En akut fråga om Herpes!!
Har fått små blåsor en bit utanför ändtarmsöppningen och senare även ett lite större parti på ena skinkan precis mellan skinkorna. Var hos doktorn igår (i Norge) eftersom jag var orolig då mina symtpom stämde bra in på Herpes. Doktorn sa först Herpes typ 2, men ångrade sig snabbt och var desto säkrare på Bältros (annat typ av Herpes-virus), då mina symtom endast satt på samma sida av kroppen. Var ovanligt att ha det på "mitt" ställe, men inte helt omöjligt. Har även haft en del utslag vid knävecket senaste dagarna, dock oklart om de beror på detta. Doktorn tog inga prover då det inte gick att göra hos denna jourläkaren (trodde det var det man gjorde på sjukhus, men tydligen inte i Norge...).
Min fråga till er som har Herpes/Bältros eller känner till viruset väl är då följande; kan det dyka upp blåsor i omgångar under ett utbrott (vid Herpes såväl som Bältros)? I så fall, hur många omgångar då? Blåsorna vid ändtarmen kom först, ett par dagar senare de på skinkorna. Nu har jag dock börja känna att huden på baksida lår, precis nedanför skinkorna, på höger sida (de andra blåsorna är på vänster kroppshalva) känns irriterat, svider lite till och från. Började kännas så igår kväll och nu på morgonen är det fortfarande inte blåsor (vilket dock kan ta ett par dagar vad jag förstått) och ej heller rött. Om det dyker upp blåsor där så är ju chansen för Bältros long gone och Herpes typ 2 desto troligare.
Känns som att hela min värld rasat samman och jag är ledsen 24/7. Herr Ågren lurpassar vid varenda hörn och jag känner mig verkligen uppgiven. Jag vet att många bär på detta viruset och att det inte är farligt (dock smärtsamt i många fall!) men det spelar liksom ingen roll. Troligtvis är min sambo sedan 3 år också smittad, men har har inga symtom och har aldrig haft, vilket inte jag heller har förrens nu då. Han säger att vi klarar oss igenom detta och försöker ha en positiv inställning, men jag känner mig mest förstörd...
Doktorn tyckte jag skulle köpa Xylocain för att linda besvären och det ska jag göra senare idag. Tills dess har jag smörjt på nästintill ren Aloe Vera, vilket hjälper en del. Någon erfaren med andra fungerande "huskurer" som underlättar vardagen?
Tacksam för svar!