• Anonym (ss)

Kan man verkligen vårdas med LPT på sjukhus?

För ca en månad sedan hade jag tagit en överdos, men jag vägrade åka till sjukhuset för kontroll och prover. Så polisen kom och hämta mig, satt med mig tills alla resultat hade kommit och det visade sig att proverna var dåliga och att jag behövde läggas in för vidare vård. Jag hade alltså LPT och självklart förstår jag att jag på psyk-akuten(för unga) kan ha det där, men gäller det verkligen under medicinsk behandling(fysiskt) också? 

• Svar på tråden Kan man verkligen vårdas med LPT på sjukhus?
  • Anonym (Jag)

LPT kan utfärdas om en person bedöms vara en fysisk eller psykisk fara för sig själv eller andra och samtidigt motsätter sig vård. Intyget kan bara utfärdas av en läkare inom psykiatri och vården ska bedrivas på en landstingsdriven inrättning. I ditt fall var du en fysisk fara för dig själv och var alltså i behov av medicinsk behandling och detta är helt ok under LPT.

• Nyfiken gul

svar ja. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dr to be

Som de andra skrev ja- du var en fara för sig själv, du motsatte dig vård, du behövde inneliggande vård med dina värden och kunde ej skötas på rätt sätt i öppenvården. Alla kriterier för LPT fanns.

• Anonym (Absolut)

Ja absolut, LPT är för vuxna och LVU är för barn och ungdom.

• Anonym (ss)
    Anonym (Absolut) skrev 2014-01-17 20:25:39 följande:

Ja absolut, LPT är för vuxna och LVU är för barn och ungdom.

Jag är under 18 och har LPT just nu. Hur går man tillväga om man vill överklaga beslutet?
  • Anonym (karhs)
    Anonym (ss) skrev 2014-01-17 20:58:56 följande:
    Jag är under 18 och har LPT just nu. Hur går man tillväga om man vill överklaga beslutet?
    Du vill överklaga att samhället önskade ta hand om dig och se till att du inte fick några allvarliga inre skador av en överdos? Hmmm....
  • Anonym (ss)
    Anonym (karhs) skrev 2014-01-17 21:05:19 följande:
    Du vill överklaga att samhället önskade ta hand om dig och se till att du inte fick några allvarliga inre skador av en överdos? Hmmm....
    Jag är på BUP-akuten, inte sjukhuset nu pga någon överdos.
  • Anonym (karhs)
    Anonym (ss) skrev 2014-01-17 21:16:00 följande:
    Jag är på BUP-akuten, inte sjukhuset nu pga någon överdos.
    Men din TS handlar ju om sjukhuset?
  • Anonym (ss)
    Anonym (karhs) skrev 2014-01-17 21:27:08 följande:
    Men din TS handlar ju om sjukhuset?
    Jo men det var då. Nu har jag LPT igen, fast utan att ha tagit någon överdos.
  • Anonym (karhs)
    Anonym (ss) skrev 2014-01-17 21:36:48 följande:
    Och vad handlar det om den här gången?
  • Nyfiken gul
    Anonym (ss) skrev 2014-01-17 20:58:56 följande:
    Det är förvaltningsrätten du ska överklaga till men det är läkaren på sjukhuset där du befinner dig som har sista ordet.  Om dom anser att du bör vara  under LPT så väger den åsikten tungt. 

Om du har fått papper om din LPT -vård så brukar det stå hur du går till väga för att överklaga. 

Av egen erfarenhet kring tvångsvård så är det mycket mycket svårt att få LPT upphävd av patienten själv.  Tvångsvård handlar just om tvångsvård, den vården får du vare sig du gillar det eller inte.   Och har man hamnat under LPT mer än en gång kan du räkna med att få ett direkt avslag på din begäran. 
  • Nyfiken gul

Du ska få tvångsvården prövad i förvaltningsrätten efter fyra veckor, därefter efter fyra månader och sedan efter sex månader. Överläkaren kan dock själv besluta att avbryta pågående tvångsvård tidigare om han anser det är korrekt. 

Anonym (ss) skrev 2014-01-17 21:36:48 följande:
    LPT handlar inte bara om överdoser  . 

För att få LPT krävs det att: 

*Lider av en allvarlig psykisk störning
    *Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård (vården kan ej tillgodoses på annat sätt än genom inläggning)
    *Motsätter sig frivillig vård eller att det "till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke".

Du måste uppfylla alla tre kriterier för att få LPT och uppenbart har du då gjort det eftersom du sitter på sådan vård just nu.
  • Anonym (ss)
    Nyfiken gul skrev 2014-01-17 22:23:35 följande:

Du ska få tvångsvården prövad i förvaltningsrätten efter fyra veckor, därefter efter fyra månader och sedan efter sex månader. Överläkaren kan dock själv besluta att avbryta pågående tvångsvård tidigare om han anser det är korrekt. 

LPT handlar inte bara om överdoser  . 

För att få LPT krävs det att: 

*Lider av en allvarlig psykisk störning
    *Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård (vården kan ej tillgodoses på annat sätt än genom inläggning)
    *Motsätter sig frivillig vård eller att det "till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke".

Du måste uppfylla alla tre kriterier för att få LPT och uppenbart har du då gjort det eftersom du sitter på sådan vård just nu.
    Jag uppfyller inte alla tre kriterier. Jag går till min BUP-mottagningen två gånger per vecka, går på alla samtal och äter medicin. Sedan har jag kontakt med soc och hela den biten, även dit går jag på alla möten och familjeterapi osv.

