• Kaja07

Barnens farfars sambo

Mina barns (3 och 6 år) farfars sambo har sedan ett år tagit avstånd från vår familj och vi träffar numera endast farfar. Anledning som vi fått veta till att hon inte vill träffa oss är att hon inte gillar vår familj, hon känner sig ständigt förminskad och trampad på framförallt av min man och har valt lösningen att inte diskutera detta utan istället hålla sig undan. Vi har så klart en annan bild av vad det handlar om, svartsjuka, dålig självkänsla osv. Våra barn frågar varje gång vi träffar farfar varför hon inte är med. Svaret de fått är att hon har annat för sig. Men jag och min man känner att det svaret inte håller i längden. De går och tror och hoppas att de ska få träffa henne igen, medan vi ser att det kanske inte blir så. Vi funderar på vad vi ska säga till barnen. Vi vill vara så ärliga som möjligt men på ett sätt som barnen kan ta till sig och förstå. Det vi är inne på är att säga något i stil med att sambon ibland har svårt att umgås med andra människor än sina egna barn och barnbarn och att hon inte mår riktigt bra och därför inte vill träffa oss och att vi inte vet om det kommer att bli bättre men att vi hoppas det. Tips önskas!

• Svar på tråden Barnens farfars sambo
  • Lindsey Egot the only one

Nej ni ska säga att ni inte vet varför hon aldrig följer med för hon vill inte träffas och förklara varför så nu ska vi inte bry oss om henne eftersom hon inte bryr sig om oss.

• CountryLife

Jag vet inte, men jag tror att jag kanske skulle säga att hon är välkommen men vill inte. Det kan man fortsätta säga till en fjortonåring fast med lite fler lager. Skulle jag få frågan varför hon inte vill så skulle jag svara att jag faktiskt inte vet, beroende på så kanske jag skulle skjuta frågan vidare till farfar- det är ju trots allt han som valt att leva med henne och hennes osäkerhet.

• CountryLife

Jag menar om hela diskussionen sker framför honom. Ni får respektera hennes beslut men ni behöver inte skydda din svärfar från verkligheten.

• Lindsey Egot the only one
    CountryLife skrev 2014-01-24 22:48:20 följande:

Jag vet inte, men jag tror att jag kanske skulle säga att hon är välkommen men vill inte. Det kan man fortsätta säga till en fjortonåring fast med lite fler lager. Skulle jag få frågan varför hon inte vill så skulle jag svara att jag faktiskt inte vet, beroende på så kanske jag skulle skjuta frågan vidare till farfar- det är ju trots allt han som valt att leva med henne och hennes osäkerhet.

Jag har sagt till mina barn att farmor vill inte att jag ska bo med dom för det är därför hon inte kommer och besöker barnbarnen så ofta fast hon bor fem minuter här ifrån. Och hon har själv sagt att hon vill ha bort mig. Och min man hörde henne och konfronterade henne också förnekade hon det och menade att det inte var så farligt. Våra barn har redan genomskådat henne innan då hon bara kommer på kalas och har förstått att något är fel. De kom inte på vår äldstas 18 års kalas. Så nu är vår 18 åring grymt besviken. Det året hon sa att hon ville få bort mig kom hon inte på några barns kalas. Så hon straffade sina barnbarn. Och ja man kan vara ärlig och säga att hon vill inte men det är inte vårt fel.
Svar på tråden Barnens farfars sambo