• Jen80

Min lilla kisse har förhöjda njurvärden och kanske måste tas bort...

Fick åka med Zelda till djursjukhuset idag (min lilla katt). Hon har varit jättehängig och kräkts. Trodde helt klart att det var en hårboll som inte ville komma upp. Några timmar senare ringde veterinären och sa att det var betydligt allvarligare. Hennes njurvärden var väldigt höga och det betyder att vi måste avliva henne om de inte sjunker. Hon är bara 1,5 år och detta var tydligen väldigt ovanligt på så unga djur.
    Usch, är så ledsen . Tänkte inte ens tanken på att det skulle vara nåt allvarligt, utan bara att hon hade en hårboll som skulle tas bort.
    Ska ringa dit imorgon så får vi se vad de säger. Hoppas hoppas de kan få ner värdena...
    Nån som har varit med om förhöjda njurvärden på er katt?
    Zeldas låg tydligen på över 1000 när de ska ligga på ca 200 (om jag hörde rätt. Blev lite shockad när hon ringde...).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 20:35:58:
    Idag, den 13:e februari, fick hon somna in. Hon slutade äta och veterinären trodde bara att hon skulle bli sämre. Så nu finns hon i katthimlen.
    Älskar dig så Zelda!!

• Svar på tråden Min lilla kisse har förhöjda njurvärden och kanske måste tas bort...
  • turia

hur tas såna värden ner?
    måste han medicineras resten av livet då?

• Jen80

Jag vet inte riktigt. Nu får hon dropp och så hoppas de på att få ned dem på så sätt. Sen vet jag inte. Blev lite shockad när hon ringde, för jag trodde att hon skulle säga att de fått ur hårbollen och att jag kunde hämta henne. Istället säger hon att hon ringer för att hon inte är där imorgon och vill berätta det själv.
    Hon sa bara att värdena är väldigt höga och att det är allvarligt. "Jaha", sa jag och fattade inte riktigt hur allvarligt. Fick fråga om hon pratade om avlivning, vilket jag verkligen inte trodde, men så var det . Usch, känns jättekonstigt.
    Ska ringa dit imorgon och höra hur det är med henne. Vill ju ha hem min lilla kisse.

• turia

har du försäkring?
    det kan bli dyrt annars säkert ..
    men man vill ju göra allt för de små liven.
    jag fick en räkning på 1000 kr för några veckor sen ang min kisse. Hade värsta infektionen, o bakterie i urinen.
    han var inte piggelin, fick dropp o antibiotika..

• Jen80

Ja, självrisken är på 1000 kr och det lär vi väl vara uppe i nu.

Har en bild på min sta katt i galleriet . Åh, va fjantig man känner sig, men man är ju skitledsen!!!

• RebelRose

Åh,Stackars dig!
    Jag förlorade min älskade kisse Ragge för nästan 2 veckor sen.
    Han hade urinstenar och vetrinären skulle bara spola rent hans blåsa men han klarade sig inte när dom sövde ner honom och skulle rensa för 3:e gången på 2 dagar.
    Han var bara 3 år.
    Hoppas din Zelda klarar sig,kramar.

• sheeba

Hejsan> Våran förra katt åkte på det med, han var visserligen 5 år.
    Började så som du beskrev och jag tog honom till djursjukhuset.
    De gav honom dropp och medicinering.
    Fick 2 A4 med vad de hade gjort. När jag ringde dagen efter så hade det gått ner lite men ville ha honom en natt till. Jag var säker på att vi skulle få avliva honom där.

Efter 2 gygn eller en helg så fick vi hemta hem honom, sedan var det återkontroll hos vet.
    De tog blodprover. Det visade sig att det var lite förhöjt igen, kommer inte i håg om man fick tabletter men vi köpte ett specialfoder för njurarna och det hjälpe sedan att hålla detta nere.
    Men starx efteråt någon månad började han bli hengig vet inte om det var därför, han blev sig inte lik. Gick till anfall mot mig, magrade och vi valde att ta bort honom.

Han var försäkrad, vården på sjukhuset gick på lite mer än 5000kr men vi fick betala 2500kr villket var tur.
    Så det är värt att de är försäkrade man vet aldrig vad som händer.

• Jen80

sheeba: Har du någon aning om vad värdena var på din katt då han var sjuk?

Ja, visst betalar man gärna för sina små djur, men hur man är ju inte gjord av pengar tyvärr. Skönt iaf att man har henne försäkrad...

• LPW

Min katt har dåliga njurar- har bara ca 20% kvar av njurkapaciteten (hans värden var inte bra, men jag vet inte exakt hur dåliga de var samt om det är samma fel som på din katt). Det började också med att han kräktes och var hängig (han hade gått ner i vikt lite successivt, men vi hade inte märkt det så mycket).

Misse fick medicin- Fortekor (för hundar med hjärtsvikt och katter med njurproblem) och äter särskilt foder för njursvaga katter (i kombination med vanligt- inte helt bra- jag vet) och har nu faktiskt gått upp i vikt och verkar må ganska bra trots allt (det var över ett år sedan vi märkte detta). Hoppas att det ordnar sig för din lilla katt!

• sheeba

jen> Kommer tyvärr inte i håg det, det var några år sedan nu.
    Men de gör ett bra jobb där inne. Så jag hoppas det går vägen med din kisse.
    Nä man är inte gjord av pengar, sedan för vi hämtade honom på söndagen så kunde de inte dra föräkringen direkt för agria hade stänkt eller något, så vi fick lägga upp pengarna, skriva ett papper till agria sedan fick vi tillbaka det vi skulle ha.

Det är ju dyrt om det händer något eftersom djuren inte kan tala om precis vad som är felet.

Svar på tråden Min lilla kisse har förhöjda njurvärden och kanske måste tas bort...