• Noro
    Äldre 18 Jan 22:31
    14547 visningar
    19 svar
    19
    14547

    Efter borderlinetumör!?

    Ni som opererat bort äggstockar och livmoder, eller bara äggstock, efter borderlinetumör: Hur mår ni?
    Hur har era efterkontroller varit?
    Har ni haft några problem eller återfall?
    Har det spridit sig till andra organ?

    Jag tog bort borderlinetumör, godartad, + en äggstock för 1,5 år sedan. När det var klart att det var borderline så togs även andra äggstocken och livmodern.
    Tar östrogen och har mått bra.
    Har varit på återbesök efter 6 & 12 månader, nästa efter 24 mån (om 5-6 mån).

    Nu har jag haft molande värk "äggstockstrakten" ett tag. Blir lite orolig...
    Ska ringa KK på måndag för att få en extra undersökning.

    Eftersom det finns så lite om Borderlinetumörer så vore det intressant att höra om det finns fler här.
    Vi kanske kan prata av oss och stötta varandra.

  • Svar på tråden Efter borderlinetumör!?
  • Noro
    Äldre 19 Jan 17:12
    #1

    Någon?
    Eller är jag i fel forum?

  • Noro
    Äldre 20 Jan 19:52
    #2

    Jag vet att det är väldigt sällsynt med Borderlinetumör......
    Men OM det finns någon mer här så vore det fint att få lite kontakt

  • Äldre 21 Jan 15:06
    #3

    Ingen erfarenhet, men undrar vad en borderlinetumör är? 

  • Noro
    Äldre 5 Feb 21:43
    #4
    mjäk skrev 2014-01-21 15:06:33 följande:
    Ingen erfarenhet, men undrar vad en borderlinetumör är? 
    Det är en sorts godartad tumör, men man vet inte så mycket om just den sortens tumör.
    På något sätt är den på gränsen (borderline) till Cancer. Men "Det är inte cancer!" som jag mycket väl minns att min läkare sa. Det är väldigt liten andel "återfall" och spridning. Men de törs inte säga 0% beroende på att det är så ovanligt och finn så lite forskning på den.
    Oj, nu när jag ska förklara så kan jag inte riktigt hitta rätt ord... Hoppas du kanske förstår lite
  • Äldre 6 Feb 10:03
    #5

    Ah, tack! :) 

  • Äldre 26 Jun 22:16
    #6

    Jag hade en borderlinetumör för 11 år sedan då dom tog bort äggstockarna och livmodern. Har också ätit östrogen och mått ganska bra. Lite upp och ner i psyket men i övrigt ok. Gick på efterkoll 2 ggr/år i 5 år. Läkaren ville jag skulle gå i 10 år men orkade inte p g av den psykiska stressen jag kände varje gång jag skulle dit.

  • Äldre 4 Jul 23:45
    #7

    Jag opererade bort en borderlinetumör plus en äggstock i januari förra året. Det gjordes en utredning för om jag skulle få cellgifter eller inte, men jag slapp.Jag fick göra extra titthålsoperation senare istället för att kolla läget. Jag frös in ägg under våren, eftersom jag bara var 24 år och inte har barn än. Gjorde en titthålsoperation i juni förra året och då tog de även bort andra äggstocken, enligt mitt önskemål. Orkade inte leva med rädslan att det skulle komma en tumör till. Har gjort en titthålsoperation till efter det, men det visade inget.Får gå på kontroller några gånger per år nu. Får östrogen, provera och d-vitamin. Jag mådde rätt psykiskt dåligt förra året, men efter psykologbesök och antidepressiva mår jag jättebra idag.

  • Äldre 30 Jul 14:22
    #8

    Hej!

    Här är en till med Boderlinetumör....

