• Leja

Heminsemination, donatorer?

Hej. Jag och min partner kan inte få barn den naturliga vägen (han har 0 spermier). Jag är också utredd och mig är det inget fel på. Vi vill väldigt gärna ha syskon till min son sen tidigare och vi kollar nu lite olika möjligheter. Vi är båda öppna för donator, och jag funderar på heminsemination. Är det någon här som gjort det med annan än sin partner? Hur träffar man en lämplig donator och vad ska man tänka på? Oerhört tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Heminsemination, donatorer?
  • Tinapina

Kan ingenting om insemination hemma men om ni är utredda så borde ni ju få insemination med donerade spermier på klinik?

• Leja
    Tinapina skrev 2014-01-16 12:18:54 följande:
    Kan ingenting om insemination hemma men om ni är utredda så borde ni ju få insemination med donerade spermier på klinik?

Det får vi nog om det visar sig att det inte går att finna spermier hos honom, men vi vill undersöka olika alternativ... på klinik får vi ju bara visst antal försök. Och det är rätt lång väntetid (jag fyller 34 i år).
  • Kasperina

Om ni går privat och betalar själva så finns det ingen gräns för antal försök, och inte heller någon väntetid att tala om. De kan ha väntetid till första besöket, men har ni väl kommit dit så brukar det inte vara någon mer väntetid alls.
    Jag skulle rekommendera att ni vänder er till en privat klinik, det är mycket säkrare än en privat donator.

• Tinapina

Trodde att din msn var utredd och det var konstaterat att det inte fanns några alls. Idag kan de gå in i bitestikeln för att hämta "material" för att använda och befrukta dina ägg med. Kötiderna är olika i olika landsting.

Tycket det låter vanskligt med en privat donator. Hur ser det rättsliga ut kring det? Sjukdomsbakgrund på donator m.m?

• Leja
    Tinapina skrev 2014-01-16 13:32:42 följande:
    Trodde att din msn var utredd och det var konstaterat att det inte fanns några alls. Idag kan de gå in i bitestikeln för att hämta "material" för att använda och befrukta dina ägg med. Kötiderna är olika i olika landsting.
    Tycket det låter vanskligt med en privat donator. Hur ser det rättsliga ut kring det? Sjukdomsbakgrund på donator m.m?

Ja jag vet inte mycket mer än du o har samma funderingar, därför jag frågar här. Tänkte att det kanske fanns erfarenheter bland folket här på FL.
  • MammaMaja

Jag gjorde insemination som singel med hjälp av en privat donator. Tycker det kändes mycket bättre än att gå via klinik och inte ha en aning om vad det är för persons sperma som används. Fick kontakt med en riktigt fin och seriös kille på en donationssida. Han kunde visa upp friskhetsintyg över fler sjukdomar än vad donatorerna testas för vid våra svenska kliniker. Nu var ju jag singel vid den här tiden och behövde inte göra något särskilt rent rättsligt. Höll honom bara anonym inför familjerätten. Har ensam vårdnad idag och det har aldrig vara några problem kring den biten. Någon gång när vi talades vid kommer jag ihåg att han berättade om hur han hjälpt par och samarbetat för att paret ska få vårdnaden. Det gick tydligen att lösa på något vis. Så visst finns det seriösa som hjälper till privat. :)

• Leja
    MammaMaja skrev 2014-01-17 13:20:53 följande:
    Jag gjorde insemination som singel med hjälp av en privat donator. Tycker det kändes mycket bättre än att gå via klinik och inte ha en aning om vad det är för persons sperma som används. Fick kontakt med en riktigt fin och seriös kille på en donationssida. Han kunde visa upp friskhetsintyg över fler sjukdomar än vad donatorerna testas för vid våra svenska kliniker. Nu var ju jag singel vid den här tiden och behövde inte göra något särskilt rent rättsligt. Höll honom bara anonym inför familjerätten. Har ensam vårdnad idag och det har aldrig vara några problem kring den biten. Någon gång när vi talades vid kommer jag ihåg att han berättade om hur han hjälpt par och samarbetat för att paret ska få vårdnaden. Det gick tydligen att lösa på något vis. Så visst finns det seriösa som hjälper till privat. :)

