• Happy14

Någon som har bra koll på sushi (gravid)

Nu är det jag igen som undrar om mat

Jag hade tänkt äta sushi idag, nigiris, bara avokado och räkor, min fråga gäller sjögräset runt, är det ok?

Och att mitt bästa sushi ställe ligger ca en halvtimma härifrån, då får den alltså ligga i bilen ett tag.. Tror ni det är någon fara? Får väl låta bli att ha värmen på i bilen kanske..

Jag är livrädd för bakterier, det har blivit en grej som kommit med graviditeten och håller på att göra mig galen, och resten av familjen också dessutom Vart likadan sist dock, och det går över som tur är

• Svar på tråden Någon som har bra koll på sushi (gravid)
  • viseversa

Men du får äta sushi. Även laxen får du äta om fisken varit fryst minst 2 dygn innan. Vilket näsan ALL lax som finns på suchi i sverige har varit., Sjögräset är också okej. Jag LEVDE på sushi när jag väntade andra barnet. Hon är fullt fdrisk. Levde även på det när jag väntade barn nr 3. Även han är fullt frisk=)

Instagram...LOVALOVISA
  • Linso

Jag åt sushi alldeles nyss, gravid i v39. Har ätit det någon gång förut också och har aldrig hört att sjögräset ska vara farligt!:) däremot kan man hålla sig undan laxen om man vill vara på den säkra sidan. Så länge sushin är fräsch och nygjord ska det vara lugnt! Ät gott :)

• Happy14

Jo jag har ätit laxen med, jag pillade bort sjögräset för jag var osäker, väljer bort det nu eftersom min man ska hämta det och jag inte kan äta direkt, utan det måste ligga i minst en halvtimma beroende på köer osv.

• Happy14

Ingefäran då? får man äta den? Älskar ju det... Läste att det inte var bra att äta i alla fall för mkt, men vad är för mkt??

• Dixie
    Happy14 skrev 2014-01-16 13:38:43 följande:
    Jo jag har ätit laxen med, jag pillade bort sjögräset för jag var osäker, väljer bort det nu eftersom min man ska hämta det och jag inte kan äta direkt, utan det måste ligga i minst en halvtimma beroende på köer osv.
    men vad kan vara farligt med sjögräs??
  • Happy14
    Dixie skrev 2014-01-16 16:39:47 följande:
    men vad kan vara farligt med sjögräs??

vet inte nåt jag fick för mig, står undvik alg-produkter på SLV. Men jag måste veta om ingefäran nu! Maten väntar hihi!
  • Happy14

Jag äter och mumsar nu i alla fall, läste även någonstans att jätte räkorn var farlig under grav? Hittade dock inget om det på SLV heller...

• Rocket Mania

Du får äta all sorts sushi som gravid. Sjögräs är verkligen ingen fara och inte ingefäran heller.

• Jan 2014

Är väl bara tonfisk man bör unvika enligt livsmedelsverket..men den ska vara färsk, ta med en kylväska och lägg den i om du är orolig.

Ingefära är inte heller någon fara om du inte äter väldigt väldigt mycket!

• Happy14
    Jan 2014 skrev 2014-01-16 17:17:11 följande:
    Är väl bara tonfisk man bör unvika enligt livsmedelsverket..men den ska vara färsk, ta med en kylväska och lägg den i om du är orolig.

Ingefära är inte heller någon fara om du inte äter väldigt väldigt mycket!

Har redan käkat upp den :-P
  • Jan 2014
    Happy14 skrev 2014-01-16 17:28:11 följande:
    Har redan käkat upp den :-P

Hoppas de var riktigt gott!!
  • Happy14
    Jan 2014 skrev 2014-01-16 17:32:08 följande:

Hoppas de var riktigt gott!!

Det var det {#emotions_dlg.djavulsk}
  • La Lola
    Happy14 skrev 2014-01-16 17:08:38 följande:
    Jag äter och mumsar nu i alla fall, läste även någonstans att jätte räkorn var farlig under grav? Hittade dock inget om det på SLV heller...
    Alla sorters räkor är ok. Annars skulle det stå i kostråden.
    Men jätteräkor bör ingen äta pga miljöpåverkan när man odlar dessa.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Happy14
    La Lola skrev 2014-01-16 22:00:09 följande:
    Alla sorters räkor är ok. Annars skulle det stå i kostråden.
    Men jätteräkor bör ingen äta pga miljöpåverkan när man odlar dessa.

Det vet jag... fy och skäms..
  • Preggo1stTime

Vill bara inflika angående laxen :)

Den bakterie som kan finnas där är inte toxoplasma (som dör efter nedfrysning), utan listeria (som överlever frysning). Därför är det extra viktigt att laxen hanterats väl om man ska äta den rå - men lax överlag rekommenderas ju för gravida :)

Sen är rå fisk i allmänhet en större risk när det gäller bakterier,  virus och parasiter..

Svar på tråden Någon som har bra koll på sushi (gravid)