    I måndags var jag på ett läkarbesök på Karolinska sjukhuset eftersom det har visat sig (efter två analyser som gjorts på både Södersjukhuset o Karolinska) att det var en Borderlinetumör jag hade på äggstocken som togs ut i maj. Läkarna vill nu göra ny operation i sept för att ta vävnadsprover i buken för att se så att det inte spritt sig i buken vilket sådana här tumörer kan göra förklarade läkaren (de brukar inte sprida sig till de vitala organen förklarade hon)... Plus ta min sista äggstock (livmodern redan borttagen sen länge). Operation om 6 veckor trodde de. Blir sen sjukskriven 4-6 veckor. Tungt. Detta blir min 4:e bukoperation o jag kommer att hamna i klimakteriet pangbom o ska helst inte ta östrogentabletter pga jag har en förhöjd propprisk plus bröstcancer i släkten.

    De testade med titthål i våras men jag hade för många sammanväxtningar så det blev bukoperation o det blir det nu igen.

    Läkaren förklarade att om tumören spritt sig i buken så så är det endast kirurgi som hjälper. Cellgifter har ingen verkan. Har ni också fått det beskedet? Har jag otur kan det bli flera buloperationer för mig i framtiden.

    Vill gärna få kontakt med flera som har haft Borderlinetumör.

  • Äldre 16 Sep 09:29
    #9

    Jag fick beskedet äggstockscancer med spridning till bukhinnan den 18 mars 2014..

    Op den 24 mars..!

    Efter 4 1/2 vecka fick jag svar att man trodde till 90% att det va borderline tumör det rörde sig om..

    för att vara riktigt säkra så ville man skicka livmoder å äggstockar till tyskland för ytterligar bedömning....väntan åter igen. ...3 veckor sensre får jag ett samtal att det va borderlin det rörde sig om..

    På mig hade det gått så långt att de tog mina lymfar i buken... vilket man tror nu efteråt egentligen inte behövts...lymfarna får tydligen en yta som blir som kardborreband vilket gör att dom vidgas från utsidan ...så fick jag förklarat för mig iaf.

    Går på kontroll var tredje månad....ska iväg på fredag den 19:de sept nu ...

    Får östrogen gel som jag smetar på varje dag å om jag fick temp toppar på 100 grader förut så e de bara 60 grader nu kanske:)

    Mådde psykiskt dåligt bara ett litet tag men kände väl att det j...a skitet ska inte få förpesta min tillvaro mer...har haft ont å man tror att jag har gått med det i några år...själv vet jag när det började göra ont å göra stora A ... för ca fem år sedan...

    det räckte för mig...inte plågad av det längre...nej...nej..nej...:)!!!

    Äter acai!

    Aloevera!:))

    Lycka till Alla som har det jobbigt å kämpa !!!:)

  • Noro
    Äldre 8 Dec 10:43
    #10

    Tack för era svar!
    Vi verkar ha fått besked operation och uppföljning på lite olika sätt.
    Min molande magvärk slutade kännas efter ganska lång tid och min läkare trodde inte det skulle bero på någon sammanväxning eller något som hade med tumören att göra.
    Jag känner mig vid gott mod.
    Vad min läkare sagt åt mig när jag nämnt östrogen/bröstcancer så finns inte de sambanden då man tar östrogen som ersättning när man egentligen skulle fått det naturligt.

  • Äldre 24 May 16:17
    #11

    Hej! Hur går det för dig? Opererades för boderlinetumör den 15/5-14. Allt bort samt cellgifter! Har från å till ont i mage. Hur är det för dig?

  • Sat 28 Mar 2020 16:44
    #12

    Puffar denna tråden lite då jag nyligen upptäckts ha en ev stor borderlinetumör :(

  • Wed 1 Apr 2020 08:34
    #13

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:34
    #14

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:35
    #15

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:35
    #16

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:35
    #16

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:35
    #17

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:35
    #18

    Ska opereras på måndag, är galet nervös! Ska på inskrivningsamtal i morgon på Sahlgrenska. Någon som vet hur lång tid operationen tar om man gör hysterektomi samtidigt? Och hur länge blir man kvar på sjukhuset?

  • Wed 1 Apr 2020 08:36
    #19

    Oj! Vet inte vad som hände, det blev massor av inlägg!

Svar på tråden Efter borderlinetumör!?