Anledningen till att jag fick LPT är pga att jag har tvångstankar om att ta överdoser. Men jaha, så lätt var det att få LPT.
  • Anonym (karhs)
    Anonym (ss) skrev 2014-01-18 10:24:12 följande:
    Jag uppfyller inte alla tre kriterier. Jag går till min BUP-mottagningen två gånger per vecka, går på alla samtal och äter medicin. Sedan har jag kontakt med soc och hela den biten, även dit går jag på alla möten och familjeterapi osv.

Anledningen till att jag fick LPT är pga att jag har tvångstankar om att ta överdoser. Men jaha, så lätt var det att få LPT.
    Så bedömer du situationen, men en läkare har bedömt den annorlunda. Om man har tvångstankar om att ta överdoser, och dessutom faktiskt har tagit verdoser tidigare, räknas man som suicidal, och då kan LPT bedömas vara nödvändigt om man inte själv lägger in sig. 

Så med de ledtrådar du ger gissar jag att du med råge uppfyller kriterierna, om någon annan än du själv gör bedömningen.
  • Anonym (ss)
    Anonym (karhs) skrev 2014-01-18 16:08:45 följande:
    Så bedömer du situationen, men en läkare har bedömt den annorlunda. Om man har tvångstankar om att ta överdoser, och dessutom faktiskt har tagit verdoser tidigare, räknas man som suicidal, och då kan LPT bedömas vara nödvändigt om man inte själv lägger in sig. 

Så med de ledtrådar du ger gissar jag att du med råge uppfyller kriterierna, om någon annan än du själv gör bedömningen.
    Fast dessa tvångstankar med överdoser har jag haft länge. Under hela hösten har jag tagit en viss mängd tabletter varje vecka, och det har min psykolog och läkare vetat om. Så det är inget nytt. Den här gången var det dock Alvedon, men istället hade jag väl kunnat ha något extra samtal eller något istället för att tvångsvårdad? Det är fanemej det värsta som finns. 
  • nymedlem
    Anonym (ss) skrev 2014-01-18 18:24:11 följande:
    Fast dessa tvångstankar med överdoser har jag haft länge. Under hela hösten har jag tagit en viss mängd tabletter varje vecka, och det har min psykolog och läkare vetat om. Så det är inget nytt. Den här gången var det dock Alvedon, men istället hade jag väl kunnat ha något extra samtal eller något istället för att tvångsvårdad? Det är fanemej det värsta som finns. 
    Hur har du det just nu? Är det din egen dator du använder? Får du samtal? Medicin?

Du är ju ung så jag hoppas du blir väl omhändertagen trots allt?!
  • Anonym (ss)
    nymedlem skrev 2014-01-18 18:30:57 följande:
    Hur har du det just nu? Är det din egen dator du använder? Får du samtal? Medicin?

Du är ju ung så jag hoppas du blir väl omhändertagen trots allt?!

Hade min mobil tidigare då det inte finns några datorer här, men nu(idag) har jag tillslut lyckats tjata till mig min egna dator. 

Jag får medicin, hade läkarsamtal igår, ska prata med läkaren igen på måndag. Jag hoppas så innerligt att jag kommer härifrån på måndag, jag mår så äckligt mycket sämre när jag är här. Speciellt med LPT. Jag ligger här inne på mitt rum, tillsyn var 15:e minut. Annars är det inte mycket som händer alltså, tråkigt värre...

• nymedlem
    Anonym (ss) skrev 2014-01-18 18:45:44 följande:

Hade min mobil tidigare då det inte finns några datorer här, men nu(idag) har jag tillslut lyckats tjata till mig min egna dator. 

Jag får medicin, hade läkarsamtal igår, ska prata med läkaren igen på måndag. Jag hoppas så innerligt att jag kommer härifrån på måndag, jag mår så äckligt mycket sämre när jag är här. Speciellt med LPT. Jag ligger här inne på mitt rum, tillsyn var 15:e minut. Annars är det inte mycket som händer alltså, tråkigt värre...

Lider med dig. Har själv varit inlagd ett par dagar vid 2 olika tillfällen. Men då var det mitt val så jag hade ju alltid valet att bli utskriven.

Har även suttit i häkte i 4 veckor och det var vansinnigt hemskt! Det är nog det faktum att det är tvångsvård som gör det extra jobbigt för dig!

Hoppas du får åka hem på måndag! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (ss)
    nymedlem skrev 2014-01-18 18:54:52 följande:
    Lider med dig. Har själv varit inlagd ett par dagar vid 2 olika tillfällen. Men då var det mitt val så jag hade ju alltid valet att bli utskriven.

Har även suttit i häkte i 4 veckor och det var vansinnigt hemskt! Det är nog det faktum att det är tvångsvård som gör det extra jobbigt för dig!

Hoppas du får åka hem på måndag! {#emotions_dlg.flower}

usch, att sitta i häkte... Det hade jag aldrig någonsin klarat av. Hoppas du mår bättre nu i alla fallHjärta

Jag upptäckte nyss att jag har en bältes madrass i min säng. Wtf?!(rent ut sagt)

Svar på tråden Kan man verkligen vårdas med LPT på sjukhus?