• Anonym (Lee)

Hur kom ni över det?

Jag fick missfall förra veckan. jag grät och sörjde i ett par dagar, men i helgen så hade jag accepterat det och började må bra. Vill dock inte träffa för stora folksamlingar som man känner. Men nu har sorgen kommit tillbaka jag går runt o är ledsen gråter känner att livet bara är orättvist o meningslöst.

Hur har det gått för er? med sorgen ? när började ni försöka igen?

Min rädsla är att det kommer ta lång tid att bli gravid igen.. vill verkligen ha barn!!!

• Svar på tråden Hur kom ni över det?
  • Anonym (A)

Det finns nog olika sätt, alla är ju olika, men jag tror man kommer över det mycket genom att låta det ta sin tid. Genom att tillåta sig själv att sörja, gråta och vara ledsen. Det är ju ett slags sorgearbete och det måste få ha sin gång.

Vi började försöka på en gång och jag blev gravid direkt efter mitt missfall på första ägglossningen. Det var ett väldigt bra sätt att komma över det på för direkt när jag plussade släppte jag missfallet och kände att jag kunde se framåt och gå vidare. Men tyvärr är det ju inte så att alla blir gravida så snabbt, en del kanske aldrig blir det, och vissa får upprepade missfall. Då kanske man aldrig riktigt kommer över det men man kanske lär sig leva med det och acceptera det, på något sätt.

Beklagar verkligen ditt missfall, hoppas det blir plus för dig snart igen och att du vågar tro på att du en dag kommer bli mamma.

• Anonym (M)

Beklagar ditt missfall! Har dessvärre inte några råd till dig eftersom jag är mitt i processen själv. Men, det var samma för mig, jag började få "hopp om livet" och mådde bättre när jag fick ett bakslag. Jag tror det är ganska vanligt. Det får nog bara ta sin tid. 

• MissEmma4

Jag är mitt i samma process. Ger mig själv olika uppdrag att ens orka kliva upp. Måste gå vidare, en ny dag betyder också en dag närmare nästa äl. Så jag försöker få dagens att gå. Lycka till

Svar på tråden Hur kom ni över det?