• Nocere

Bebis biter i brösten! :-(

Har en dotter på snart 4 månader, hon fick två tänder för ca 3 veckor sedan (tidigt som attans, jag vet!) och har nu börjat bita när vi ska amma. Gör ju sjukt ont!
    Min andra dotter bet aldrig i brösten men nu blir jag biten nästan varje gång :'(
    Skriker ofrivilligt till när det händer och säger aj och tar bort henne. Provar att amma henne om en stund igen, oftast funkar det bättre då.
    Vad gör man? Någon som har något tips?

• Svar på tråden Bebis biter i brösten! :-(
  • Jill 79

Jag skrek rätt ut varje gång det hände. Hon blev livrädd stackarn och började gråta varje gång. Tog inte så många gånger innan hon insåg att bettet och mitt illvrål hörde ihop.

• Nocere
    Jill 79 skrev 2014-01-18 18:11:51 följande:
    Jag skrek rätt ut varje gång det hände. Hon blev livrädd stackarn och började gråta varje gång. Tog inte så många gånger innan hon insåg att bettet och mitt illvrål hörde ihop.

Hon blir inte ett dugg rädd, tyvärr! Hon ligger och ler mot mig i stället. Haha hel knäppt.
  • isolande

Min son bet när han inte var tillräckligt hungrig och jag trugade. Funkade att vänta med amningen en liten stund.

• Boosse

Min på 8 månader biter när han har ätit färdigt eller ibland om han somnar vid bröstet och kanske drömmer. Sistnämda sker på natten. Dagtid säger jag aja baja och tittar barskt på honom. Skriker oftast till för det gör ju så ont. Han har 4 tänder. 2 uppe och 2 nere. Men han skrattar bara.

Oftast är det reaktionen de vill åt men jag vill ändå inte sitta och inte säga något. Han har börjat bita mig på kroppen nu också. Vill markera att det är fel.

• Galia

Mitt första barn skrattade också bara när jag skrek till -  trodde väl det var en ny lek. Jag lärde mig tricket att bita ihop (dvs inte skrika) och istället för att instinktivt rycka bröstet trycka in det i munnen så att h*n tvingades släppa. Var nog lite obehagligt också så h*n slutade efter några gånger. Detta skedde oftast i slutet av amningen så bett kom ju när h*n inte var hungrig längre. Med andra barnet kunde jag ju redan tricket så det gick fort att vänja av med bitandet när det började. Mitt tips är alltså att trycka in bröstet lite lätt i munnen. Tipsade en kompis om det när hon fick sitt första barn och hon var väldigt tacksam för tipset när hon senare råkade ut för bitande för även för henne gav det sig snabbt.

• Flisan79

Jag har tre barn och har haft samma problem med tidiga tänder på alla.
    Jag hittade ett eget knep då jag inte tyckte det kändes snällt att trycka in barnet i tutten (som tipset ovan, för övrigt ett vanligt tips).
    Jag la ist ett finger på barnets haka vid amning. Man kände direkt när käken började spännas och kunde då hålla emot och ta bort bröstet en stund. Fungerade perfekt på alla tre och man behövde inte hålla på länge innan de fattade vinken. Kan varna om du vill amma länge att det kommer en ny bitperiod runt 8-9 mån (tror det var runt där). Samma taktik fungerar då med.

• Boosse

Jag brukar stoppa in ett finger i munnen på honom, då brukar han släppa. Men blir livrädd att han ska bita av bröstvårtan.

• Galia

Jag brukade även vara beredd med ett finger att stoppa in i mungipan när jag märkte att det var på g. På det viset kunde jag smyga ut bröstvårtan. Varvade nog "metoderna" lite. Det där med hakspänning har jag inte uppmärksammat, blir det fler barn så får jag prova det. Har inte någon erfarenhet av ny bitperiod.
    Flisan: Vill förtydliga att jag inte tryckte in barnet i bröstet utan höll fingrarna kring bröstet och tryckte in det lite lätt i munnen så barnet tvingade gapa lite mer och så drog jag ut det.  

• Flisan79

Galia: var inte meningen att låta dämmande. Inget illa menat. Själv orginaltekniken går ju lite ut på att barnet ska tvingas släppa för att få luft. Tycker det känns lite hårt

Det sköna med fingret på hakan är att man är beredd innan något händer. Blir lite mer avslappnat så.

För övrigt vet jag en mamma som faktiskt fick halva bröstvårtan avbiten. Fick åka in och sy. Bara ilar i hela kroppen av tanken. Hu!!

• Nocere

Tack för era svar. Ammade min äldsta i 20 månader men hon bet aldrig.

Det som funkar bäst är nog att bara amma när hon är jätte hungrig. Hon försöker dock inte bita lika mycket längre. :)

Svar på tråden Bebis biter i brösten! :-(