• Anonym (njurstenen)

Åh snälla hjälp! Njursten från helvetet..

Hade under gårdagen på känn att jag hade, vad jag trodde var uvi, och skulle ringa till VC angående det som idag.

Men... Igår kväll sa det bara pang när vi var på IKEA och jag fick en smärta jag aldrig någonsin har upplevt förut på vänster sida av magen/ryggen, precis under revbensbågen.. och då har jag fött två barn utan smärtlindring.. Detta var sju resor värre! Kunde knappt ta mig därifrån och jag körde på med profylax-tekniken så gott jag kunde.

Kom till akuten vid 7 igår kväll där de konstaterade att jag hade blod i urinet. Fick smärtlindring i for av Voltaren, som vid första dosering hjälpte. Fick sedan tillbaka smärtan vid 3 tiden på natten, smärtan satt då på precis samma ställe som tidigare.

Åkte sedan ifrån akuten med lite mediciner, som vid tillfället bara tar bort udden av det onda.. De skulle boka in mig på röntgen om 2-3 veckor i och med att mina värden var bra. 

Frågor:

- Det jag undrar är lite över ju hur länge stenen kan sitta på samma ställe (?) vilket den uppenbarligen gör eftersom att jag hela tiden har ont på samma ställe. Läkaren sa ju nått om att stenen rör sig och att jag kommer känna smärtan utefter vart stenen befinner sig. Då innebär ju det att stenen inte har rört sig något sedan igår eftermiddag. 

- Hur länge ska jag gå såhär, ifall smärtan inte lättar på och jag inte märker att jag kissat ut någon sten, innan jag ska söka vård på akuten igen? Den här smärtan är ohållbar att gå med i 2-3 veckor om det inte blir bättre än såhär med smärtlindring..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 09:32
    Ringde 1177 och de verkar inte förstå dilemmat riktigt. Fick inte heller något bra svar på hur lång tid det kan ta för en normalstor sten att nå urinblåsan..

Tänkte att ni som kanske har haft njursten kan ge mig en liten insikt i hur lång tid det har tagit för er..
  • Svar på tråden Åh snälla hjälp! Njursten från helvetet..
  • Anonym (Ajaj.)

Fy din stackare. Upplevde inte njursten, men gallsten för ett par månader sedan. Den smärtan! Usch, förstår precis. Åkte in till akuten mitt inatten. Smärtlindringen hjälpte inte. Dom ville skriva ut mig då läkaren sa att det bara var lite magkatarr.. Sedan började jag kräkas och höll på att svimma. Efter 6 timmar fick jag morfin, senare röntgen (trots bra värden), och det satt en sten i gallgången och blockerade, gallan var infekterad och under de 2 dagar jag var där försämrades mina värden varje gång. Prover 2 ggr/dygn. Sedan opererade dom mig.

Skitkonstigt att du inte fick röntgen snabbare. Såklart ska du inte gå i 2-3 veckor med smärta. Ring in och kräv hjälp.

Som sagt, från att läkaren skulle skicka hem mig med magkatarr tills att jag 2 dagar senare opererades..

• MajaMaria79

Oj, de skickade alltså hem dig från akuten. 
    Min syster hade njursten förra året och jag var med henne på sjukhuset. 
    De la in henne ganska omgående och gav henne Ketogan i sprutor. 
    Hon kräktes av smärta. 

Ca 1,5 dygn var hon inlagd innan hon var så bra att hon kunde åka hem. 

Usch din stackare, den smärtan verkar vara helt outhärdlig. 

• Anonym (njurstenen)
    Anonym (Ajaj.) skrev 2014-01-17 09:33:59 följande:
    Fy din stackare. Upplevde inte njursten, men gallsten för ett par månader sedan. Den smärtan! Usch, förstår precis. Åkte in till akuten mitt inatten. Smärtlindringen hjälpte inte. Dom ville skriva ut mig då läkaren sa att det bara var lite magkatarr.. Sedan började jag kräkas och höll på att svimma. Efter 6 timmar fick jag morfin, senare röntgen (trots bra värden), och det satt en sten i gallgången och blockerade, gallan var infekterad och under de 2 dagar jag var där försämrades mina värden varje gång. Prover 2 ggr/dygn. Sedan opererade dom mig.

