• Anonym (Tet)

någon som ätit tetralysal och planerat/varit gravid?

Gått till hudläkare och fått tetralysal utskrivet. Han sa att det var ok att äta det första halvan av en graviditet. Vi håller på å försöker med syskon men har väldiga acnebesvär.

Gick nu till Apoteket och fick ett synonym preparat. Dock står det inte lika i FASS' ang ok första delen av graviditet. Synonympreparatet står att man inte alls kunde ta den vid graviditet. Frågade Apoteket när jag hämtade ut tabl och hon sa att det var samma preparat. Hon gick in å läste på synonym prep och sa att nej man ska inte ta det vid graviditet men om husläkaren sa det ska det vara ok.

Betalade ut tabl. Gick hem å jämförde FASS' å nu blir jag förvirrad.

Än är jag ej gravid. Får väl höra av mig till husläkaren om vi plusar. Men även har någon ätit tetralysal vid en graviditet? Vet ej om jag vågar?

• Svar på tråden någon som ätit tetralysal och planerat/varit gravid?
  • Helly

Jag åt tetralysal vid planerad graviditet. Det min läkare sade till mig var att tetralysal kunde ge missfärgningar på barnets tänder om man åt det under andra halvan av grav (dvs när barnets tänder bildas).

Jag tror att du kan äta det utan problem. Skulle du bli gravid kan du alltid sluta - tetralysal ska dock inte göra någon skada tidigt i graviditeten.

• Anonym (Lilla jag)

Åt mig har flera läkare sagt att absolut inte äta det under graviditeten eller om man planerar bli gravid. Den orsaken jag minns är gula tänder, inget som är farligt, men så gula tänder att det skulle vara problematiskt för barnet. Kan vara andra orsaker också. Men som sagt, flera som sagt att man absolut inte ska äta det.

• Kauket

Jag har läst att det kan ge missbildningar på skelett och tänder om man tar det under graviditeten. Har rosacea sen några år tillbaka och är gravid med vårt första barn. Vad jag har förstått kan man äta tetralysal om man är noga med att kolla om man är gravid och slutar direkt när man plussar. 

Tidigare har jag ätit tetralysal i omgångar (ca 2-3 månader per år) senaste året har varit bra och jag har klarat mig med att smörja med rosazol (en kräm med samma antibiotika). Nu som gravid har jag slutat helt och huden lider ju förstås en del. 

Jag vet inte om det är rosacea eller acne du har men i regel kan det hjälpa att stärka kroppens immunförsvar så mkt som möjligt (kosttillskott  etc) och använda ansiktsmask med svavel. Jag tar kosttillskott med omega 3 och multivitamin med folsyra.

Det kanske kan vara bra att vänta med graviditeten tills du har ätit klart kuren så huden hinner hämta sig lite?

• Sozole

Anledningen till att det kan stå olika fast det är samma aktiva ämne är att utbytespreparatet inte är lika studerat som originalet, därför står det oftast att man inte vet tillräckligt om hur det påverkar gravida.

Svar på tråden någon som ätit tetralysal och planerat/varit gravid?