• Nymamma1234

Bebis vikt?

Min bebis är 9 veckor, hon väger 6.9 och är 64 lång. Är hon normalt stor? Letar en babygunga som ska passa barn till 6 månader, den tar 9 kilo?. Det kommer hon ju väga snart om hon fortsätter gå upp? Alla gungor jag hittat tar samma vikt..

• Svar på tråden Bebis vikt?
  • tjockobbe

Hon låter stor för sin ålder. Min tjej är 17 veckor på måndag o vägde i veckan 7,1 o var 63 cm lång.

Vera 130923
  • tjockobbe

Så länge hon följer sin kurva är det normalt för henne dock!! :)

Vera 130923
  • LillGris

Hon är större än mina ungae, min dotter är 6 mån och väger 7,2, 66cm lång. Därmed inte sagt att det är fel, följer hon kurvan är det ju hennes "normala".

• Natulcien

Är du fortfarande orolig för din sons vikt? Det ska du inte vara. Din son är helt normal.
    Vår son var också 64 cm i samma ålder, och vägde 6,5 kg. Han var lång och fluffig. Många helammade bebisar rusar upp i vikt i början och ser ut som små pösmunkar. Det är helt normalt. Det planar ut sen.
    Han vägde 9 kg när han var 6 månader. Idag är han drygt 3 år och en lång, smal kille. Glad

• Nocere

Är det en hon eller han? Konstigt att du skriver olika bara?!?!?! tycker han eller hon verkar vara i en bra storlek.

• Natulcien
    Nocere skrev 2014-01-18 17:50:12 följande:
    Är det en hon eller han? Konstigt att du skriver olika bara?!?!?! tycker han eller hon verkar vara i en bra storlek.
    Hmm, ja det var mycket märkligt. Nu ser jag att TS skrev "hon" i trådstarten. Jag skrev "son" i mitt svar eftersom samma person skrev om sin son i en annan tråd. Könet verkar växla lite i de olika trådarna..?
  • Silke
    Nymamma1234 skrev 2014-01-18 16:43:08 följande:
    Jag vet. Jobbigt bara, vill he honom en gunga och han e så tung:)
    Ehh...? Har man inte koll på könet på sitt barn? I de allra flesta fall.
  • Silke

Ursäkta, jag kom ju inte med något tips. Jag skulle nog kolla med BVC. Både när det gäller vikten och könet.

• Lamcn

Så länge han hon hen följer SIN kurva så är det ju lugnt! Alla barn är olika då dumt att jämföra, BVC skulle säga till om det är konstigt!

• Flickan och kråkan

Hon är stor för sin ålder - på tillväxtkurvor mellan +2sd och +3sd - men hon är ju proportionerlig så att säga . Vikt och längd hänger ihop. Samma kurva både vikt- och längdmässigt. Lång tjej helt enkelt och då väger hon givetvis mer än en kort. Tillverkare av barnprylar utgår ju från något slags genomsnitt. Mina barn har t.ex stora huvuden som spädbarn. Kan aldrig köpa mössor efter tillverkarens åldersrekommendation utan får gå upp sådär ett halvår eller så . Alla är inte skapade efter genomsnittsbebisen - tack och lov .

• Nocere
    Nymamma1234 skrev 2014-01-18 20:18:20 följande:
    Hehe sorry min mobil vill skriva hon! (HANk)!:)

Skriver ju henne med!?
  • Nocere
    Natulcien skrev 2014-01-18 19:13:08 följande:
    Hmm, ja det var mycket märkligt. Nu ser jag att TS skrev "hon" i trådstarten. Jag skrev "son" i mitt svar eftersom samma person skrev om sin son i en annan tråd. Könet verkar växla lite i de olika trådarna..?

Jo reagerade också på det faktiskt. Sen lite andra saker med typ 4.5 kg och 4,4kg men men alla kan väl skriva fel,

blev lite förvirrad bara.
  • Nocere
    Nocere skrev 2014-01-18 20:57:09 följande:
    Skriver ju henne med!?

Förlåt honom, först är det bara hon men sen ändras det och blir han och honom. Tyckte bara de var lite märkligt.
  • saal
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/laengd-_och_viktkurvor/ här har du en längd och viktkurvor för barn. Bara följa den ni befinner på så ser du vad hen kan tänkas väga vid respektive ålder. Sen kan tilläggas att många barn kan tappa eller ta igen vikt så de hamnar närmare medelkurvan. Min "lilla" la sig på +2 kurvan när han föddes men har långsamt dragit mot normalkurvan. Nu är han 10mån och ligger strax över medelkurvan. 
Svar på tråden Bebis vikt?