• honeydew

Reflux i urinvägarna

Hej!
    Är det fler med barn som har reflux i urinvägarna? Söker efter någon tråd men hittar bara gamla som är flera år gamla.
    Har en bebis som snart är 4 mån och har varit sjuk med uvi. Gjorde enl rutin kontraströntgen som visade reflux grad 4-5 på höger sida och 2 på vänster.
    Vore intressant att höra från fler föräldrar med äldre barn med reflux. Hur har det utvecklats sig? Klarat sig från allvarliga infektioner?

• Svar på tråden Reflux i urinvägarna
  • emmisss

Jag har inte att barn med reflux urin vägarna!

Men hur märkte du att ditt lilla barn hade uvi?

• honeydew
    emmisss skrev 2014-01-15 22:12:13 följande:
    Jag har inte att barn med reflux urin vägarna!

Men hur märkte du att ditt lilla barn hade uvi?

Hon fick jättehög feber som kom snabbt (40.7 gr) och blev slö och slapp, orkade inte vara vaken för att äta, så då åkte vi in med henne. Inga andra symptom. Hon var knappt 3 mån då. Blev inlagda i fyra dygn. Tog två urinprov men de visade bara spår av bakterier. Det var urinodlingen som visade uvi. Hon behövde antibiotika intravenöst för att bli piggare.
  • honeydew

De gjorde såklart alla möjliga slags tester när vi var inlagda, kollade ju inte bara efter uvi. Röntgade lungorna efter lunginflammation och tog prover för RS och leukemi bl.a. men det var det som tur var inte.
    Hon hade sänka 120 då och feber, inget annat.

• emmisss

Hmm ok anledningen till att jag blir lite nojjig är att min 11 månaders har under hösten haft otaliga febertoppar, i flera perioder över 40 grader sen hon var 5 månader.

Hon har dock varit väldigt förkyld och hostat mycket, legat inne på östra och inhalerat...blivit diagnostiseras förkylningsastma...

Men ingen har på något sett pratat om urinprov...inte ens när hon hade oförklarlig hög feber i 7-8 dagar, över 40 på natten utan andra symtom...febern gick över och sen var det inte mer med det...

Jag hoppas dom vet vad dom gör och sett symptomen om dom hade behövt testat?

• emmisss

Hon hade 40.6-40.7 en period på några nätter oxå...det var då hon inte hade några andra symtom...

Aja..tack för svar även om jag inte kunde hjälpa till på något sätt...

• honeydew

Hmm låter ju ändå skumt om de inte kollar urinen/uvi, de gånger hon har haft feber utan andra symptom? Däremot vet jag inte om det bara kan gå över av sig själv utan t.ex antibiotika? Vår lilla tjej var nästan halvt medvetslös, mycket allmänpåverkad, det var väl enda man märkte på henne, plus febern.

Men de kanske tog en snabbsänka och såg att hon inte hade någon infektion i kroppen? Aja svårt att spekulera i. Om det händer igen så får du föreslå urinprov om de inte gör det själva!

Hoppas hon håller sig frisk nu!

• emmisss

Ja febern borde ju hållt i sig om det vore något allvarligt! Tog en sänka/crp som var förhöjd men sen gick febern över så vi tog ingen mer...

Ja ska tänka på detta med uvi, nästa gång!  

Hoppas ni får bra hjälp med er dotters reflux! 

Svar på tråden Reflux i urinvägarna