Påverkas SGI av sjukskrivning???
Hejsan!!!
Vet någon här inne om ens SGI påverkas om man är sjukskriven innan bebisen kommer. Har varit sjukskriven sen 1 juni och är detta tills bebben kommer.....
Har jobbat heltid innan...
Kram Jinna
Hejsan!!!
Vet någon här inne om ens SGI påverkas om man är sjukskriven innan bebisen kommer. Har varit sjukskriven sen 1 juni och är detta tills bebben kommer.....
Har jobbat heltid innan...
Kram Jinna
Det undrar jag också!
Den ska inte påverkas. jag är också sjukskriven och gravid, blir sjukskriven till bebben kommer. Var det med min förra graviditet också, från v. 7 till förlossningen och det påverkade inte. Men du måste ha jobbat en viss tid, tror det är 6 mån på ett år eller något sånt. kommer inte ihåg riktigt
Sjukpenningen baseras på SGI precis som föräldrapenning och påverkar därmed inte SGI. Det som påverkar SGI är din lön på ditt arbete eller din ersättning om du blir arbetslös.
Ursäkta en dum fråga.
Men vad är SGI?
SGI betyder SjukpenningGrundande Inkomst. Det är det beloppet som Försäkringskassan går på vid utbetalning av sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
Man får olika %-belopp av SGI beroende på vilken ersättning det gäller. MEN man får bara för upp till 7,5 basbelopp vilket betyder att tjänar du mer än runt 23.000 kr/mån så är det det beloppet du får x% av och inte din lön.
Det står nog mer på Försäkringskassans hemsida - www.fk.se
SGI är ju 80 % av lönen, lixom sjukskrivning.
Om du inte har andra småjobb, helgjobb, övertid ex att räkna till din SGI är SGIn samma ersättning som du får som sjukskriven.
Jenny F - SGI är inte 80% av lönen. SGI är det belopp som sjukpenningen (och FP och TFP) grundas på, precis som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.
Om du har en heltidsanställning grundas FP på den oavsett om du är sjukskriven eller inte. Jag har varit deltidssjukskriven i ett par år, men får ändå FP baserad på min heltidslön.
Nej den påverkas inte av att du är sjukskriven. RIngde o frågade FK....SGI grundas som sagts av alla kloka personer här, på din heltidslön!