• Anonym ("bonus?")

Att vara "bonusmamma" när man ogillar barn...

Nybliven medlem som läst här i forumet under många år, men först på senare tid börjat intressera mig för denna avdelning, av förekommen anledning.. Blev nämligen bonusmamma för ca 1 år sedan.

Jag har alltid ogillat barn. Att "hata" känns fel att säga men har verkligen aldrig känt det minsta för barn jag träffat, aldrig heller ens tänkt tanken på att skaffa egna barn. Tycker bebisar är fula och har aldrig fått "moderskänslor" för något barn på samma sätt jag kan få för djur t.ex.

Så för drygt ett år sedan träffade jag mannen med stort M, och trots att jag levde i ett lyckligt äktenskap beslöt jag mig för en framtid tillsammans med honom, trots det faktum att jag fick två ungar på köpet. Lyckat beslut? Nej.

Mina vänner skrattade åt mig när jag, som alltid sagt att jag ALDRIG ska ha barn, nu plötsligt är styvmor till två. Kan inte fatta det själv heller.

Det är fråga om två flickor (3 och 10 år, olika mammor). 10-åringen och jag har en riktigt bra relation, hon är så pass empatisk, förståndig och "lillgammal" så vi har riktigt roligt ihop (speciellt då vi gaddar ihop oss mot sambon).

3-åringen däremot kan jag inte alls med.. Hon uppför sig faktiskt också bra för att vara i den åldern, även om lite trots nu och då skiner igenom givetvis, men lyder för det mesta och kan underhålla sig själv och så. Men jag känner ändå stor avsmak för henne. Tro mig, om jag kunde ändra dessa känslor skulle jag göra det, men jag kan inte..

Har ofta dåligt samvete för att hon kommer att minnas mig som den där elaka styvmorsan.. OBS, jag är på inget sätt elak mot henne, men jag märker ju själv att hon märker jag håller en viss distans, även om jag försöker bete mig naturligt...

3-åringen är här varannan helg och 10-åringen på skolloven, eftersom hon bor så långt borta. Skulle vi ha 3-åringen mer än varannan helg skulle jag aldrig i livet stanna kvar här..

Allt detta är ju förbjudet att känna och jag har inga konkreta frågor, annat än finns det andra som verkligen ogillar småbarn och lärt sig tycka om bonusen? Tycka om på riktigt alltså och inte bara stå ut och acceptera, såsom jag gör nu..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-16 13:58
    Tack för era svar! Har nu bestämt mig för att sluta fundera på vad jag kan göra för att börja tycka om flickan och istället fokusera på att träffa henne så lite som möjligt, för hennes skull.

• Svar på tråden Att vara "bonusmamma" när man ogillar barn...
  • Queenie70

Om du inte lärt dig i alla fall hålla av ett barn som varit del i ditt liv sedan hon var 2 på ett år, så ser jag inte heller att det kommer att ske. Tycker att du bör berätta för pappan att du känner avsmak för hans lilla barn. Det är information han behöver ha. För att varken försätta dig eller flickan i olämpliga situationer.

• SupersurasunkSara

Kan det vara så att det är för att hon bara är 3? Ju äldre de blir desto roligare' för dig att umgås med kanske? Eller tycker du sämre om det barnets mamma?

• Anonym ("bonus?")
    Queenie70 skrev 2014-01-15 16:08:32 följande:
    Om du inte lärt dig i alla fall hålla av ett barn som varit del i ditt liv sedan hon var 2 på ett år, så ser jag inte heller att det kommer att ske. Tycker att du bör berätta för pappan att du känner avsmak för hans lilla barn. Det är information han behöver ha. För att varken försätta dig eller flickan i olämpliga situationer.
    Sambon vet mycket väl om hur jag känner och han accepterar att jag inte vill ta något större ansvar för främst den lilla då.. Jag vet inte vad du menar med "olämpliga situationer" men det händer ju att jag passar henne när sambon jobbar osv, handlar ju inte om att jag är ett monster som misshandlar henne Flört utan snarare att jag ser det som ett jobbigt moment och flickan känner ju såklart av detta på något plan (skulle jag tro??)
  • Anonym ("bonus?")
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-15 16:11:31 följande:
    Kan det vara så att det är för att hon bara är 3? Ju äldre de blir desto roligare' för dig att umgås med kanske? Eller tycker du sämre om det barnets mamma?
    Kan mycket väl hända Glad Då jag inte gillar barn sådär allmänt så är det klart det är lättare att tycka om ett lite äldre barn som jag kan diskutera med och göra saker som är roliga även för mig. Barnens mammor har jag inget emot som så - har inte träffat dem och diskuterat med dem heller på det viset så jag skulle kunna uttala mig.. Sambon däremot har en del problem med den yngre flickans mamma men inte så att hon skulle "ställa till det" för mig på någit vis..
  • Anonym (KJ)

Eller så får du helt enkelt härda ut de gånger de är hos er, det är ju ändå inte så mycket. Min man har sina barn största delen av tiden och jag verkligen hatar det. Skulle vara obeskrivligt skönt om de var så sällan som ni har dem, då kunde jag tycka det ger mer än det tar, som det känns nu.

