• Lilla My88

Gravid med vinterkräksjuka

Hej! Jag är gravid i v. 6+1 idag och igår fick jag vinterkräksjuka. Feber, frekventa kräkningar (ber om ursäkt för infon) och rejält ont i kroppen. Jag är nog lite uttorkad för jag är jättetörstig hela tiden. Kan inte gå mer än några meter innan det svartnar (blodtrycksfall). Någon som har erfarenhet av vinterkräksjukan under graviditeten och kan det skada pyret där inne?

• Svar på tråden Gravid med vinterkräksjuka
  • Sweet life

Drick vätskeersättning, för att återställa salt och vätskebalansen. Den kan du blanda ihop själv hemma och behöver inte köpa färdig.. Hade själv vinterkräk i vecka 12 här runt jul. Det är ingen fara så tidigt i graviditeten. Så du kan lugna dig på den fronten.

Krya på dig!

• Lilla My88
    Sweet life skrev 2014-01-17 11:17:34 följande:
    Drick vätskeersättning, för att återställa salt och vätskebalansen. Den kan du blanda ihop själv hemma och behöver inte köpa färdig.. Hade själv vinterkräk i vecka 12 här runt jul. Det är ingen fara så tidigt i graviditeten. Så du kan lugna dig på den fronten.

Krya på dig!

Tack! Jo jag har kört lite vätskeersättning och tuggat på ett kex. Jag borde väl egentligen veta att det inte är någon fara för pyret men jag oroar mig då vi haft lite jobbigt att bli gravida. Tack för rådet och jag håller tummarna för att jag får må bättre snart :)
  • Lilla kakan

Ingen fara så tidigt i grav har jag fått info om. Sippa pyttelite vatten så ofta som möjligt för den vätska som tas upp via slemhinnorna i munhålan kan man inte kräkas upp.

Men jag har även fått info om att får man det i tredje trimestern så kan det stimulera värkarbete, och skulle förlossningen starta när man har kräksjuka måste man ta ambulans in - för då lägger de en på en isolerad avdelning med "egen" personal, för de vill inte smitta hela förlossningen och bb med kräksjuka.

krya på dig!

• Sweet life
    Lilla kakan skrev 2014-01-17 11:41:21 följande:
    Ingen fara så tidigt i grav har jag fått info om. Sippa pyttelite vatten så ofta som möjligt för den vätska som tas upp via slemhinnorna i munhålan kan man inte kräkas upp.

Men jag har även fått info om att får man det i tredje trimestern så kan det stimulera värkarbete, och skulle förlossningen starta när man har kräksjuka måste man ta ambulans in - för då lägger de en på en isolerad avdelning med "egen" personal, för de vill inte smitta hela förlossningen och bb med kräksjuka.

krya på dig!
    INTE vatten! Den innehåller INGENTING och kroppen behöver energi och salt. Även om man kräks konstant så hinner magsäcken ta upp lite av energin och saltet om man dricker vätskeersättning. Men absolut inte vatten. Drick vad som helst, förutom vatten!
  • Lilla My88

Tack för råden! Jag har druckit saft och vätskeersättning för att få i mig energi, salt och vätska samt lite saftsoppa för energin. Jag hoppas verkligen inte att jag får det här i sista trimestern för jag förstår om de vill isolera en från de andra på BB då. Jag skulle inte heller vilja smitta ner min nyfödda så jag hade tyckt att det hade varit riktigt tråkigt! Jaja, jag får väl hoppas på att jag haft mitt för den här graviditeten nu bara :)

Svar på tråden Gravid med vinterkräksjuka