• Jinna

Påverkas SGI av sjukskrivning???

Hejsan!!!

Vet någon här inne om ens SGI påverkas om man är sjukskriven innan bebisen kommer. Har varit sjukskriven sen 1 juni och är detta tills bebben kommer.....

Har jobbat heltid innan...

Kram Jinna

• Svar på tråden Påverkas SGI av sjukskrivning???
  • Mamsi

Den ska inte påverkas. jag är också sjukskriven och gravid, blir sjukskriven till bebben kommer. Var det med min förra graviditet också, från v. 7 till förlossningen och det påverkade inte. Men du måste ha jobbat en viss tid, tror det är 6 mån på ett år eller något sånt. kommer inte ihåg riktigt

• coffee

Sjukpenningen baseras på SGI precis som föräldrapenning och påverkar därmed inte SGI. Det som påverkar SGI är din lön på ditt arbete eller din ersättning om du blir arbetslös.

• Nalle Puh77

Ursäkta en dum fråga.

Men vad är SGI?

• coffee

SGI betyder SjukpenningGrundande Inkomst. Det är det beloppet som Försäkringskassan går på vid utbetalning av sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
    Man får olika %-belopp av SGI beroende på vilken ersättning det gäller. MEN man får bara för upp till 7,5 basbelopp vilket betyder att tjänar du mer än runt 23.000 kr/mån så är det det beloppet du får x% av och inte din lön.

Det står nog mer på Försäkringskassans hemsida - www.fk.se

• Starkast

SGI är ju 80 % av lönen, lixom sjukskrivning.
    Om du inte har andra småjobb, helgjobb, övertid ex att räkna till din SGI är SGIn samma ersättning som du får som sjukskriven.

• coffee

Jenny F - SGI är inte 80% av lönen. SGI är det belopp som sjukpenningen (och FP och TFP) grundas på, precis som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

• asakristina

Om du har en heltidsanställning grundas FP på den oavsett om du är sjukskriven eller inte. Jag har varit deltidssjukskriven i ett par år, men får ändå FP baserad på min heltidslön.

• jannice

Nej den påverkas inte av att du är sjukskriven. RIngde o frågade FK....SGI grundas som sagts av alla kloka personer här, på din heltidslön!

Svar på tråden Påverkas SGI av sjukskrivning???