• LouiseKW

CSN - Studieresultat

Jag har äntligen kommit in på den utbildningen jag vill läsa (börjar på måndag och fick reda på det igår), men läste på universitet år 2009/2010 och hoppade av då jag dels inte mådde bra men också att jag kom fram till att det inte var det jag ville bli. Jag tog under den perioden endast 12 poäng. Jag har ringt till CSN och dem säger att jag ska skriva in till dem varför jag inte klarat poängen på förra utbildningen och ska styrka detta. Problemet är att jag inte gick till läkaren då jag mådde dåligt under den perioden och ser det svårt att få ett läkarintyg nu efter så pass många år och inga anteckningar i journalen.
    Hur hårda är CSN med 4 år gamla studier? Får jag inte CSN så kan jag inte pga ekonomiska skäl inte studera och då är det inte ens lönt att jag tackar ja till utbildningen, samtidigt så får jag inte besked om jag får studiestöd förrän tidigast om 2 veckor.
    Ett annat alternativ som känns väldigt långt bort är ifall jag får tag i någon deltidstjänst och jobbar dem dagar jag inte är i skolan, jag har sett att jag kommer max gå i skolan 3 dagar i veckan, men det är ett alternativ som är långt borta :(
    Ångrar mig så j**la mycket just nu att jag inte tog tag i studierna när jag mådde bättre, men då hade jag fått ett arbete och trodde inte jag skulle gå tillbaks till skolbänken :(

• Svar på tråden CSN - Studieresultat
  • tundra

Tog du 12 poäng på hela året eller bara första terminen?

Första terminen behöver man bara klara 60 procent.

Skriv ett personligt brev till CSN och beskriv varför din studieförmåga har förändrats. Ibland kan de nöja sig med det om du skött dina betalningar. Alt ring en handläggare och fråga vad du kan göra nu när du inte har läkarintyg.

• LouiseKW
    tundra skrev 2014-01-17 09:37:24 följande:
    Tog du 12 poäng på hela året eller bara första terminen?

Första terminen behöver man bara klara 60 procent.

Skriv ett personligt brev till CSN och beskriv varför din studieförmåga har förändrats. Ibland kan de nöja sig med det om du skött dina betalningar. Alt ring en handläggare och fråga vad du kan göra nu när du inte har läkarintyg.
    Första terminen tog jag 12 poäng. Jag vet att jag behöver 60% men det är omöjligt att ta igen på 4 veckor som det står på CSNs sida. När jag prata med en handläggare så var det tvunget att det skulle styrkas för att ett personligt brev skulle gå igenom. Jag har skött mina betalningar så där bör det inte vara några problem.
  • tundra

Hmm. Tycker det låter konstigt.
    Tar man 60 procent har man rätt att få studiemedel.

Tanken med ett personligt brev är ju att få en ny chans när personliga omständigheter rört ihop det. Ingen är perfekt och förut var CSN rätt generösa med åtminstone EN extra chans.

Ge dig inte. Personligt brev plus ligg på din handläggare och visa att du brinner för din utbildning. Det är människor som jobbar och de har möjligheten att bända på reglerna.

• Jordgubben82

CSN Ska alltid ställa till det, som fattar aldrig att man måste ha ett snabbt svar från dom, så man vet om man ska börja plugga eller inte. Jag fick inte godkänt föra året i tre ämne så rätt mycket pga av sjukskrivningar m.m men jag fick reda på en vecka efter jag börjat studera igen att jag inte fick CSN från jag fått godkänt i två av tre ämnen jag inte fått godkänt i. Där stod jag utan att veta detta hade ju sökt CSN långt innan jag började och dom hör inte av sig från en vecka efter jag börjat. Där stod jag utan pengar och inget att göra. Som tur var löste det sig men akassan då jag jobbat mycket innan, men tog tre månader innan jag fick mina första pengar av dom :( Om du ringer CSN kan du be som koppla dig till Lund för där sitter dom som tar sådana beslut, och dom som sitter högst uppe. Så får du förklara för dom att du måste veta nu innan du börjar, för annars kan du inte påbörja utbildningen. Lycka till

• estflicka

Hej!
    Jag sitter i samma situationen. Började studerade i höst SSK utbildningen, men fick hoppa in efter 2 veckor kursstart. Bor i Stockholm, och skolan var i Eskilstuna. Började studera där, men kännde inte att jag kommit igång. Blev stressad, att inte hinna med, orkade inte att pendla. Då beslöt, att hoppar av. Gick där bara 4 veckor, fick bara 4 poäng av 7, 5 poäng i första kurs. Men ville så gärna gå denna utbilningen, och nu kom in här i Stockholm. Och fick beslut av Csn att det räcker inte resultat. Det blir jobbigt, om man får ingen pengar av de. Men tänkte kolla upp, om kan få lite extra poöng.

• L i n n

Jag hade också så.

Ett personligt brev räckte inte (jag hade inte heller något som intygade mitt avhopp) så jag fick se till att plugga ihop de poäng som behövdes innan jag kunde söka studiemedel igen.

Som tur var för min del så saknade jag bara 50 poäng så det gick på en vecka för mig och jag kunde då söka inom de fyra veckor man har på sig så jag fick studiemedel retroaktivt från och med kursstart sedan.

Hade det tagit längre än fyra veckor hade jag fått studiemedel från och med en vecka efter att jag tagit de poäng som fattats.

• L i n n

Och de är hårda!

Mitt beslut grundades på sist jag pluggade, och det var för sju år sedan!

• snedtak
    tundra skrev 2014-01-17 10:09:10 följande:
    Hmm. Tycker det låter konstigt.
    Tar man 60 procent har man rätt att få studiemedel.

Tanken med ett personligt brev är ju att få en ny chans när personliga omständigheter rört ihop det. Ingen är perfekt och förut var CSN rätt generösa med åtminstone EN extra chans.

Ge dig inte. Personligt brev plus ligg på din handläggare och visa att du brinner för din utbildning. Det är människor som jobbar och de har möjligheten att bända på reglerna.
    I juli 2010 stramade CSN åt sina regler. Tidgare kunde tex. att man valde fel utbildning vara en anledning till att misslyckas men ändå få CSN, men numera behövs i princip läkarintyg. 62,5% av 30 hp är avrundat 19 p, så att hon tagit 12 hp hjälper tyvärr inte.
  • LouiseKW
    snedtak skrev 2014-01-17 12:53:44 följande:
    I juli 2010 stramade CSN åt sina regler. Tidgare kunde tex. att man valde fel utbildning vara en anledning till att misslyckas men ändå få CSN, men numera behövs i princip läkarintyg. 62,5% av 30 hp är avrundat 19 p, så att hon tagit 12 hp hjälper tyvärr inte.
    Nej, det hjälpte inte alls och att hinna plugga igen resten av poängen på 4 veckor hade jag inte heller hunnit. Så jag fick tacka nej till utbildningen och får hoppas att jag hittar något jobb nu. Börjar bli trist att gå arbetslös.

Funderar på om man skulle försöka gå några kurser ifall jag väljer att söka in till hösten så har jag i alla fall poängen fixade.
Svar på tråden CSN - Studieresultat