• Anonym (Ts)

Nu nojar jag nog! Fostervatten?

Nu är jag nog bara nojig, men frågan är om det är vatten eller vattniga flytningar. Har haft lite flytningar under hela graviditeten, men dom har snarare varit som gelé. Innan när jag var på toa och skulle torka mig så kändes det som det aldrig blev torrt, så jag kände med fingret och fick som vatten på fingret, inte ens halkigt när jag gnuggade fingrarna mot varandra. Är i v 25. Min första föddes efter spontan vattenavgång (sipprande) i v 32. Visste är jag bara nojig!!

• Svar på tråden Nu nojar jag nog! Fostervatten?
  • StarStruck

Ta på en binda eller nått och lukta, luktar det sperma kan det vara vatten. Ring fl annars...

• Anonym (Ts)
    StarStruck skrev 2014-01-16 20:21:01 följande:
    Ta på en binda eller nått och lukta, luktar det sperma kan det vara vatten. Ring fl annars...

För att vara helt ärlig så vet jag inte hur det luktar, alltså förknippa de två sakerna. När jag fick reda på förra gången att det var vatten så tänkte jag att jag skulle fatta det sammanhanget, men jag tyckte inte att det luktade något konstigt den gången heller :/
  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2014-01-16 20:26:12 följande:

För att vara helt ärlig så vet jag inte hur det luktar, alltså förknippa de två sakerna. När jag fick reda på förra gången att det var vatten så tänkte jag att jag skulle fatta det sammanhanget, men jag tyckte inte att det luktade något konstigt den gången heller :/
    Det kan vara fostervatten. Har hört om dem som har haft sipprande fostervatten och de fick gå på koll regelbundet efter det. Behöver såklart inte vara så men kontakta din bm och stå på dig lite om hon skulle avfärda dig och det hela fortsätter.
  • Anonym (handduk)

ta en kökshandduk, inte frotte! helst en vit
    och stoppa mellan benen
    om det lagt sig liksom ovanpå tyget så är det flytning
    om det sugits in i tyget så är det vatten
    om det är färgat eller luktar urin är det kiss

fostervatten ska knappt lukta alls, om det luktar starkt, är brunt eller grönt så kan det tyda på att bebisen är stressad och bajsat i vattnet eller det är infekterat, och då måste du söka hjälp direkt

• Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2014-01-16 20:29:45 följande:
    Det kan vara fostervatten. Har hört om dem som har haft sipprande fostervatten och de fick gå på koll regelbundet efter det. Behöver såklart inte vara så men kontakta din bm och stå på dig lite om hon skulle avfärda dig och det hela fortsätter.

Det gör dom inte, då hela jag + graviditet är ett enda stort problem. Det är snarare jag som lever i förnekelse för att jag inte vill bli inlagd på sjukan! :/
  • Anonym (Ts)
    Anonym (handduk) skrev 2014-01-16 20:31:28 följande:
    ta en kökshandduk, inte frotte! helst en vit och stoppa mellan benen om det lagt sig liksom ovanpå tyget så är det flytning om det sugits in i tyget så är det vatten om det är färgat eller luktar urin är det kiss fostervatten ska knappt lukta alls, om det luktar starkt, är brunt eller grönt så kan det tyda på att bebisen är stressad och bajsat i vattnet eller det är infekterat, och då måste du söka hjälp direkt

Tror inte att det kommer såpass mycket. Men märker jag att det börjar bli blött så ska jag göra så!
  • Anonym (.)

Men det behövs nog inte en inläggning. Hon som fick siprande fostervatten åkte in på koll var 3:e dag tror jag. Också jobbigt men det är ju bara om det behövs och kollen går fort och du behöver inte ligga inne. Bättre att känna att allt är under kontroll än att gå hemma och vara orolig.

• Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2014-01-16 20:37:33 följande:
    Men det behövs nog inte en inläggning. Hon som fick siprande fostervatten åkte in på koll var 3:e dag tror jag. Också jobbigt men det är ju bara om det behövs och kollen går fort och du behöver inte ligga inne. Bättre att känna att allt är under kontroll än att gå hemma och vara orolig.

Jag ska se vad som händer tills i morgon tror jag. Är inte så sugen på att ut och köra i onödan i snöstormen. Såvida inget annat skulle uppstå!
  • Anonym (Ts)

Jag funderar fortfarande. Har alltså inte kommit längre än så. Det är nog inte vatten. Borde nog kommit lite mer då. Har googlat runt och läst att många får vattniga flytningar, så det är nog något sådant. Dock är det mer sd än vad det varit innan. Funderingen går vidare tills i morgon.

• Anonym (M)

Jag kan ha fel men tror det finns bindor på apoteket som på något vis markerar om det är fostervatten som kommer. Jag har inte sett dessa, bara hört nån prata om det.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2014-01-18 20:35:47 följande:
    Jag kan ha fel men tror det finns bindor på apoteket som på något vis markerar om det är fostervatten som kommer. Jag har inte sett dessa, bara hört nån prata om det.

Jag tänkte investerat i sånna, men kollade på de apotek vi har här, på deras lagerstatus och ingen hade dem hemma. Så jag får isf beställa på nätet.
  • StarStruck
    Anonym (Ts) skrev 2014-01-18 23:30:05 följande:
    Jag tänkte investerat i sånna, men kollade på de apotek vi har här, på deras lagerstatus och ingen hade dem hemma. Så jag får isf beställa på nätet.

gör inte det, det är bara skräp! Jag har testat (inte bara jag då, kan länka min tråd) och dom reagerar fast man inte läcker vatten.
  • Anonym (Ts)
    StarStruck skrev 2014-01-18 23:36:57 följande:
    gör inte det, det är bara skräp! Jag har testat (inte bara jag då, kan länka min tråd) och dom reagerar fast man inte läcker vatten.

Ok, då sparar jag dom pengarna! :)
  • Anonym (ja skräp)
    Anonym (Ts) skrev 2014-01-19 11:31:16 följande:
    Ok, då sparar jag dom pengarna! :)

Ja, spara pengarna de där trosskydden är verkligen skräp! Jag åkte in akut efter att ha använt ett sånt som ändrade färg. Var inget läckage. Läkaren sa att jag inte var den första som kom in efter att ha använt ett sånt....
  • Anonym (Ring)

Ring förlossningen direkt om du är orolig och tala om dina funderingar för dom! Ett enkelt urinprov och dom har svar direkt.

• Anonym (Ts)

Ringde in I dag och fick såklart komma in. Jag sa som det var men hon trodde att det var svamp. Hon gjorde inte ens något prov på det. Trött jag blev! Och bråttom hade hon.. Så nu skiter jag i detta!

• Bente

Star Struck, hej. Kan du berätta mer om varför binden inte är till att stola på? Jag använder dom nu efter fostervattenprov....och skulla bli lugn om det inte är fostervatten som sipprar endå. 

Svar på tråden Nu nojar jag nog! Fostervatten?