Åh snälla hjälp! Njursten från helvetet..
Hade under gårdagen på känn att jag hade, vad jag trodde var uvi, och skulle ringa till VC angående det som idag.
Men... Igår kväll sa det bara pang när vi var på IKEA och jag fick en smärta jag aldrig någonsin har upplevt förut på vänster sida av magen/ryggen, precis under revbensbågen.. och då har jag fött två barn utan smärtlindring.. Detta var sju resor värre! Kunde knappt ta mig därifrån och jag körde på med profylax-tekniken så gott jag kunde.
Kom till akuten vid 7 igår kväll där de konstaterade att jag hade blod i urinet. Fick smärtlindring i for av Voltaren, som vid första dosering hjälpte. Fick sedan tillbaka smärtan vid 3 tiden på natten, smärtan satt då på precis samma ställe som tidigare.
Åkte sedan ifrån akuten med lite mediciner, som vid tillfället bara tar bort udden av det onda.. De skulle boka in mig på röntgen om 2-3 veckor i och med att mina värden var bra.
Frågor:
- Det jag undrar är lite över ju hur länge stenen kan sitta på samma ställe (?) vilket den uppenbarligen gör eftersom att jag hela tiden har ont på samma ställe. Läkaren sa ju nått om att stenen rör sig och att jag kommer känna smärtan utefter vart stenen befinner sig. Då innebär ju det att stenen inte har rört sig något sedan igår eftermiddag.
- Hur länge ska jag gå såhär, ifall smärtan inte lättar på och jag inte märker att jag kissat ut någon sten, innan jag ska söka vård på akuten igen? Den här smärtan är ohållbar att gå med i 2-3 veckor om det inte blir bättre än såhär med smärtlindring..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 09:32
Ringde 1177 och de verkar inte förstå dilemmat riktigt. Fick inte heller något bra svar på hur lång tid det kan ta för en normalstor sten att nå urinblåsan..
Tänkte att ni som kanske har haft njursten kan ge mig en liten insikt i hur lång tid det har tagit för er..