• laztbil

Tipsa om mjäll!

Jag har fått ordentligt med mjäll det senaste året. Har numera även svart hår så det syns ju ordentligt. Och kliar som attans. Har kört med diverse olika mjällschampoon utan att få bukt på skiten. Men, så fick jag en snilleblixt!

Först blandar jag ihop lite jojobaolja med några droppar tee tree olja i ( som är både antibakteriellt och ett svampdödande medel) och masserar i det i hår orten, främst mitt på huvudet där jag har mjäll. Låter det sitta ca 20 minuter, sen tar jag en extra mjuk tandborste och jag först blöter, doppar lite extra i oljan och sen "skrubbar" ( väldigt försiktigt så jag inte sliter ut håret) i hårbotten i masserande rörelser. Går över hela området ordentligt, sen hoppar jag i duschen och tvättar håret som vanligt.

Numera har jag inte en enda mjällflinga i skallen! Det var som om jag tidigare inte fick bort detta uppbyggda lager i skalpen utan det behövdes en extra spark. Nu kliar det inte alls längre, jag ser massa ny utväxt på gång, håret blir fylligare ( tror inte håret växer så bra med ett kvävande lager av döda hudceller) och jag vågar ha svarta kläder på mig igen! Sååå glad! Testa du med om du som jag har jobbig och kraftig mjällbildning. Men som sagt, ta det lungt med tandborsten i hårbotten; inget kraftigt gnuggande, det behövs inte ens. Oljan gör så att det lättar sen behövs bara mjuk gnuggning med tandborsten för att dom ska lossna helt. Lycka till! :)

• Svar på tråden Tipsa om mjäll!
  • MrsP79

Tack för tipset! Var hittar man jojobaolja och tee tree olja? Ska prova, mjällschampo funkar ju sådär...

• faithfully

Ofta är uttorkande schampon en skurk när man får mjäll/eller fett hår, hårbotten slits för att SLS blir för starkt, läs på om balsammetoden är mitt tips :)

• laztbil
    MrsP79 skrev 2014-01-18 19:56:51 följande:
    Tack för tipset! Var hittar man jojobaolja och tee tree olja? Ska prova, mjällschampo funkar ju sådär...

Jag bor på andra sidan Atlanten och beställde jojobaoljan från nätet. Det brukar även finnas i hälsokostsaffärer här. Likaså med tee tree oljan, den jag köpte hittade jag även i min livsmedelsaffär bland skönhetsprodukterna. Rätt billigt, båda kostade under 10 dollar. Jojoba oljan är bra för den är näst intill identisk med hudens egna olja. Egentligen är det ingen olja, utan en vax, fast den känns inte alls vaxig. Jag brukar även smörja in hela kroppen med den efter dusch, huden blir riktigt len och mjuk av den.
  • Arbetsvegan

Håller med, sluta använda schampo!

faithfully skrev 2014-01-18 20:10:12 följande:
    Ofta är uttorkande schampon en skurk när man får mjäll/eller fett hår, hårbotten slits för att SLS blir för starkt, läs på om balsammetoden är mitt tips :)
  • laztbil
    faithfully skrev 2014-01-18 20:10:12 följande:

Hej! Jo, jag har slutat tvätta håret med sulfater för över 4 år sen. Använder endast organiska och ph vänliga produkter. Har även tvättat med tjärschampoo, men det hjälper bara så där. Mjället stannade kvar i skalpen, det flagnade även direkt efter tvätt när håret torkat igen. Det var som om jag måste avlägsna detta hudlager mekaniskt om man säger så.

Har testat balsammetoden för länge sen, men det verkar som om min hårbotten inte gillar just balsam. Så numera undviker jag att ha det just i hårbotten och tar det endast i längderna; allt från öronen och nedåt. Använder jag balsam i skalpen så tappar jag massa hår och det kliar, även fast jag använder mig av silikonfria och "godkända" balsam, jätteskumt.
  • laztbil
    vic2014 skrev 2014-01-18 20:29:35 följande:
    tvätta håret varje dag. börja använda balsam

Jag i alla fall, tvättar alltid håret varje dag. Det blir annars smutsigt när jag tränar och svettas så det rinner, så jag måste. Och balsam funkar inte i min hårbotten. Det är inte torr hårbotten jag har som orsakar mjäll. Jag har lite mer åt det flottiga hållet. Har man mjäll då så kallas det väl för seborre ( stavas?) Det som hjälpt mig nu är just detta att försiktigt avlägsna det döda hudlagret som byggs upp.
  • Cam75

För er som likt mig provat allt!: enda som funkar för mig är Betnovat Kutan lösning från husläkaren. Badda hårbotten ibland när det kommer en period av kli och småskorpor som jag brukar få. Jag kör en kur och sover med det några nätter i rad så är jag problemfri ett bra tag sen. Hudläkaren sa dessutom att medlet är hårstärkande, tackar tackar! :) (Min pappa som kan bli lite likadan typ fjällig i hyn i skägget kör samma o det är det enda som hjälper)
    Det va mitt tips.