• Utan Barn

Svårt. Tycker ungefär samma som du.Jag gillar verkligen inte heller barn och speciellt inte yngre. Jag har valt att inte skaffa barn själv. Men jag hade faktiskt som nån slags gräns när jag blev singel att INTE ens börja träffa någon med barn under skolåldern. De behöver passas för mycket och är för osjälvständiga.

Sen är det väl som man säger, små barn, små problem, stora barn, stora problem. Sambons tonåringar (som fortfarande bor varannan vecka) är inte helt enkla heller, men de rår sig själva på ett helt annat vis och ffa hans son blir trevligare ju större han blir.

Jag vet inte vad jag vill säga med detta mer än att jag faktiskt tror att det är svårt. Har du inte blivit det minsta förtjust i det lilla barnet nu tror jag inte du kommer bli det heller. Hon är ju liksom ett litet barn ganska många år till. Om det ÄNDÅ känns som en acceptabel situation kan bara du själv svara på. Är det bara varannan helg kan det kanske funka, för så väl dig, som barn, som pappa.

• Anonym ("bonus?")

Tack för era svar! Jovisst härdar jag ut - så länge det bara är varannan helg är det ingen katastrof för mig även om det är en sten i skon så att säga... Däremot så är jag en såpass empatisk person att jag gärna skulle VILJA vara den där fantastiska bonusmamman och tycka om henne på riktigt, framför allt för att inte förstöra hennes liv på något sätt.. För som sagt även om jag aldrig är elak eller gör något respektlöst mot henne så vet jag att hon märker att jag är "kylig" - t.ex. när en kompis till mig kom på besök (hon älskar barn) så var bonusen genast framme hos henne och skulle sitta i famnen osv, vilket hon inte gör med mig. Så de snappar nog lätt upp även små signaler. Jag har ju hoppats att jag skulle lära mig tycka om henne men som sagt, ett år och ingen förändring, låter inte riktigt sannolikt..

• Anonym (:-()

Mitt råd är, efter 7 års erfarenhet att nej, det är inte värt att stanna.
    Luftslottet jag byggt upp med "det blir bättre" försvann. Eller mer fanns aldrig.
    Det var bara en evig kamp om att överleva och hitta ett fungerande förhållningssätt.
    Nya problem uppstod hela tden när de gamla väl var lösta.
    Så för din egen skull, finn någon som inte har barn.
    För din egen inre frids skull.
    Hade jag kunnat vrida tillbaka tiden och gjort allt ogjort skulle jag.
    Nu finns två gemensamma barn med i bilden och jag kommer alltid på ett sätt vara fast i det träsk jag stått i under så många år.
    Jag älskar våra barn, skulle dö för dem.
    Däremot önskar jag att de hade haft en annan pappa, en som inte hade barn sedan innan så vi hade sluppit allt som varit då det var enorma problem från och till. Emellanåt funkade det bra, annars hade jag aldrig stannat men sedan kom det, smäll efter smäll i hjärtat att jag gjort fel... Jag kände det hela tiden men jag VILLE inte känna så jag sköt undan det. "Det blir bättre"...
    Tja.
    Allt är relativt.
    Nu står jag här, förvisso med två underbara ungar men ändå.
    Familjen sprack och det är faktiskt bara pga att pappan hade barn sedan innan.
    Problem och slitningar som aldrig hade uppkommit ifall det inte hade varit så.
    Så snälla...
    Gör inte mitt misstag.
    För din egen skull.

• slutatsnusa

försöker citera, men det går inte...

det jag undrar är hur det kommer sig att din sambo jobbar vid de få tillfällena som hans lilla dotter kommer till honom?
    varannan helg är hon hos er skriver du
    verkar ju knasigt att han jobbar då och överlåter ansvaret till en person som inte gillar hans barn.
    hur tänker han där?
    för övrigt skulle jag knappast kalla mig "bonusmamma" när barnen är där så sällan
    tur för dig för övrigt 

Svar på tråden Att vara "bonusmamma" när man ogillar barn...