• Thildasmamma09

Någon mer som har problem med Klarna?

Ja som rubriken lyder har jag problem att handla hos webshopar som använder sig av Klarna!
    Fruktansvärt irriterande! 
    Jag bör tillägga att jag inte har några anmärkningar, inga skulder och jag har även en inkomst!
    Jag har varit i kontakt med Klarna flertalet tillfällen, och nu senast lade jag fram frågan såhär:
    "Ja det är ju väldigt konstigt att jag får ha två telefonabonnemang i mitt namn, men handla för en sketen hundring på faktura hos Klarna - det får jag inte, varför?".
    Då skulle han göra en "manuell uppdatering", vilket jag trodde betydde att han skulle beställa en ny kreditupplysning på mig. Men istället ordnar han så att jag kan lägga beställningen på max 500:- på den webshop jag försökte lägga beställningen ifrån?! 
    Saken är den att jag hade bara testat att göra en beställning där för att kolla om det gick igenom.
    Vilket det inte gjorde.. och nu när jag trodde att jag äntligen fick handla på faktura/konto/delbetalning så gick jag in i en annan webshop, handlade för 359:- och det gick inte igenom!!
    SÅ jag chattade med Klarna igen, där de säger att de kan göra en manuell uppdatering hos DENNA webshoppen för att sen se om det går igenom.....
    förstår de inte att det inte handlar om det, utan att jag vill kunna lägga en beställning från vilken webshop som helst när jag vill? 

Och som svar får jag alltid: 

Varje gång du försöker handla genom Klarna görs en bedömning för att avgöra om du kan handla för det valda beloppet. Bedömningen baseras bland annat på tidigare betalningshistorik och aktuella köp hos Klarna samt extern information som vi hämtar från en kreditupplysningsbyrå. Den externa informationen visar till exempel den senaste deklarerade årsinkomsten och eventuella skulder eller betalningsanmärkningar. Det är alltså en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom.

Och jag svarar alltid: Jag har inga betalningsanmärkningar, inga skulder och jag har även en inkomst.. så vad är problemet? 

Men jag får aldrig svar på det.. vad ska jag göra???

• Svar på tråden Någon mer som har problem med Klarna?
  • Hannah76

Har du varit sen med att betala till dem förr? Eller har det strulat på annat sätt med betalning till dom? Säker på att du inte har nån prick?

• Thildasmamma09
    Hannah76 skrev 2014-01-17 18:16:03 följande:
    Har du varit sen med att betala till dem förr? Eller har det strulat på annat sätt med betalning till dom? Säker på att du inte har nån prick?
    Jag har aldrig handlat genom klarna förut, handlade senast på faktura i en annan webbutik som gjorde kreditupplysning på mig, har brevet här bredvid mig där det står: "betalningsanmärkningar - inga registrerade" "Skulder - inga registrerade".
    Så jag är säker :)
  • Capt Janeway

Jag har aldrig haft problem med Klarna och handlar allt som oftast på Klarna-konto.

Är din inkomst väldigt liten?

• Susanne 977

Jag hade inte märkvärdig inkomst förra året pga sjukskrivning samt studier men får alltid handla hos klarna.
    Nyligen handlade jag för ett par tusen hos en webshop samtidigt som jag beställde från 2-3 andra och inga problem alls trots mager inkomst.

Har du andra skulder, tagit kreditupplysningar (tex kreditkort, Ellos osv)?
    Att de bara satte taket på 500kr tyder ju på att du inte är särskilt kreditvärdig, fråga Klarna varför?

• Hannah76
    Thildasmamma09 skrev 2014-01-17 18:22:20 följande:
    Jag har aldrig handlat genom klarna förut, handlade senast på faktura i en annan webbutik som gjorde kreditupplysning på mig, har brevet här bredvid mig där det står: "betalningsanmärkningar - inga registrerade" "Skulder - inga registrerade". Så jag är säker :)

Men be dem specificera varför de anser att du inte är trovärdig att handla på kredit, de måste välbehaget skäl? Eller så får du skippa att handla på kredit.
  • Ja varför

Antalet försök kan oxå påverka.
    Om man sökt kredit på flera olika ställen inom en kort tid så kan det tas med vid en bedömning, som ett tecken på att man kanske inte har möjlighet att betala.