Skitkonstigt att du inte fick röntgen snabbare. Såklart ska du inte gå i 2-3 veckor med smärta. Ring in och kräv hjälp.

Som sagt, från att läkaren skulle skicka hem mig med magkatarr tills att jag 2 dagar senare opererades..
    Ja, folk har alltid pratat om den där smärtan man får vid njursten/gallsten, men som vanligt kan man inte riktigt förstå förrän man själv är drabbad. Fattar inte varför jag inte varit mer tacksam när jag mått bra, om du förstår hur jag menar. 

Jag fick också med mig morfin hem, som jag egentligen vill ta, men saken är den att jag har en 8 veckors tjej som helammas och jag vill verkligen inte riskera att förstöra amningen med att ge nappflaska.. Men måste jag så måste jag.

Då hade din sten inte kunnat släppa själv va? Tur att du fick hjälp tillslut. Måste varit en ohållbar känsla. Man känner ju sig så maktlös. Läkarna verkar bry sig föga!
  • Anonym (Ajaj.)
    Anonym (njurstenen) skrev 2014-01-17 09:39:32 följande:
    Ja, folk har alltid pratat om den där smärtan man får vid njursten/gallsten, men som vanligt kan man inte riktigt förstå förrän man själv är drabbad. Fattar inte varför jag inte varit mer tacksam när jag mått bra, om du förstår hur jag menar. 

Jag fick också med mig morfin hem, som jag egentligen vill ta, men saken är den att jag har en 8 veckors tjej som helammas och jag vill verkligen inte riskera att förstöra amningen med att ge nappflaska.. Men måste jag så måste jag.

Då hade din sten inte kunnat släppa själv va? Tur att du fick hjälp tillslut. Måste varit en ohållbar känsla. Man känner ju sig så maktlös. Läkarna verkar bry sig föga!
    Den hade kunnat släppa själv. Men det var även irriterat. Ja, jag har fött 2 barn och detta var så mycket värre. Fyyy.
    Men du bör givetvis bli röntgad. Ring din vanliga vc, kanske skickar dom en remiss?
  • Anonym (njurstenen)
    MajaMaria79 skrev 2014-01-17 09:37:39 följande:
    Just det, de röntgade kanske 2-3 timmar efter hon kommit in på akuten. 

Men... Glad för hennes skull, men ack så orättvis sjukvården kan vara. 
    Läkaren sa att dom beställer röntgen omgående om proverna är dåliga, vilket mina inte var. 

Vet du om hennes värden var bra eller dåliga?

Vart någonstans i Sverige var detta? 

• Anonym (njurstenen)
    Anonym (Ajaj.) skrev 2014-01-17 09:41:20 följande:
    Den hade kunnat släppa själv. Men det var även irriterat. Ja, jag har fött 2 barn och detta var så mycket värre. Fyyy.
    Men du bör givetvis bli röntgad. Ring din vanliga vc, kanske skickar dom en remiss?

Hon på 1177 sa att det var lönlöst att ringa VC. Vad tror du om det?

Jag vet att akutpersonalen är högt belastad och så, men det tog så förbannat lång tid igår att man nästan bävar sig för att behöva åka dit igen. Men måste man så måste man ju. Önskar bara att jag kunde få en tid bokad direkt till röntgen så att jag slipper sätta mig på akuten. Men sån tur kan man inte få va?

• MajaMaria79

Min syster var i Lund.   Jag tycker att du verkar ha blivit lite styvmoderligt behandlad. Nog borde de väl ha hjälpt dig att hitta något smärtstillande som du kan amma med. 