• Labelle1

Jag har postat detta svar i annan fråga men postar den här igen.

För det är inte mjäll de flesta lider av.
    Mjäll el Sebore som det heter är faktiskt ganska ovanligt per capita.
    Det är icke vattenlösliga kemiska rester och tillsatser som lagras på hårbotten genom vår dagliga användning av kemiska produkter som är medvetet uppbyggda för att skapa merbehov av ytterligare produkter enligt katten på råttan principen…

Alltså schampoon som kräver balsam som kräver inpackningar som kräver stylingprodukter som kräver nya schampoo osv…

läs nedan…

Jag har sedan ett år tillbaka och lite till helt fasat ut alla kemiska produkter i min hårvård. Numera använder jag bara vad jag har i kylskåp el skafferi för att rengöra och styla mitt hår :-
    Och tro mig… Jag är ingen alternativ skogsmulle som gräver rötter eller torkar blad i olika årstider…:D
    Numera jag har ett friskt tjockt starkt lockigt hårsvall som aldrig förr.

Jag tvättar håret ca en gång i veckan beroende på vad jag gjort.

Till min vetskap är det inte tänkt att använda bikarbonat som grund för regelbunden hårtvätt.

Detta är en "detox" kur för att återställa hårbotten till dess normala tillstånd. 

Den fungerar som en slags peeling av hårbotten. Den reglerar surhetsgraden och frigör/öppnar porerna i hårbotten för en friskare blodcirkulation och hälsosammare återväxt.

Den ska göras en ggn/veckan tills det att man känner att hårbotten är frisk.

Inget annat ska användas eller tilläggas i håret under denna period.

Och jag vet… första två veckorna är inte speciellt kul… men ett nödvändigt ont för att avvänja håret.

Jag själv behövde bara göra den två gånger innan jag var helt fri från avlagringar och sk "mjäll". Detta är däremot väldigt individuellt och även beroende av hur pass kalkhaltigt vattnet är där ni bor.

Mjäll är mkt ovanligare än vad  frisörer vill få er att tro… Det som fjällar av är inte mjäll, men däremot icke vattenlösliga rester som tex silikoner mm och det finns i alla kemiska hårvårdsprdukter idag. Kuren rengör hårbotten från avlagringar av kemiska rester som schampoo, balsam och olika stylingprodukter lämnar kvar. 

Först av allt : 

1 krm Bikarbonat blandas med tex 1-2 tsk kokosfett (inte bara vatten!!) blandas till en pasta. 

Denna pasta masseras grundligt in i hårbotten enbart (inte hårstråna!) 

Låt sitta några minuter så fettet hinner läsa upp orenheter ordentligt.

Skölj, skölj och åter skölj med mycket varmt vatten.

När du tror att du sköljt tillräckligt ska du skölja lika mycket till för att få ut allt fett och alla rester bikarbonat. 

Jag upplevde också en uttorkande känsla i håret under detoxen. Det är helt normalt.

Viktigt är att skölja ordentligt. Det kan inte betonas tillräckligt…

Vill man kan man använda olika typer av tillsatser som tex äpplecidervinäger, öl, örtinfusioner mm i sköljvattnet men det är enligt min åsikt onödigt och överkurs i startlägget. Med tiden kan man prova sig fram med vad som funkar bra för ditt hår. Den evigt saliggörande vinägern tex är inte speciellt lyckad att använda om du har fett hår, den kan få håret att kännas fetare och tyngre.

Efter att ha vant av håret från kemiska produkter behöver jag aldrig balsam el inpackning. 

Håret blir helt perfekt utan det.

Efter att ha gått igenom detoxkuren kan du gå över till att regelbundet tvätta håret med tex ett vispat ägg och några droppar olja (alt)

Jag alternerar ägg med ägg och olja, yoghurt, yoghurt och olja mm

Även här är det viktigt att prova sig fram för vi har alla olika hårkvalitet, levnadsomständigheter och framför allt vattenkvalitet.

