recept på gott bröd-tack
Hej alla bagare därute!
Någon som vill dela med sig av något gott recept på bröd??
Kan gärna vara med nötter osv. ( Finns inga allergier)
Hej alla bagare därute!
Någon som vill dela med sig av något gott recept på bröd??
Kan gärna vara med nötter osv. ( Finns inga allergier)
Ingen som vill tipsa??
puffar upp tråden, satt precis och googla på gott bröd, sådär himmelskt gott när det är nybakat :)
Några godingar måste det ju finnas här inne :)
Fililimpa brukar alltid dyka upp i sådana här trådar och det är ett himskans gott och enkelt bröd att göra
matbrod.blogspot.se/2008/05/systrarna-voltaires-fillimpa-jsfri.html
Man kan ha i hackade aprikoser, nötter, vad man vill och om man googlar på "fililimpa" får man massor av träffar på olika varianter av brödet.
Min favorit just nu är faktiskt bara vanligt vitt bröd;
ca 10 dl Vetemjöl Special eller Manitoba Cream
6 dl vatten, lite varmare än ljummet
ca 10 g torrjäst(vanlig)
2 tsk salt
Blanda allt utom saltet i en bunke- antingen kör man med bakmaskin eller degkrokar ca 10 min på lägsta hastiget, sen blandar man i saltet och kör ca 6 min till. Olja en bunke eller skål och lägg över degen i denna. Låt jäsa ca 60 min, ta upp och knåda igenom, lägg tillbaka och låt jäsa 60 min till. Ta upp igen och knåda sen skär degen i 2 delar och forma dem till limpor på ett bakplåtspapper, strö över lite mjöl. Låt jäsa ca 10-15 min till.
Ugnen ska vara på 250 grader (220 varmluft) och plåten i ugnen!
För över bröden på plåten och in i ugnen -spraya in rikligt med vatten.
Sänk värmen efter 5 min till 200 grader (180 varmluft) och låt bröden stå inne tot ca 45 min. Öppna luckan ca var 15 min en sväng så blir ytan krispig.
Man kan säkert fylla brödet men då kanske behövs mer jäst. Receptet låter kanske krångligt men det är värt väntan jag lovar!