• Klockan

Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?

Behöver snabbt och korrekt svar ang detta med allmän förskola för 3-5 åringar.
    Jag är föräldraledig med min yngsta son på 3 månader. Men hans storebror, som blir 5 år i sommar, är på allmän fsk och har varit så sen augusti 2013. Hade praktik under sommaren, men han gick allmän fsk innan dess också.

Såvitt jag vet, så är allmän fsk avgiftsfri. Men jag har ändå blivit fakturerad av kommunen.

Från han va 3 år tills han va 4 år så gick han allmän fsk. Trots det så blev jag fakturerad flera hundra i månaden ibland och det va även hot om att förlora fskplatsen om dessa pengar inte betalades in. (Försökte bestrida det själv)
    Fick hjälp av socialen att ta kontakt med kommnen, och då lade de ner ärendet, men allt jag hade betalt in fel, får jag aldrig tillbaka.
    I somras fick jag betala, eftersom jag hade praktik då.
    I augusti så skickade jag in nytt schema och inkomstblankett för allmän fsk igen.
    Återigen dimpar det ner fakturer i brevlådan.

Allmän fsk ska va avgiftsfri, så ska jag bestrida detta igen, eller har de rätt att ta ut avgift om jag är hemma med ett annat barn? Och om jag då betalar en avgift, innebär det inte att jag då får ha han på vilka tider JAG vill ha, och även på lov? (Vill ju inte ha han på fsk längre än de 15 timmar, men ville veta om jag tänker rätt)

• Svar på tråden Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?
  • Lena

Om du betalar har du rätt att ha på lov men inte längre tider.

• Gurkan

Inte alla kommuner men de flesta brukar ha två varianter av 15-timmars placering. Den ena är allmän förskola vilket gäller från hösten det år barnet fyller tre och uppåt. Den omfattar 525 timmar per år och är gratis. En allmän förskoleplanerna brukar följa skolans läsårstider. Dvs har skolan lov eller studiedag är de barn som är placerade på allmän förskola lediga. Den andra varianten är för alla barn oavsett ålder och den ger rätt till 15 timmar i veckan året runt även lov och studiedagar men den placeringen kostar också vilket baseras på din inkomst. Hösten barnet fyller tre kommer 525 av timmarna att omfattas av allmän förskola och vara gratis men däremot betalar du ändå för placeringen eftersom du nyttjar lov. Ingen av placeringarna ger dig rätt att själv sätta tiderna. Det bestämmer förskolan och de gör utifrån verksamhetens bästa och barnens bästa och även vad kommunen tycke och tänker. Den sistnämnda är inte vi i verksamheten alltid överens med men ibland har vi inget val.

• vi och pyret

Där vi bor gäller följande för gratis förskola: att barnet går 8-11 och inga lov. Man placeras även på särskilda förskolor. Man kan alltså inte vara säker på att man får behålla platsen på sin fsk.

Om man är hemma med syskon och har 15h på sin ordinarie fsk reduceras avgiften.

• Gurkan
    vi och pyret skrev 2014-01-17 07:25:49 följande:
    Där vi bor gäller följande för gratis förskola: att barnet går 8-11 och inga lov. Man placeras även på särskilda förskolor. Man kan alltså inte vara säker på att man får behålla platsen på sin fsk. Om man är hemma med syskon och har 15h på sin ordinarie fsk reduceras avgiften.

Fy vad fult att lyfta ur allmän förskoleplaceringen till en särskild förskola bort från sin ordinarie. Jag undrar vad Skolverket skulle tycka om det. Det är ju ett sätt att tvinga föräldrarna att ge upp sin rätt till allmän förskola.
  • Lindsey Egot the only one

Allmän förskola (den avgiftsfria tiden) är bara 15 timmar i veckan och inte mer. Vissa kommuner erbjuder mer timmar och då får man snällt betala den överskjutande tiden.

