• Anonym (Mögel?)

Symptom på mögel?

Jag bor i studentlägenhet och tror jag har mögel i badrummet, det fanns här redan när jag flyttade in men eftersom de som besiktade lägenheten när jag flyttade in inte reagerade på det trodde jag det var vanlig smuts. Skrubbade bort det men det kom tillbaka och spred sig. Nu undrar jag vad man kan få för symptom av att leva i ett mögligt badrum? Min sambo klagar ständigt på klåda i händerna och hosta och själv har jag haft blod i saliven (kommer från långt bak i halsen) dagligen i två veckor nu. Vi är inte sjuka eller så, utan har små irriterande symptom hela tiden. Kan det bero på mögel? Vad kan man råka ut för mer?

• Svar på tråden Symptom på mögel?
  • nozpa

Googla så kommer det upp en massa. Till och med cancer. Men är det mögel på ett duschdrapperi eller är det på hela väggar eller hur ser det ut?
    Det borde märkts vid besiktningen tycker man.

• Anonym (Mögel?)
    nozpa skrev 2014-01-15 19:28:40 följande:
    Googla så kommer det upp en massa. Till och med cancer. Men är det mögel på ett duschdrapperi eller är det på hela väggar eller hur ser det ut?
    Det borde märkts vid besiktningen tycker man.
    Näe, det är i skarvarna mellan kakelplattorna. Det var en svart fläck i hörnet till att börja med, nu har det spridit sig typ en meter åt båda hållen. På vissa ställen är det bara svart "sudd" liksom, på vissa är det svarta fläckar, som runda små cirklar som sitter tätt ihop.
  • nozpa
    Anonym (Mögel?) skrev 2014-01-15 19:35:56 följande:
    Näe, det är i skarvarna mellan kakelplattorna. Det var en svart fläck i hörnet till att börja med, nu har det spridit sig typ en meter åt båda hållen. På vissa ställen är det bara svart "sudd" liksom, på vissa är det svarta fläckar, som runda små cirklar som sitter tätt ihop.
    Ah, förstår vad du menar. Går det inte att rengöra ordentligt? Typ klorin i hela badrummet? Inte ha det fuktigt osv. Det är ju inte sunt att leva med mögel.
    Kontakta hyresvärden för hjälp med riktig besiktning av badrummet. Samt att dom åtgärdar det.
  • Anonym (Mögel?)
    nozpa skrev 2014-01-15 20:38:25 följande:
    Ah, förstår vad du menar. Går det inte att rengöra ordentligt? Typ klorin i hela badrummet? Inte ha det fuktigt osv. Det är ju inte sunt att leva med mögel.
    Kontakta hyresvärden för hjälp med riktig besiktning av badrummet. Samt att dom åtgärdar det.
    Har försökt skrubba bort det men även om det försvinner så kommer det tillbaka på samma ställe en stund senare. Det går ju inte att inte ha fuktigt i badrummet, men jag skrapar bort vattnet som hamnat på golvet, torkar osv.
  • Anonym (Mäklaren)

Låter som vanligt svartmögel. Finns i princip ALLA kaklade badrum som är 20 år el äldre och är relativt ofarligt men kan ge upphov till sjukahus-symptom, likt de du beskriver för din kille. Det finns saneringsmedel att köpa i bygghandlar el färgbutiker. Fråga där då ska de veta :)

Blod i saliven låter dock inte kul.. Kolla med läkare??

Svar på tråden Symptom på mögel?