• Maryam88

Är de bara jag som sparkar på min katt hela tiden??

Vi har nog världens härligaste och mysigaste katt. Men hon har en jobbig egenskap som frustrerar mig och jag behöver råd om hur jag kan få de att sluta innan hon blir skadad.. Hon vill vara mellan mina fötter jämt.. När jag går så kommer hon och ska stryka sig, vilket resulterar i att jag sparkar till henne. (Pga att jag går, mina fötter är i rörelse och hon blockerar rörelsen). De har hänt att jag fått springa för något hänt och då kommer hon och ställer sig i vägen vilket resulterar i att hon blir ivägsparkad... När jag står länge på samma plats (lagar mat, diskar eller dyl.) Ställer hon sig mellan fötterna, och ibland märker jag de inte och snubblar över henne när jag ska flytta på mig... Jag älskar att hon vill vara nära och så, men känns jobbigt att inte kunna gå normalt i mitt eget hem.. Varför gör hon såhär? Kan man få henne att sluta? Gör era katter också så??

• Svar på tråden Är de bara jag som sparkar på min katt hela tiden??
  • Bellamio

Vi hade med en katt som gjorde så, finns nog inget att göra. Jag hatade det men älskar man sin katt får man vänja sig vid det..

• LillGris

Min ena är så, han ska JÄMT svassa runt fötterna, helst på morgonen när jag har skitbråttom till jobbet. Men jag har liksom vant mig, jag har blivit expert på att hoppa undan. Men ibland dyker han upp när jag springer för att hämta en bebis som skriker eller nåt och då blir han ju oundvikligen undanputtad (inte med flit såklart!). Men ja. Han har varit sådär i nio år, nu sitter det i ryggmärgen att man kan få göra små balettpiruetter i språnget :p

• Maryam88
    LillGris skrev 2014-01-18 08:51:33 följande:
    Min ena är så, han ska JÄMT svassa runt fötterna, helst på morgonen när jag har skitbråttom till jobbet. Men jag har liksom vant mig, jag har blivit expert på att hoppa undan. Men ibland dyker han upp när jag springer för att hämta en bebis som skriker eller nåt och då blir han ju oundvikligen undanputtad (inte med flit såklart!). Men ja. Han har varit sådär i nio år, nu sitter det i ryggmärgen att man kan få göra små balettpiruetter i språnget :p

Då hoppas jag att jag lär mig bli lika graciös som dig ;D Min katt är 8 månader så vi har inte haft henne sådär jättelänge men man vänjer sig kanske med tiden.
  • Arbetsvegan

Låter som en grymt understimulerad katt. Sysselsätt henne mera.

• LillGris
    Maryam88 skrev 2014-01-18 08:54:11 följande:
    Då hoppas jag att jag lär mig bli lika graciös som dig ;D Min katt är 8 månader så vi har inte haft henne sådär jättelänge men man vänjer sig kanske med tiden.

Haha! Graciös skulle jag nog inte säga. Jag brukar slå i fötterna i skåp och kanter lite titt som tätt ;) men hellre att jag slår mig än att jag råkar sparka kissen!
  • Maryam88
    Arbetsvegan skrev 2014-01-18 08:56:43 följande:
    Låter som en grymt understimulerad katt. Sysselsätt henne mera.

Ja kanske. Hon har inte jättemycket leksaker för hon är inte intresserad av de.. vi leker en del med henne. Typ dra snören som hon jagar osv. Hennes klätterställning var kass. Behöver köpa en ny som man fäster i väggen alt taket. Hade de räckt tror du? Vad kan vi göra för att stimulera henne mer?
  • Arbetsvegan
    Maryam88 skrev 2014-01-18 09:03:11 följande:

Ja kanske. Hon har inte jättemycket leksaker för hon är inte intresserad av de.. vi leker en del med henne. Typ dra snören som hon jagar osv. Hennes klätterställning var kass. Behöver köpa en ny som man fäster i väggen alt taket. Hade de räckt tror du? Vad kan vi göra för att stimulera henne mer?

Nej att skaffa ett nytt träd räcker inte och uppenbart inte det ni gör.

Eftersom hon inte kan jaga och göra av med energi den vägen måste du hjälpa henne. Testa, testa, testa tills du hittar det som hon är intresserad av. Laserpekare, kattmyntemöss, bollar, apportera, jaga varandra, bara din fantasi sätter gränserna.

• viseversa

Laserpekare. Askul för katter att jaga. Och du kan sitta i soffan och peka med den medans katten springer.

• Maryam88
    Arbetsvegan skrev 2014-01-18 09:06:44 följande:
    Nej att skaffa ett nytt träd räcker inte och uppenbart inte det ni gör.Eftersom hon inte kan jaga och göra av med energi den vägen måste du hjälpa henne. Testa, testa, testa tills du hittar det som hon är intresserad av. Laserpekare, kattmyntemöss, bollar, apportera, jaga varandra, bara din fantasi sätter gränserna.

Hon brukar jaga barnen och dom jagar henne. Fast de är nog inte så länge och mycket som hon behöver. Ska absolut testa laserpekare! De var en bra ide. :)
  • Arbetsvegan
    Maryam88 skrev 2014-01-18 09:19:54 följande:

Hon brukar jaga barnen och dom jagar henne. Fast de är nog inte så länge och mycket som hon behöver. Ska absolut testa laserpekare! De var en bra ide. :)
    Sätt igång att jaga du också.
    Och laserpekare och mjölkflärpar och allt du kan komma på...
Svar på tråden Är de bara jag som sparkar på min katt hela tiden??