• Peter 672

Vart i landet är det lättast att få tag i hyresrätt?

Skulle behöva flytta. Vart kan man lättast få tag på hyresbostad? Skulle vilja ha tips på orter i Sverige där det finns mer ledigt, eller kortare köer.

Känns som att det är långa köer vart jag än tittar just nu...

• Svar på tråden Vart i landet är det lättast att få tag i hyresrätt?
  • matildadl

Tidaholm är rätt lätt och billigt att få tag på boende.. Sen om man vill bo där är en annan femma ;)

• Peter 672

Alla tips är välkomna helt klart... känns så hopplöst att börja ställa sig i bostadskö där det står en miljard personer framför. Måste ju finnas några orter där lägenheter står tomma eller?

• matildadl

Absolut! Kolla med dom, för några år sedan vet jag att dom nästan gav bort lägenheter för dom fick inte sålt dom, tror priserna på bostadsrätter är väldigt låga fortfarande :)

• Mithi

Beror väl på vart du vill bo och hur kräsen du är. Städer är det grnerellt sätt svårare att hitta bostad i än mindre orter. På min ort kan man få lägenhet samma dag som man ställer sig som sökande.

• MadHatter

Kan tänka mig mindre orter som haft industri tidigare och som därför byggde mycket hyresrätter på 50/60 tal.

Vissa städer har också jobbflrtur. Om du får ett jobb i stan och flyttar pga det kan du få gå före i kön.

• Peter 672
    Mithi skrev 2014-01-15 23:34:21 följande:
    Beror väl på vart du vill bo och hur kräsen du är. Städer är det grnerellt sätt svårare att hitta bostad i än mindre orter. På min ort kan man få lägenhet samma dag som man ställer sig som sökande.
    Vilken ort är det då?

Jag är ute efter att ta reda på vart jag kan få bostad först, och sedan utvärdera om jag vill bo där.

Alltså: Vilken ort som helst är av intresse, det är tillgängligheten som är av vikt för mig just nu, inte den geografiska placeringen.
  • Foxtrott

Lite för skojs skull tog jag mig en titt på lägenhetsutbudet i Ludvika och Skinnskatteberg. Jag vet inte varför jag tänkte på just de orterna som jag faktiskt aldrig har besökt,men de har alltid klingat som avfolkningsbygder på något vis i mitt medvetande.I vilket fall som helst visade det sig att det fanns lägenheter i Ludvika som var lediga från 16/1 vilket väl är idag. Jag tippar på att det finns fler sådana platser runt om i kanske Värmland, Dalarna, Gävleborg? Jag tänker mig då mindre orter där man en gång hade en stark arbetartradition och någon gång i världen tänkte allmännytta och byggde hyreslägenheter men där de som bor där helst vill ha ett eget hus och helst undviker hyreslägenheter annat än som kortare mellanspel i unga år och kanske långt upp i åldern.

• mainda

Örnsköldsvik skulle jag säga, bra lägenheter och bra hyror :)

• mainda

sure, bostadskö. Men den som ska flytta in i våran lägenhet som vi byter nu hade 5 poäng :P (5dagar) många här köper hus eller bostadsrätter :)

• Peter 672

Jag är jätteglad för de konkreta tips som ni har kommit med. Kommer söka lite på orter som nämnts och se vad man kan hitta på nätet.

• Angels

Skulle gissa att de orter där bostäderna är billiga även är lätta att få hyresrätt på. Känns som en ganska enkel mattematik, så kan säkert stämma.

• Matlat

Hur är det i Hallstavik nu för tiden? Går direktbussar till Stockholm (om än att de tar lång tid), nr 639.

• studentska

De små samhällena runt Jönköping, t.ex. Nässjö. I alla fall vet jag en som flyttade till Nässjö och hade 3-4 lägenheter att välja på. Det går också bra tågförbindelser till Jönköping , tror det tar ca 30 minuter, så jobbmarknaden är ju inte helt kass lite beroende på vad du är utbildad till och kan tänka dig.

• Nalliwer

Klippan och Perstorp var i alla fall hur lätta som helst att få lägenhet i för några år sen.

Svar på tråden Vart i landet är det lättast att få tag i hyresrätt?