• Krixx

Generellt sett använder man två sorters smärtstillande vid njurstensanfall, Voltaren och Spasmofen. Voltaren är ingen fara att amma på. Spasmofen är inte bevisat men enstaka doser borde ej påverka. Röntgen i akutskedet påverkar inte så mycket och är inte nödvändigt. Blir du smärtfri på tabletterna kan man lugnt vänta. Om du däremot inte blir smärtfri eller får feber ska du åka in till akuten igen. Alltså borde du ta tabletterna för att se om du blir smärtfri.

• Wierdo

Spasmofen och diklofenak är det jag fått. Hjälper föga när värken är som värst, den blir hanterbar men försvinner inte.

Nu är det söndag och smärtan sitter fortfarande kvar uppe vid njuren. Kan den verkligen sitta på samma ställe efter 2 dagar? Stenen alltså..

Börjar nojja mig för att det skulle vara njurcancer eller nått. Men då borde inte njurvärdet varit tillräckligt bra för att doktorn på akuten skulle släppa hem mig utan röntgen va?

• Virriga Vera

Du skall dricka mycket och promenera, det kan ta upp till 2-3 veckor för en sten att kissa ut. Ju mer du dricker desto fortare går det.

När jag har haft problem med njursten så har jag fått vänta ett par veckor på röntgen och sedan ändå fått svaret att det skall ut av sig själv. den största stenen jag kissat ut var ca 15 mm lång och 5 mm i diameter. Annars har det mest varit sk. grus. Det enda jag fått har varit Voltaren suppar och vid ett svårt anfall så tycker jag inte att de har hjälpt, då har det varit taxi in till akuten för att få spruta.

• Anonym (2)

Oroa dig inte för cancer , det är föga troligt. Smärta som du beskriver beror på att det är lite småstopp i avflödet, men ffa av att stenen rör sig och skaver i rörsystemet. Cancer gör i regel inte ont som första symptom. Njursten av denna art behandlar man precis som du beskriver, man låter den ha sin gilla gång. Har den inte gått på den kontrollröntgen som är beställd tar man ett nytt beslut vad man kan göra därefter, då kan man tex se hur stor den är om den är kvar. Hur lång tid det tar för en sten att gå är individuellt och från gång till gång. Som krux sa. Ta dina smärtstillande enligt ordination, gärna på utsatta tider(har du redan ont när du tar dem är det svårare få smärtan under kontroll, utan försök ta grejerna i god tid när du känner det håller på att bli värre),, men om du får feber ska du ha en ny bedömning på akuten.

• fl33jm

Läs lite om det fantastiska BIKARBONATET..

köpes från kryddhyllan i välsorterade affärer

... det kommer kännas bättre

• södertälje
    Virriga Vera skrev 2014-01-19 13:04:07 följande:
    Du skall dricka mycket och promenera, det kan ta upp till 2-3 veckor för en sten att kissa ut. Ju mer du dricker desto fortare går det.