Härligt att höra! Vilken sida var du på? Träffades ni någon gång innan inseminationen och hur gick den rent praktiskt till?
  • MammaMaja
    Leja skrev 2014-01-17 17:14:08 följande:

Härligt att höra! Vilken sida var du på? Träffades ni någon gång innan inseminationen och hur gick den rent praktiskt till?
    Vi fick kontakt på donor.se 

Skulle gärna träffat honom innan för att ännu bättre kunna känna av om detta var någon jag ville ta hjälp av. Problemet var bara att vi bor en lång bit ifrån varandra och det var därför inte det lättaste att ses hur som helst. Men vi höll kontakt via mail/sms och han kändes så pass seriös att jag bestämde mig för att gå vidare. Fick även kontakt med en annan tjej som sade att han var en seriös och bra donator. Kändes tryggt att få min egen uppfattning bekräftad från andra. :)

Rent praktiskt kom han hem till mig och donerade i en kopp som jag fick ta emot. Jag gick sedan in i sovrummet och inseminerade mig. Använde mig av en spruta på 1 ml från apoteket som han tidigare rekommenderat mig att skaffa inför inseminationen.
  • Leja
    MammaMaja skrev 2014-01-17 18:02:21 följande:
    Vi fick kontakt på donor.se 

Skulle gärna träffat honom innan för att ännu bättre kunna känna av om detta var någon jag ville ta hjälp av. Problemet var bara att vi bor en lång bit ifrån varandra och det var därför inte det lättaste att ses hur som helst. Men vi höll kontakt via mail/sms och han kändes så pass seriös att jag bestämde mig för att gå vidare. Fick även kontakt med en annan tjej som sade att han var en seriös och bra donator. Kändes tryggt att få min egen uppfattning bekräftad från andra. :)

Rent praktiskt kom han hem till mig och donerade i en kopp som jag fick ta emot. Jag gick sedan in i sovrummet och inseminerade mig. Använde mig av en spruta på 1 ml från apoteket som han tidigare rekommenderat mig att skaffa inför inseminationen.

Okej. Tog det sig på första försöket? Körde du med ägglossningsstickor och så och sa till honom när det var "dags"?
  • MammaMaja
    Leja skrev 2014-01-17 22:04:42 följande:

Okej. Tog det sig på första försöket? Körde du med ägglossningsstickor och så och sa till honom när det var "dags"?
    Det stämmer! Hade så pass tur att det tog sig på första försöket och jag hörde av mig till honom när ägglossningstesten visade att det var dags att ses. :)
  • Leja

Tack för svar! Verkar som det faktiskt fungerar... Gjorde du något mer än ägglossningstestade? Alltså nån speciell "kost" eller något?

• MammaMaja
    Leja skrev 2014-01-18 14:09:11 följande:
    Tack för svar! Verkar som det faktiskt fungerar... Gjorde du något mer än ägglossningstestade? Alltså nån speciell "kost" eller något?
    Ja, fungerar gör det absolut! GladFärsk sperma ska det ju dessutom vara mycket bättre kvalité på jämfört med den som finns på klinikerna. Ska tydligen inte vara särskilt bra för de små kämparna att först frysas ner och sedan tinas upp. Jag åt kosttillskott som var anpassat för gravida kvinnor. Det fanns lite att välja bland på apoteket. 
  • Mamma201307

vi har använt oss av heminsemination. mannen kom hem till oss ,gjorde det han skulle och åkte. och jag fixade in med spruta. tog sig på första försöket. och bebisen är 7 månader nu.

vi hittade honom på villhabarn.se

Svar på tråden Heminsemination, donatorer?