• Fröken Rädd

Specialpedagog/lärare - hur kartlägger du ett barn?

Hej alla specialpedagoger och speciallärare som kartlägger unga barn inom förskolan och skolans värld. Jag har en några frågor till er. Hur kartlägger ni barn inför förskoleklass alt. ettan? Vilka test används? Vilka ämnen testas?

Jag skall inom snar framtid på ett nätverksmöte gällande min 4,5 åring och därför behöver jag lite mer "kött på benen" än vad jag har idag. Har hittat test som Fonolek, H4 och H5 men inte mycket mer. Hoppas att Du har lust att upplysa mig!

• Svar på tråden Specialpedagog/lärare - hur kartlägger du ett barn?
  • HASP

"Kontroll av bokstavskännedom" och "Kontroll av läsförmåga". Fonolek och Provia. Dessa tester använder jag i förskoleklassen och ettan.

H4/H5 använder man inte i början av ettan utan senare.

På förskolan kan man kartlägga med hjälp av TRAS.

• Fröken Rädd
    HASP skrev 2014-01-19 20:52:34 följande:
    "Kontroll av bokstavskännedom" och "Kontroll av läsförmåga". Fonolek och Provia. Dessa tester använder jag i förskoleklassen och ettan.

H4/H5 använder man inte i början av ettan utan senare.

På förskolan kan man kartlägga med hjälp av TRAS.

Men hej HASP och verkligen stort tack för ditt svar! Hur kartlägger du engelska och matematik? 
  • EEJ

Jag kör med Bornholmsmodellen men det är ju i fskl. På förskolan kör spec. ped med ett diagnosmaterial som heter "femman",
    Jag kan dock inte riktigt förstå varför du behöver veta sånt här, oftast är observationer och samtal med pedagoger den största delen i en pedagogisk kartläggning.

• EEJ

De test nu nämner är för äldre barn i skolåldern som har lärt sig läsa. Vad har din son/dotter för svårigheter? Lättare att svara på vad man skulle arbeta med för metod.

• EEJ

På en 4,5 åring kartlägger man inte ämnen.....

• Fröken Rädd
    EEJ skrev 2014-01-19 21:15:38 följande:
    De test nu nämner är för äldre barn i skolåldern som har lärt sig läsa. Vad har din son/dotter för svårigheter? Lättare att svara på vad man skulle arbeta med för metod.

Hej EEJ!
    Mitt barn har inga svårigheter utan jag har bett dem kartlägga hur långt fram han är i svenska, engelska och matematik då han redan nu läser väldigt bra på svenska, räknar huvudräkning och talar engelska dagligen.
  • Fröken Rädd
    EEJ skrev 2014-01-19 21:17:43 följande:
    På en 4,5 åring kartlägger man inte ämnen.....

Nehej, då är det kanske inte så konstigt att jag får så svävande svar när jag frågar specialpedagogen om vilka test de gör.
  • HASP

Engelska kartlägger jag inte alls. Matematiken kartlägger jag med hjälp av ett material från ncm. Gäller från skolstart.

Eftersom ditt barn bara är 4,5 år så tror jag TRAS passar bästför kartläggning av språket. Men du som förälder ska väl inte sköta nån kartläggning alls?

Svar på tråden Specialpedagog/lärare - hur kartlägger du ett barn?