Gurkan skrev 2014-01-17 07:37:51 följande:

Fy vad fult att lyfta ur allmän förskoleplaceringen till en särskild förskola bort från sin ordinarie. Jag undrar vad Skolverket skulle tycka om det. Det är ju ett sätt att tvinga föräldrarna att ge upp sin rätt till allmän förskola.
    Det är INTE ok faktiskt. Barnen ska ha kvar sin trygghet i sin tidigare placering.
  • Gurkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 07:52:56 följande:
    Det är INTE ok faktiskt. Barnen ska ha kvar sin trygghet i sin tidigare placering.

Klart de ska ha! Jag tycker en anmälan till Skolverket faktiskt är på sin plats. Jag blir arg på kommuner som försöker fuska. Hos oss har kommunen bestämt att två 15 timmars delar på en heltidsplats. Så då ska barn 1 gå tre timmar på förmiddagen pch barn 2 tre timmar på eftermiddagen. Samtidigt som politikerna drar ner så mycket på våra resurser att vi nu efter kl 12 är två pedagoger på 15 stycken 2-4 åringar och efter 15 är tre pedagoger på trettio barn mellan 1-5 år. Vi vägrar de tiderna och lägger då vi har mest bemanning och där det blir naturligt bryt för barnet (de går hem när lunchen är över innan läsningen).
    Gurkan skrev 2014-01-17 07:59:29 följande:

Klart de ska ha! Jag tycker en anmälan till Skolverket faktiskt är på sin plats. Jag blir arg på kommuner som försöker fuska. Hos oss har kommunen bestämt att två 15 timmars delar på en heltidsplats. Så då ska barn 1 gå tre timmar på förmiddagen pch barn 2 tre timmar på eftermiddagen. Samtidigt som politikerna drar ner så mycket på våra resurser att vi nu efter kl 12 är två pedagoger på 15 stycken 2-4 åringar och efter 15 är tre pedagoger på trettio barn mellan 1-5 år. Vi vägrar de tiderna och lägger då vi har mest bemanning och där det blir naturligt bryt för barnet (de går hem när lunchen är över innan läsningen).
    Ja jag håller helt med. Skolinspektionen kan man alltid ringa till och få rådgivning. Sedan att politikerna sitter och bestämmer hur man ska ta hand om barnen på förskolorna utan att se till bemanningen är ju sjukt. Helst för de barnen som går hela dagen som tvingas få kompisar utbytta på dagen. Nä då är det bättre att barnen går tre dagar i veckan 9-14.
  • Callan

Vi fick också problem med det då allmän fsk var 8-11 må-fre men om man betalade för sina 15h så fick man 9-14 ti-to... (dock med reducerad avgift pga allmän fsk)

Detta är ju för att de ska slippa ge 15h-barnen lunch och mellis...
    För oss var det inte ett alternativ med 8-11 då vi bodde en bra bit från fsk och det var bökigt nog att bylsa på lillebror alla kläder  med 5h emellan. 8-11 hade vi varken hunnit dit på morgonen, hem emellan (jodå, men bara knappt) och dit för hämtning igen *suck*

Callan skrev 2014-01-17 11:28:40 följande:

Vi fick också problem med det då allmän fsk var 8-11 må-fre men om man betalade för sina 15h så fick man 9-14 ti-to... (dock med reducerad avgift pga allmän fsk)

Detta är ju för att de ska slippa ge 15h-barnen lunch och mellis... smile4.gif
    För oss var det inte ett alternativ med 8-11 då vi bodde en bra bit från fsk och det var bökigt nog att bylsa på lillebror alla kläder  med 5h emellan. 8-11 hade vi varken hunnit dit på morgonen, hem emellan (jodå, men bara knappt) och dit för hämtning igen *suck*

Fast så får de inte göra. 15 timmar är 15 timmar och ska vara avgiftsfri. Ring och rådfråga hos Skolverket/skolinspektionen.
Svar på tråden Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?