• Anonym (vännen)

Socialbidraget kompleteras

Min vän är sjukskriven och har mottar försörjningsstöd enligt norm
    Har bor själv.
    Som ni säkert könner till är det en utmaning at få pengarna att räcka när man lever på försörjnings-stöd
    Det är svårt att sätta guldkant på tillvaron så att säga..

Men min vän äter ofta hemma hos sina föräldrar, 
    och han får regelbundet ett kuvert med ett par tusenlappar av sina föräldrar.

är det ok? 

• Svar på tråden Socialbidraget kompleteras
  • Anonym (Soc.)

Ja det är ok. Ingen människa kan väl ha nåt moraliskt att invända över detta.

• Nenne666

Mm, vad fruktansvärt för dig TS att någon runt den här personen hjälper till så den inte hamnar i misär som tyvärr alltför många hamnar i idag... För varför undrar du?

• Chicci

Eftersom du lägger ner tid och engagemang ts så försök hjälpa du med istället för att starta tråd här om det för det är uppenbart vart du vill komma

• SupersurasunkSara

Maten är absolut ok, blir du aldrig bjuden på middag? Pengarna är eg inte alls ok, pengarna ska  räknas som inkomst.

• Anonym (Soc.)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-18 17:58:44 följande:
    Maten är absolut ok, blir du aldrig bjuden på middag? Pengarna är eg inte alls ok, pengarna ska  räknas som inkomst.

Så kategoriskt är det inte alls. Man kan visst ta emot exempelvis en födelsedagspresent av mamma i form av en tusenlapp. Dock kan det ge problem om det sätts in på kontot. Var gränsen dras innan det ska börja räknas som inkomst är ju flytande. Om det med regelbundenhet landade ett par tusenlappar på kontot varje

Månad så skulle det betraktas som inkomst men ingen kommer att anse det som bedrägeri att man tagit emot sporadiska cash i handen av mamma.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Soc.) skrev 2014-01-18 18:54:32 följande:

Så kategoriskt är det inte alls. Man kan visst ta emot exempelvis en födelsedagspresent av mamma i form av en tusenlapp. Dock kan det ge problem om det sätts in på kontot. Var gränsen dras innan det ska börja räknas som inkomst är ju flytande. Om det med regelbundenhet landade ett par tusenlappar på kontot varje
    Månad så skulle det betraktas som inkomst men ingen kommer att anse det som bedrägeri att man tagit emot sporadiska cash i handen av mamma.
    Vet att problemen uppstår när pengarna sätts in på kontot. Som jag förstod det var dessa tusenlappar ett ståedne inslag men jag kan ha fel.
  • Anonym (Socbidragstagare)

Denna tråd låter som en kopia av en annan tråd...

"Inte OK att leva gott på socialbidrag" där väninnan är avundsjuk på sin vän som får så mycket av sina föräldrar och pojkvän. www.familjeliv.se/Forum-4-362/m72257584.html

• Anonym (X)

Ja, det är okay.

Precis som att det inte räknas in i det ekonomiska biståndet om man får fonder från välgörenhetsstiftelser.

• Lilje

Hur många tusen tycker ni det är ok att man tar emot vid sidan om socialbidraget? Är det ok om man får hyran betald av andra, och fortfarande söker soc om den, tex?

• Krisokaos

Det innebär att alla som känner någon med försörjningsstöd borde avstå från att ge dom gåvor, eller vad?

Jag har fattiga vänner och anhöriga, och ger oftare dyrare presenter, handlar mat mm

Det är en gåva till personen och inte till kommunen! Hur tänker du Ts? Att mina vänner skulle anmäla gåvorna från mig och få avdrag från bidraget? Då skulle jag så klart sluta ge.

Vill du att alla med bidrag ska vara ensamma och utan vänner eller vad är syftet med ditt tråd?

• Anonym (Väninnan)

Varför härmar du min tråd??!

• Anonym (Socbidragstagare)
    Anonym (Väninnan) skrev 2014-01-19 03:26:15 följande:
    Varför härmar du min tråd??!
    Det var ju det jag sa (skrev)!
Svar på tråden Socialbidraget kompleteras