• Anonym (helt sjukt)

vaknade upp ur drömmen av att jag skrek och skakade, vad var detta?!

I natt var jag med om en otroligt konstig upplevelse. Jag minns hela drömmen fortfarande. Drömmen började med att det var första dagen på min nya arbetsplats. Jag var ensam, mitt i natten och alla lampor var släckta på sjukhuset (nya arbetsplatsen) Fast i panik försökte jag ta mig ut, efter en stund öppnade jag en dörr.. 

Jag kan inte minnas vad jag såg, men jag minns att jag SKREK av rädsla i drömmen.

Sekunder senare kunde jag höra mig själv skrika i verkligheten och jag skakade som bara satan. Plötsligt skriker min flickvän på mig och frågar vad fan jag håller på med?? Hon blev livrädd. Jag fortsätter skrika och skaka i ungefär 10 sekunder, jag kunde höra henne och mig själv men jag kunde inte lixom "vakna upp". Jag var halvt vaken och sov samtidigt. Precis som att halva hjärnan sov och den andra halvan vaknade av mitt skrik. Jag kunde höra det verkliga men kunde inte vakna. HELT JÄVLA SJUKT!!!! EXORCISM!!?? haha nä skojja.. Men..

Vad i helvete hände med mig i natt? Kan tilläga att jag är kille på 19 år, nyligen gått ut gymnasiet och började för 1 vecka sedan mitt första heltidsarbete på en Operationsavdelning. 

Kan även tillägga att liknande har hänt mig för flera år sedan. Varje kväll under cirka 2 månaders tid, precis när jag var påväg att somna kunde jag höra mig själv "morra" , blixtrade i huvet och fick lock för öronen under cirka 30 sekunders tid. Samma sak här. Jag var medveten om vad som hände men jag kunde inte vakna upp eller röra mig. Precis som nu, att jag lixom var vaken fast hjärnan sov. Detta var dock 2-3 år sedan. Men jag känner igen känslan.

Hjälp uppskattas om detta är normalt eller ej! Fan, ska precis flytta hemifrån och jag och min flickvän ska bli sambos. vill inte att hon ska bli livrädd för sin egen pojkvänFlört 

• Svar på tråden vaknade upp ur drömmen av att jag skrek och skakade, vad var detta?!
  • Anonym (Nattskräck)

Jag har skrikit otaliga gånger i sömnen,maken börjar bli van!  Ibland är det gallskrik,ibland mest arga ord typ "jag sa ju det". Gränslandet mellan sömn och vaken kan jag också liksom fastna i ibland,tror det kallas nattskräck. Mycket vanligt hos barn,men även vuxna kan ha det. Kan komma av stress,mediciner,dålig sömn. Normalt,ofarligt,går leva med. Glad

• Anonym (helt sjukt)

Hahah jasså.. Jo egentligen kan man ju bara skratta åt detSolig 
    Hört att min syster också brukar både gråta, skrika, morra och skratta i sömnen.. Kanske något ärftligt vem vet!

Men just så obehagligt när man inte kan vakna/röra sig även fast man är i "vaket tillstånd" Det BORDE inte kunna händaSkrikandes Så konstigt!

• Anonym (helt sjukt)

Har haft en väldigt hektiskt period i mitt liv de senaste månaderna. Nytt jobb, flytta hemifrån, trappa ner med snusningen, trappat ner med SSRI osvosvosv kanske har något med det att göraTomte

• Anonym (helt sjukt)
    KlösaMaya skrev 2014-01-18 15:00:49 följande:
    Sök på hypnopompa och hypnogoga
    HYPNOGOGA beskriver fasiken precis som de jag upplevde förut!! Citat från wikipedia..

Andra fenomen som förekommer i samband med hypnagoga hallucinationer är:

En känsla av att man faller Rädsla Känslan av någon sorts närvaro Vibrationer En känsla av att man svävar Ologiska rörelser (ibland känslan av att "glida" av sängen, eller till och med glida uppför väggen) En tryckande känsla (oftast på ryggen och i bröstet) Örontjut
    De understrykna var precis det som jag upplevde. Hjärnan är allt bra konstig.. 

HYPNOPOMPA låter precis som de jag upplevde inatt, dvs

Tillståndet antas uppkomma genom ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, där effekten blir att delar av hjärnan fortfarande befinner sig i REM-sömn när man är vaken, och att man alltså drömmer vaken. 

GGGAAAAHHH men vad beror det på tro?
  • KlösaMaya

Vad jag förstått kan det delvis bero på stress och spänningar i kroppen men det är ofarligt i alla fall.

Svar på tråden vaknade upp ur drömmen av att jag skrek och skakade, vad var detta?!