• Anonym (tjej)

Hjärtat slår oregelbundet

Hej!
    När jag rör på mig hastigt, hoppar, springer eller liknande så går såklart pulsen upp. Jag är ganska otränad så det känns en del, jag kan känna (och höra) hjärtat slå men i övrigt känns det inte så illa. Men när jag lägger handen på bröstkorgen efter att jag har gjort nåt hastigt så bankar hjärtat ibland oregelbundet, kanske 3 snabba slag, 4 lite långsammare, sen 2 snabba slag osv. Är det normalt?
    Jag mår ju inte direkt dåligt, fast det är lite skumt att känna hjärtslagen så tydligt, men jag antar att det är för att jag är otränad och att hjärtat får arbeta hårt... Men att hjärtat slår oregelbundet låter ju inte så bra, men det verkar ju bara ske när jag har "överansträngt" mig.

Så... är det normalt? Kan tillägga att jag inte är så gammal, 20 år.

• Svar på tråden Hjärtat slår oregelbundet
  • Anonym (tjej)

Jag antar att det inte är farligt, då borde jag väl ha känt det.

• Anonym (kolla upp)

Jag har oregelbundna hjärtslag och extraslag, för det mesta ofarligt.
    Börja promenera så går det nog över, annars kolla upp med 24 timmars EKG:
    När jag kollade upp det hade jag 700 extraslag på ett dygn, det var ofarligt.

• Anonym (lisa)

Extraslag är jättevanligt och oftast ofarligt! Har dem mkt i perioder.
    Om du är orolig, kolla upp, så kan du slappna av sen :)

• Anonym (tjej)

Okej, men då är det kanske inget speciellt då :) Kanske alltid har varit så, bara att det känns mer nu när jag är otränad... Får se om det känns lika tydligt när jag har fått tillbaka lite muskler, eller om det tillkommer nåt symtom, gillar inte att gå till doktorn i onödan.

• Anonym (lisa)
    Anonym (tjej) skrev 2014-01-17 15:16:42 följande:
    Okej, men då är det kanske inget speciellt då :) Kanske alltid har varit så, bara att det känns mer nu när jag är otränad... Får se om det känns lika tydligt när jag har fått tillbaka lite muskler, eller om det tillkommer nåt symtom, gillar inte att gå till doktorn i onödan.
    Nä, vem gillar att gå till doktorn Kan säga att jag hade mer när jag var i din ålder (är nu 34) sen har det klingat av, eller så tänker jag inte på det mer.
    Man brukar generellt säga, att extraslag som bara kommer i vila är i princip alltid ofarliga. Och det kan ju vara så att du har dem i vila också, men känner av dem när hjärtat arbetar hårdare. Det känns logiskt.
    Och allvarliga hjärtfel i din ålder hör inte till vanligheterna
    Skulle du däremot känna dig yr eller konstig på annat sätt i samband med dem tycker jag ändå du ska gå till doktorn o kolla upp.
    (jobbar som syrra så har lite koll). Hoppas det ordnar sig, tror som sagt inte du behöver vara orolig.
Svar på tråden Hjärtat slår oregelbundet