• Susanne70

    43 år och endometrios.. Är det kört för IVF ?

    Skulle så gärna vilja göra ett till försök med IVF, har av allt jag läst förstått att det inte kommer att gå i Sverige!!??

    Har haft Endometrios konstaterad i hela mitt vuxna liv med sammanväxtningar i äggledare....( har bara ena kvar efter op)
    Skulle så gärna vilja göra ett försök med IVF innan det är för sent.
    Var vänder man sig ?? Finns det nån mer som är i samma situation som mig?
    Har ett barn som kom naturligt utan mer hjälp än att man tog bort sammanväxtningar för många år sedan.
    Gjorde även flera försök med IVF där äggen inte fäste när jag var 32 år. Pressen och sorgen gjorde att jag inte orkade mer efter 6 insättningar.  
    Är så ledsen att det skulle bli så här, så ALLA råd och tips är mycket välkomna nu!!

    Sanne

  • Svar på tråden 43 år och endometrios.. Är det kört för IVF ?
  • Jag är bara jag

    I Sverige får man inte göra IVF efter 43,I Danmark till 45,men chanserna är mycket små i den åldern. Speciellt med tanke på att 6 ET inte gick då för länge sen. Bättre med ÄD eller EA utomlands. Kontaka några kliniker och fråga hur de ställer sig till din endo. Kanske lång nedreglering skulle hjälpa,vad vet jag?

  • Susanne70

    Ja ska läsa på lite om Danmark och ev Riga....

    De gånger som jag gjorde IVF började jag ju blöda tidigare än vanligt så nått kändes ju galet. Nedreglerades varje gång med den kortare varianten.. typ ingen sprayning ,endast sprutor.. hmm länge sedan nu ;) minns ju inte ens vad sprutorna osv hette...

    sanne

  • Jag är bara jag

    Om du bara tog sprutor gjorde du korta metoden som innebär noll nedreglering. Det är märkligt med tanke på endon,många nedregleras riktigt länge innan ET! Tidig blödning tyder på dålig slemhinna-har jag också fått,började blöda rd 10!- men kan avhjälpas med proggisar eller Progynon ifall man gör ÄD/EA.

    Finns flera kliniker som gör ÄD/EA-Ava är absolut dyrast!- så här är några tips:
    Reprofit,Reprogenesis,Unica-alla i Tjeckien,finns även Invicta i Polen, andra i Grekland och Spanien.

    Kolla runt lite du! Glad

  • Susanne70

    Tack för tipsen!!

    Ja det har ju säkert hänt mycket då det ju är 10 år sedan då vi höll på med IVF under ett år nästan.

    Känns som (förutom min ålder då) så har ju även det här med provrörsbefruktningar gått mycket framåt och utvecklats. Man vet ju knappt hur och var man ska börja  leta efter klinik osv.liksom ...Gråter

  • Jag är bara jag

    Det har hänt massor bara sen vi började för 6 år sen,tur att allt sånt går framåt! Glad Vi går på Reprogenesis och gör EA så just de kan jag varmt rekommendera. Spanien är ganska nytt,men vet flera som åkt dit och även de som fått barn. Beror ju på hur mycket ni vill satsa,om ni vill göra ÄD eller EA och vad de erbjuder.

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 43 år och endometrios.. Är det kört för IVF ?