• lis0

Rätt till studiemedel från CSN?

Hej!
    Har en liten undran över studiemedel från CSN och hoppas att nån här har koll! :)

Har bara tagit ut bidragsdelen från CSN under ett års tid, alltså inget lån. Två kurser, statsvetenskap A och nationalekonomi A. Statsvetenskapen har jag klarat 22.5 hp, och väntar på att den sista delkursen på 7.5 hp ska bli rättad och förhoppningsvis godkänd. Men nationalekonomin har jag bara klarat 7.5 hp, och den kursen var på sammanlagt 30 hp. Den kursen finns inte längre kvar på universitet jag går på, vilket gör att jag inte kan tenta av de andra delkurserna längre.

Min fråga är alltså om kraven på studieresultat som CSN kräver gäller även om man inte tagit ut något lån förut (utan bara bidragsdelen), och om det gör det, hur ska jag då kunna få ut några pengar om jag inte kan tenta av kursen?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Rätt till studiemedel från CSN?
  • Fjärilslarv

Du kan ta andra kurser bara det blir samma poäng. Vad du studerar är inte intressant för CSN bara du tar dina poäng.
    För att få csn måste man ta 75% av sina studier, utom första terminen då det är typ 60. detta gäller både bidragsdel och lånedel.

• Kerubmamman

Man ska ha rätt att tenta av kurser efter att de har slutat ges. Där jag pluggat har det varit två år, vet inte om det kan variera beroende på lärosäte. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • snedtak

Första gången du studerar på högskola ska du ha tagit 62,5% av de poäng du fått studiemedel för, om det är bidrag+lån eller bara bidrag spelar ingen roll. Ett års studier på heltid gör alltså att du ska ta 37,5 hp för att få CSN igen. Om du inte lyckas skrapa ihop poängen kan du läsa andra kurser för att få CSN på nytt, för det spelar ingen roll vilka poäng det är du har tagit.

Sedan är det som Kerubmamma säger så att man ska kunna tenta av kurser även efter att det har slutat ges. På mitt lärosäte är det också minst 2 år, men vissa är snälla och ger möjligheten ännu längre. Prata med kursansvarig/examinator och om du får problem, gå vidare till studentkåren eller liknande.

• lis0

Tack så mycket för all hjälp! Bara att hoppas att jag blir godkänd på den senaste tentan då, så borde det gå att få ut lånet! :)

Svar på tråden Rätt till studiemedel från CSN?