När jag har haft problem med njursten så har jag fått vänta ett par veckor på röntgen och sedan ändå fått svaret att det skall ut av sig själv. den största stenen jag kissat ut var ca 15 mm lång och 5 mm i diameter. Annars har det mest varit sk. grus. Det enda jag fått har varit Voltaren suppar och vid ett svårt anfall så tycker jag inte att de har hjälpt, då har det varit taxi in till akuten för att få spruta.
    Fel man ska inte dricka mer än vanligt vid njurstensanfall,hade ett 6 veckors helvete i juli- augusti 2013.Stenen var för liten för att sprängas.Läkaren avråde att dricka massor då man kan få mera ont om stenen inte hunnit tillräckligt långt,då kan njuren svälla och orsaka mera smärta.
    På Södertälje sjukhus blev jag bra behandlad,fick diklofenak suppar(vidgar urinröret och smärtlindring) och blev röntgad fick även spasmofen suppar(mot stark smärta) att ta hemma.Fick även ett återbesök med röntgen för att se hur stenen vandrat.
    Jag hade inte ont 24 timmar om dagen i 6 veckor,utan mera då stenen vandrade och fastnade under vägen ut och att pissa ut den var en hel annan historia.
  • Virriga Vera
    södertälje skrev 2014-01-19 18:12:31 följande:
    Fel man ska inte dricka mer än vanligt vid njurstensanfall,hade ett 6 veckors helvete i juli- augusti 2013.Stenen var för liten för att sprängas.Läkaren avråde att dricka massor då man kan få mera ont om stenen inte hunnit tillräckligt långt,då kan njuren svälla och orsaka mera smärta.
    På Södertälje sjukhus blev jag bra behandlad,fick diklofenak suppar(vidgar urinröret och smärtlindring) och blev röntgad fick även spasmofen suppar(mot stark smärta) att ta hemma.Fick även ett återbesök med röntgen för att se hur stenen vandrat.
    Jag hade inte ont 24 timmar om dagen i 6 veckor,utan mera då stenen vandrade och fastnade under vägen ut och att pissa ut den var en hel annan historia.
    Märkligt, jag har fått rådet att dricka mycket. Att det spolar ut stenen. Jag har haft njurstensproblem i snart 30 år och aldrig hört det du säger.  Mina stenar bildas om jag dricker för mycket mineralvatten som t.ex Ramlösa. Vanligt kolsyratvatten går bra men inte mineralvatten med mycket salter.
  • Wierdo

Men jag känner inte att stenen, eller vad det nu är, flyttar sig. Är inte det lite konstigt? Har ont på samma ställe fortfarande.

Ni som har haft njursten; har eran smärta funnits där hela tiden bara att den är värre ibland och lättare ibland? För så känner jag..

Ser inga småstenar i urinen, bara lite glittriga små prickar uppe på ytan. Kan det isåfall vars grus?

Ringde nyss vc och de kunde inte påverka väntetiden till röntgen..

• södertälje
    Virriga Vera skrev 2014-01-19 18:39:16 följande:
    Märkligt, jag har fått rådet att dricka mycket. Att det spolar ut stenen. Jag har haft njurstensproblem i snart 30 år och aldrig hört det du säger.  Mina stenar bildas om jag dricker för mycket mineralvatten som t.ex Ramlösa. Vanligt kolsyratvatten går bra men inte mineralvatten med mycket salter.
    Beror kanske var stenen sitter och hur stor den är.
    Wierdo skrev 2014-01-20 10:55:12 följande:
    Men jag känner inte att stenen, eller vad det nu är, flyttar sig. Är inte det lite konstigt? Har ont på samma ställe fortfarande.

Ni som har haft njursten; har eran smärta funnits där hela tiden bara att den är värre ibland och lättare ibland? För så känner jag..

Ser inga småstenar i urinen, bara lite glittriga små prickar uppe på ytan. Kan det isåfall vars grus?

Ringde nyss vc och de kunde inte påverka väntetiden till röntgen..
    Min sten vandring tog 6 veckor,vissa dagar var smärtan olidlig och vissa hanterbar.Den ser ut som en vindruvskärna med skalpelskarpa kanter.

• Anonym (krysta sten)

Sitter och krystar ut min nybombande 6mm-sten nu. När stenen rör sig i urinröret svider det en del (har ju lite längre urinrör då jag är man), men inte outhärdligt. Muskelavslappnande: alfusin/spasmofen hjälper att få ut stenen, men lindrar inte smärta. Mot smärtan har jag denna gång (ja, jag hade en lite mindre sten för ett år sen) kombinerat två Alvedon 500 med diklofenak-tabletten och det har hjälpt inom 15-30 min. I örebro har det aldrig varit något snack om att vänta 2-3 veckor på röntgen. Första röntgen görs på akuten eller morgonen efter. Vid sten-svar kommer remiss till urolog och väntan dit var mindre än en vecka. Under tiden skrevs diklofenak ut tillsammans med spasmofen (stolpiller). Att ljudbomba stenen är något sjukt vidrigt dock, men det verkar ha hjälpt. (Det är INTE ultraljud)

Svar på tråden Åh snälla hjälp! Njursten från helvetet..