Nyfiken gul skrev 2014-01-17 22:23:35 följande:
Du ska få tvångsvården prövad i förvaltningsrätten efter fyra veckor, därefter efter fyra månader och sedan efter sex månader. Överläkaren kan dock själv besluta att avbryta pågående tvångsvård tidigare om han anser det är korrekt.
LPT handlar inte bara om överdoser .
För att få LPT krävs det att:
*Lider av en allvarlig psykisk störning
*Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård (vården kan ej tillgodoses på annat sätt än genom inläggning)
*Motsätter sig frivillig vård eller att det "till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke".
Du måste uppfylla alla tre kriterier för att få LPT och uppenbart har du då gjort det eftersom du sitter på sådan vård just nu.
Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Jag uppfyller inte alla tre kriterier. Jag går till min BUP-mottagningen två gånger per vecka, går på alla samtal och äter medicin. Sedan har jag kontakt med soc och hela den biten, även dit går jag på alla möten och familjeterapi osv.
Anledningen till att jag fick LPT är pga att jag har tvångstankar om att ta överdoser. Men jaha, så lätt var det att få LPT.