• Aspie

Smutsiga glasögon...

Jag har haft olika glasögon i omkring 10 år innan jag skaffade ett par med repskyddsbehandling/antireflexbehandling. Nu när jag väl har gjort det ångrar jag mig rätt rejält. Det känns som om dessa glasögon är mycket känsligare för att bli smutsigare jämfört med mina tidigare. Dessutom tycks de inte bli så rena när jag tvättar dem (använder ljummet vatten, diskmedel och ren frottéhandduk).

Finns det någon annan som känner likadant gällande glasögon med repskyddsbehandling eller är det bara någon fixidé jag har fått? Smutsiga glasögon är bland det värsta jag vet. Man sätter på sig dem för att se bättre, så är det ändå sudd och klet i vägen...

• Svar på tråden Smutsiga glasögon...
  • Pallas

Frottéhandduken kan vara problemet. Den repar ytbehandlingen. Har du provat torka med en duk som är gjord för glasögon?

• elyse

Men varför använder du inte en duk gjord för glasögon? När du tvättar av dem kan du väl låta dem lufttorka/torka med papper? Jag tror faktiskt att det är din metod för rengöring som ställer till det. 

• Lattjo

Använd en duk för glasögon. Diskmedel har min optiker sagt åt mig att använda men aldrig papper eller handduk. Helst ska jag låta dom lufttorka... Frottéhandduk har jag provat i stressen men det funkar verklligen inte, går inte att få rent tycker jag. I såna fall är en vanlig kökshandduk bättre.

• Purpurbräcka

Jag har samma erfarenhet och även min mamma har klagat över att antireflexbehandlingen gör att smutsen märks mycket mer. Det hjälper inte hur rena man än gör dem. Så fort de blir det minsta lilla smutsiga igen så störs man av det.

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • RosaGrisen

vi har diskmedel och vatten i sprayflaska hemma och sen använder jag till glasögonen också. Sprayar på lite och torkar med en kökshandduk och resultatet blir väldigt bra! :) frottehandduk repar ytbehandligen

• Aspie

Jag använder inte dukar för glasögon eftersom jag de senaste 3 gångerna köpt nya glasögon fått rådet att inte använda dem. Tydligen har många kunder kommit in med repade glasögon och då har det ofta visat sig vara så att det fastnat smuts i såna dukar som man orsakat repor.
    Papper har jag hört att man ska undvika det med.
    Då står det mellan en ren kökshandduk och att lufttorka då, men gillar inte idén av att lufttorka eftersom det kommer ta längre tid. Ren frottéhandduk var det en optiker som tipsade om för ett par år sedan...

Purpurbräcka skrev 2014-01-18 12:58:39 följande:
    Jag har samma erfarenhet och även min mamma har klagat över att antireflexbehandlingen gör att smutsen märks mycket mer. Det hjälper inte hur rena man än gör dem. Så fort de blir det minsta lilla smutsiga igen så störs man av det.
    Precis! Människor i min omgivning som inte har glasögon blir nästan irriterad på hur jag måste gå och tvätta glasögonen så ofta, men jag får panik av att behöva stirra på det där smutset. Det var inget större problem med mina tidigare glasögon, men är det lite pest eller kolera att välja mellan att se dåligt men utan "suddigt smuts" eller att se bra men med smuts inom synfältet...
    Nästa gång jag köper glasögon skippar jag nog den behandlingen, för hittills har jag inte märkt någon fördel med den... Obestämd
  • trender
    Hej!

Prova med putspray som du kan köpa på Synexperten.se
    www.synexperten.se/index.php&cPath=46&products_id=437

Tyvär verkar det som om du fått endast antireflex behandling. Det finns något som heter super antireflexbehandling som vi brukar ha på våra galsögon och då behöver man inte göra glasögon rent oftare. Antireflexen är väldigt bra ha på glasögon då får du mindre reflex i glasögonen och klarare seende när du kör bil och när du tittar på Tv osv.
    www.synexperten.se/
Svar på tråden Smutsiga glasögon...