Jag råkade ut för det när jag skulle separera och sökte bolån hos alla banker, nya bankkonton och bensinkort och det på väldigt kort tid... Men när jag förklarade läget så löste det sej

• milkimi

Jag har hört mycket skit om Klarna. Har fått berättat om fler som har bra inkomst, inga anmärkningar osv. som inte får handla där. Samtidigt hör jag om andra med en mycket mager inkomst som inte alls har problem med att handla på faktura. Jag får inte heller handla via Klarna trots att det inte finns några prickar osv. Men på ställen som inte använder sig av dem så funkar det alltid hur bra som helst. Synd, nästan alla använder sig av den där jäkla Klarna. Skrikandes

• Esz

Nu blev jag intresserad, är det vanligt förekommande att det inte fungerar utan rimlig förklaring. Jag driver webbutik och använder mig av Klarna och om det är så här så duger det inte utan det måste ju fungera. Litar på Klarna då de är stora på det här, men om ni säger att ni inte får handla, och inte får någon förklaring till det så blir jag orolig.

Om ni vill får ni gärna berätta mer.

• Thildasmamma09
    Esz skrev 2014-01-22 12:10:21 följande:

Nu blev jag intresserad, är det vanligt förekommande att det inte fungerar utan rimlig förklaring. Jag driver webbutik och använder mig av Klarna och om det är så här så duger det inte utan det måste ju fungera. Litar på Klarna då de är stora på det här, men om ni säger att ni inte får handla, och inte får någon förklaring till det så blir jag orolig.

Om ni vill får ni gärna berätta mer.

Hej, ursäkta att jag inte varit inne och svarat er alla, men har haft fullt upp. Nu ska jag försöka svara alla och jag börjar med Esz här:

Jag har nu under hela denna veckan försökt få svar från Klarna vad det egentligen är för fel.
    Som jag skrev gjorde de en "manuell bedömning" vilket var att de godkände just det köpet ur den webshopen, men såklart blir man frustrerad!
    Så min styvfar berättade för mig att han också hade haft problem med Klarna (vill tillägga att han aldrig någonsin haft en anmärkning, inga bolån/lån och är en höginkomsttagare) och att han fått prata med en "säkerhetsansvarig" som hjälpte honom. 
    Så jag chattade med kundtjänst igen och bad dem skicka numret till säkerhetsansvarig, dock så var det inte dit jag skulle ringa, haha.. dessa höll på med bedrägerier, men i alla fall så skulle de be dom som kunde svara på mina frågor att ringa upp mig.

När de ringer, så berättar jag hela situationen och de talar om för mig att jag faktiskt HAR en tidigare betalningshistorik hos Klarna! (Från det år jag fyllde 18, 2005, så beställde mamma en massa saker till sig i mitt namn och hon satte mig i skuld där ett tag, detta betalade jag 2006, så anmärkningarna är ju borta sen länge..) 
    Men där fanns en räkning som gått till inkasso. Och jag svarade att "en anmärkning ligger ju bara kvar i 3 år, kan ni inte ta bort det där då?" 
    De svarar mig att den kommer ALDRIG försvinna bort från deras system, men hon lyckades i alla fall hjälpa mig med att få lägga köp från vilken webshop som helst men till ett maxbelopp av 500:- och ju fler räkningar jag betalar desto mer överväger de den där "fakturan som en gång gick till inkasso".. men som det ser ut i historiken just nu - så finns ju bara den där!

Hoppas ni förstod vad jag menar!
  • Thildasmamma09
    Capt Janeway skrev 2014-01-17 19:34:00 följande:
    Jag har aldrig haft problem med Klarna och handlar allt som oftast på Klarna-konto.

Är din inkomst väldigt liten?
    Min inkomst är ganska liten, jag jobbar som vikarie, men det beror på hur mycket jobb som finns :) Ibland blir det ju mer. Nu har jag precis fått ett till jobb, så det är ju bra :) 
    Men Klarna nämnde som sagt ingenting om min inkomst nu när jag var i kontakt med dem. Läs gärna mitt långa inlägg som jag skrev till Esz :)
Svar på tråden Någon mer som har problem med Klarna?