• idasmat

Bra matlagningsvin?

Vilka viner tycker ni passar bäst i matlagning? Då menar jag rött till grytor med kött och vitt till fisk och skaldjur! Jag brukar bara köpa på måfå, men det kanske är så att några viner passar bättre i mat? Tacksam för alla tips jag kan få =)

• Svar på tråden Bra matlagningsvin?
  • Lena

Det som är godast att dricka till är ofta godast i.

• Gryntroll
    Lena skrev 2014-01-17 10:57:23 följande:
    Det som är godast att dricka till är ofta godast i.
    Håller med!
    Men det känns ju ofta lite "slöseri" att hälla ex en dyrare Chianti eller en Amarone i grytan så då brukar jag ta något "lillebrorn" till vinet, ex Tommasi finns ju både som Amarone och som Apparizemento (stavas det så?) och då blir det Amarone i glaset och det lite billigare i grytan...
  • Gryntroll

Har iofs hört att det egentligen inte splear så stor roll vad man har i grytan för man kryddar, reducerar ner osv så smaken föändras, men jag har fått för mig att det blir godare och gifter sig bättre med samma i glaset som i grytan .

• BuoBä

Fråga personalen på Systembolaget nästa gång du handlar. De har ofta väldigt bra förslag.

• Aniiee

Kan man inte dricka det till så ska man inte ha det i, fick jag inpräntat i mig som dryckeskoordinator och kock. MEN, som gryntroll skrev, så kan man ha i ett vin som passar utan att för den delen ha samma vin i glaset. Blir ju lätt lite dyrt om man ska ånga skaldjuren i Dom Perignon...

På systembolagets hemsida har de en knapp i listen högst upp som heter MatHjärtaVin. Den tjänsten har jag märkt fungerar förvånansvärt bra. Titta på den.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • idasmat

Tack för alla era tips! Ska se vad det blir, ska göra ett långkok. Men hittade i en annan tråd att zinfandel ska vara utmärkt i matlagning. Varför just den druvan vet jag inte dock =)

• BuoBä
    idasmat skrev 2014-01-21 09:29:36 följande:
    Tack för alla era tips! Ska se vad det blir, ska göra ett långkok. Men hittade i en annan tråd att zinfandel ska vara utmärkt i matlagning. Varför just den druvan vet jag inte dock =)
    Det beror såklart på vad man lagar. Precis som att Zinfandel inte smakar bra att dricka till all mat, så passar det inte att hälla _i_ all mat. 
Svar på tråden Bra matlagningsvin?