna som är problemet. Det är att husen mellan 1990-2010 ca, är felaktigt byggda. De har sällan ett riktigt fläktsystem utan endast "luktfilter" med ett gemensamt utsugsventilation som delas av alla i huset eller iaf av de som bor direkt ovan eller under.

Det gör att lagar jag mat eller röker så kommer grannarna (framförallt de ovanför) med stor sannolikhet känna av det.

Trist, men villa är enda alternativet.

• Whitetrash86

Fick faktiskt idag lapp om att nya regler. Man får inte röka inomhus eller ens på balkongen, inte heller i direkt anslutning till entrén.

3 tillsägelsen om detta och man blir vräkt samt ersättningsskyldig för saneringen av lägenheten. Skit bra tycker jag även om just jag inte har problem med detta.

Sen om det är så att din lägenhet stinker så är det ventilationen det är fel på och inte det faktum att att grannarna röker.

• Koppkaka

Knappast en allmän ny regel dock, utan snarare av den hyresvärd du hyr av/den bostadsrättsförening du bor i.

• Whitetrash86
    Koppkaka skrev 2014-01-15 16:29:42 följande:
    Knappast en allmän ny regel dock, utan snarare av den hyresvärd du hyr av/den bostadsrättsförening du bor i.
    Sa inte att det var en allmänt ny regel. Men en ny hos oss.
    Då Ts tyckte att det borde finns bestämmelser som förbjuder rökning inomhus.
  • Bestemor
    Whitetrash86 skrev 2014-01-15 15:57:51 följande:
    Fick faktiskt idag lapp om att nya regler. Man får inte röka inomhus eller ens på balkongen, inte heller i direkt anslutning till entrén.

3 tillsägelsen om detta och man blir vräkt samt ersättningsskyldig för saneringen av lägenheten. Skit bra tycker jag även om just jag inte har problem med detta.

Sen om det är så att din lägenhet stinker så är det ventilationen det är fel på och inte det faktum att att grannarna röker.

Det kan knappast gå att vräka någon på grund av rökning, om det inte står i hyreskontraktet att rökning är förbjudet.
  • Whitetrash86
    Bestemor skrev 2014-01-15 16:54:26 följande:

Det kan knappast gå att vräka någon på grund av rökning, om det inte står i hyreskontraktet att rökning är förbjudet.
    Det är just det.. dom har ändrat på hyreskontrakten, nu måste alla ner och skriva nytt om vi vill bo kvar.
Svar på tråden Min granne röker