• Anonym (Ok??)

De lever på socialen fast han jobbar och för 18000kr/mån

En bekant bor med sin "sambo", han har gjort det i över ett år, han är inte skriven på adressen och hans sambo för bidrag från soc på 100%. De står alltså för alla kostnader för hans boende, sambo/fru och deras gemensamma barn. Detta gör mig förbannad för han får lön på runt 20 efter skatt, som han skryter om. Men soc står för allt för han är inte skriven på adressen. Detta kan fan inte vara okey? 

• Svar på tråden De lever på socialen fast han jobbar och för 18000kr/mån
  • Anonym (missunsam?)

Ja men sätt dit dom då, det är väl det svaret du är ute efter!!?

• Anonym (Ok??)

Vem fan vill inte det? Ska soc stå för dina boende kostnader fast du har en bra lön?
    Frågan är väl om man kan det?

• läkarstudent

Rent juridiskt är det absolut inte ok. Sen kan man ju diskutera vad som är moraliskt rätt av dig att göra åt det... Men olagligt är det i alla fall, definitivt. 

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (missunsam?)

Jag är av typen, sköt dej själv och skit i andra. Rätt skönt faktiskt!

• SpanskaFlugan
    Anonym (Ok??) skrev 2014-01-18 22:27:08 följande:
    Vem fan vill inte det? Ska soc stå för dina boende kostnader fast du har en bra lön? Frågan är väl om man kan det?

Det är klart du kan, det är bara att ringa anonymt och säga som det är. Då gör de ett oanmält hembesök och ser att han har "sin varaktiga dygnsvila" där och så ryker soc. Troligen blir hon även återbetalningskyldig.
  • Krisokaos

Ja, antingen tipsar du soc och Fk, vilket även kan göras anonymt, eller så slutar du bry dig. Varför starta en tråd här? Vad vill du man ska svara?

Att det är ok? Eller att det är inte ok och Gud vad hemskt?

• Socialarbetare

Men du.... Vilket liv lever han/de egentligen? Dessa bidragsfuskare har oftast grova sociala problem i övrigt och de kommer alltid att finnas.

• Anonym (dsa)
    Anonym (Ok??) skrev 2014-01-18 22:22:54 följande:
    En bekant bor med sin "sambo", han har gjort det i över ett år, han är inte skriven på adressen och hans sambo för bidrag från soc på 100%. De står alltså för alla kostnader för hans boende, sambo/fru och deras gemensamma barn. Detta gör mig förbannad för han får lön på runt 20 efter skatt, som han skryter om. Men soc står för allt för han är inte skriven på adressen. Detta kan fan inte vara okey? 
    Varför starta trådstart efter trådstart.. Anmäl skiten om du mår så jävla dåligt.. Men lägg ner dina trådar nu för det räcker med en!

Sluta vara en sådan gnällspik
  • Queenie70

Bedrövligt om det är så och faktiskt bedrägeri. Det är folk som håller på så och utnyttjar systemet som är till för de mest utsatta som gör att de som verkligen är i behov blir misstrodda och stigmatiserade. Skulle utan tvekan anmäla saken till socialtjänsten.

• Anonym (Ok??)
    Anonym (dsa) skrev 2014-01-18 22:33:15 följande:
    Varför starta trådstart efter trådstart.. Anmäl skiten om du mår så jävla dåligt.. Men lägg ner dina trådar nu för det räcker med en!

Sluta vara en sådan gnällspik
    Första gången jag skriver en tråd, men okey.
    Jag tycker väl det är fel att skattepengarna ska gå till dem som inte behöver dem? Bidragsfusk. Det jag undrar lite över är om man kan gå runt lagen som de gör eftersom han inte är skriven på adressen. Detta är släktingar till mig och det handlar inte om att han jobbar svart. Inga problem som är anmärkningsvärda. vanliga Svenssons som vet hur man får mer i plånboken 
Svar på tråden De lever på socialen fast han jobbar och för 18000kr/mån