Vill ni veta mer så bara hör av er…

Jag har kurer till alt ;)

• Godnatt
    Labelle1 skrev 2014-03-10 18:19:10 följande:

Jag har postat detta svar i annan fråga men postar den här igen.

För det är inte mjäll de flesta lider av.
    Mjäll el Sebore som det heter är faktiskt ganska ovanligt per capita.
    Det är icke vattenlösliga kemiska rester och tillsatser som lagras på hårbotten genom vår dagliga användning av kemiska produkter som är medvetet uppbyggda för att skapa merbehov av ytterligare produkter enligt katten på råttan principen…

Alltså schampoon som kräver balsam som kräver inpackningar som kräver stylingprodukter som kräver nya schampoo osv…

läs nedan…

Jag har sedan ett år tillbaka och lite till helt fasat ut alla kemiska produkter i min hårvård. Numera använder jag bara vad jag har i kylskåp el skafferi för att rengöra och styla mitt hår :-
    Och tro mig… Jag är ingen alternativ skogsmulle som gräver rötter eller torkar blad i olika årstider…:D
    Numera jag har ett friskt tjockt starkt lockigt hårsvall som aldrig förr.

Jag tvättar håret ca en gång i veckan beroende på vad jag gjort.

Till min vetskap är det inte tänkt att använda bikarbonat som grund för regelbunden hårtvätt.

Detta är en "detox" kur för att återställa hårbotten till dess normala tillstånd. 

Den fungerar som en slags peeling av hårbotten. Den reglerar surhetsgraden och frigör/öppnar porerna i hårbotten för en friskare blodcirkulation och hälsosammare återväxt.

Den ska göras en ggn/veckan tills det att man känner att hårbotten är frisk.

Inget annat ska användas eller tilläggas i håret under denna period.

Och jag vet… första två veckorna är inte speciellt kul… men ett nödvändigt ont för att avvänja håret.

Jag själv behövde bara göra den två gånger innan jag var helt fri från avlagringar och sk "mjäll". Detta är däremot väldigt individuellt och även beroende av hur pass kalkhaltigt vattnet är där ni bor.

Mjäll är mkt ovanligare än vad  frisörer vill få er att tro… Det som fjällar av är inte mjäll, men däremot icke vattenlösliga rester som tex silikoner mm och det finns i alla kemiska hårvårdsprdukter idag. Kuren rengör hårbotten från avlagringar av kemiska rester som schampoo, balsam och olika stylingprodukter lämnar kvar. 

Först av allt : 

1 krm Bikarbonat blandas med tex 1-2 tsk kokosfett (inte bara vatten!!) blandas till en pasta. 

Denna pasta masseras grundligt in i hårbotten enbart (inte hårstråna!) 

Låt sitta några minuter så fettet hinner läsa upp orenheter ordentligt.

Skölj, skölj och åter skölj med mycket varmt vatten.

När du tror att du sköljt tillräckligt ska du skölja lika mycket till för att få ut allt fett och alla rester bikarbonat. 

Jag upplevde också en uttorkande känsla i håret under detoxen. Det är helt normalt.

Viktigt är att skölja ordentligt. Det kan inte betonas tillräckligt…

Vill man kan man använda olika typer av tillsatser som tex äpplecidervinäger, öl, örtinfusioner mm i sköljvattnet men det är enligt min åsikt onödigt och överkurs i startlägget. Med tiden kan man prova sig fram med vad som funkar bra för ditt hår. Den evigt saliggörande vinägern tex är inte speciellt lyckad att använda om du har fett hår, den kan få håret att kännas fetare och tyngre.

Efter att ha vant av håret från kemiska produkter behöver jag aldrig balsam el inpackning. 

Håret blir helt perfekt utan det.

Efter att ha gått igenom detoxkuren kan du gå över till att regelbundet tvätta håret med tex ett vispat ägg och några droppar olja (alt)

Jag alternerar ägg med ägg och olja, yoghurt, yoghurt och olja mm

Även här är det viktigt att prova sig fram för vi har alla olika hårkvalitet, levnadsomständigheter och framför allt vattenkvalitet.

Vill ni veta mer så bara hör av er…

Jag har kurer till alt ;)

Du tycker inte att bikarbonat är en kemisk produkt?
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Labelle1
    Godnatt skrev 2014-03-10 23:45:17 följande:
    Du tycker inte att bikarbonat är en kemisk produkt?
    Återkommande kommentar ser jag…
    Jo det är det men till skillnad fr övr tillsatser i dagens hårprodukter lämnar det inga avlagringar eller rester.
Svar på tråden Tipsa om mjäll!