• KarinF88

Måste man ta bort den gamla tapeten?

Om man ska tapetsera ett rum måste man då ta bort tapeten som sitter innan? Det är bara en tapet som suttit sen huset byggdes men förut använde man ju en annan metod när man tapetserade och la tapeten "på varandra" men nu gör man ju inte så längre tänkte om det syns igenom så det blir fult att bara tapetsera över på den gamla tapeten?

• Svar på tråden Måste man ta bort den gamla tapeten?
  • aurora1827

Nej, man måste inte ta bort den, man kan spackla skarvarna. 
    Men det är inte så svårt att ta bort tapet heller, vill man att det ska bli fint är det nog det bästa.

• Tinzu

Vi har gjort så att vi slipat och spacklat skarvarna om det bara varit ett lager eller 2 av gammal tapet, och den nya vi ska ha är easy-up, det är ju så tjock tapet så skavanker under syns inte så mycket

• KarinF88
    aurora1827 skrev 2014-01-18 22:49:02 följande:
    Nej, man måste inte ta bort den, man kan spackla skarvarna.  Men det är inte så svårt att ta bort tapet heller, vill man att det ska bli fint är det nog det bästa.

Tack för svar! Hur tar man bort en tapet på smidigast sett? Kanske dum fråga men jag är nybörjare på sånt här:)
  • Griseknoen35

Ta en spackel och skär av skarvarna och sedan spacklar du och slipar det jämnt med väggen när det torkat. Kan behövas spacklas två gånger ibland. När det är slipat är det bara att tapetsera eller måla på. Det är det vanligaste att man gör.

• KarinF88
    Tinzu skrev 2014-01-18 22:52:16 följande:
    Vi har gjort så att vi slipat och spacklat skarvarna om det bara varit ett lager eller 2 av gammal tapet, och den nya vi ska ha är easy-up, det är ju så tjock tapet så skavanker under syns inte så mycket

Vi har också easy up tapeter så det kanske är onödigt arbete att ta bort gammal tapet, vi har köpt ett hus så allt ska tapetseras om och hela huset är på 120kvm så om det blir snyggt utan att ta bort tapeterna så skulle vi tjäna ganska mycket tid på det:)
  • Excentriskan

Beror lite på vad det är för tapet. Är den spaltbar, dvs finns ett yttre skikt som går att dra av så är det att föredra. Man måste fortfarande slipa o evt spackla skarvarna om de inte är kant i kant tapeter. Strukturtapeter är i regel spaltbara.

I vissa fall kan det vara behövligt att använda en form av undertapet som täcker alla skavanker och ojämnheter under. Sen tapetserar man utanpå dessa.

I mitt hus anlitade jag vid ett tillfälle en målare för att tapetsera ett visst rum där tapeterna lossnade i sjok. Flera års tapeter som bara klistrats ovanpå varandra (vilket eg i sig inte är ett problem) om det inte vore för att någongång på 50-60-talet så använde man en form av bredspackel som inte var speciellt bra. Allt släpper från den. Tog målaren flera dagar att blöta loss tapeten från alla väggarna.. Nästan så att rot-gipsskivor hade varit att föredra.. och billigare.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • KarinF88

Oj då det lät inte kul! Huset vi har köpt är byggt 74 så förhoppningsvis är det inget bredspackel där. Det här med renovering verkar vara rena rama djungeln och alla säger olika så kanske borde höra med en målare och se hur dom brukar göra:)

• Excentriskan
    KarinF88 skrev 2014-01-18 23:05:03 följande:
    Oj då det lät inte kul! Huset vi har köpt är byggt 74 så förhoppningsvis är det inget bredspackel där. Det här med renovering verkar vara rena rama djungeln och alla säger olika så kanske borde höra med en målare och se hur dom brukar göra:)
    Ja det kan vara lite djungel. Tror folk säjer så olika eftersom det finns så många olika underlag och tapeter.

Jag har fått vara med vid tapetseringar sen jag var liten. Så slita tapeter och sådant tyckte jag var jätteroligt. Lite av en sport att försöka få hela våden med sig när man rev.

Men det var först i år jag tapetserade helt själv. Och det var faktiskt kul! Körde då non-woven tapeter. De är lite tjockare och enklare att hantera än billigare pappertapeter. De är ju också easy-up. Dvs sådana man inte ska behöva förklistra och låta "svälla" innan man sätter upp dem. Man kan klistra direkt på väggen.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • KarinF88

Ja easy up tapeter verkar vara bra iallafall enligt dom på färg/tapet butiken..tror nästan dom bara sålde sånna tapeter där nu för tiden.

• Sale

När vi gjorde om i hallen så fick problem med att de gamla tapeterna släppte i klistret och det syns därför väldigt tydliga luftbubblor på flera ställen. Vi trodde att det skulle gå tillbaka men icke. När vi sedan gjorde andra rum så valde vi att ta bort tapeten för att slippa dessa luftbubblor...

Det enklaste sättet för att ta bort gamal tapet är helt enkelt att blöta den och låta det verka några minuter (du upptäcker snabbt hur länge). Glöm allt vad tapetångare heter - de är inte värt det. För oss tog det längre tid i och med att man bara kan behandla en liten bit i taget jämfört med att gå över med en sprayflaska med vatten.

• Fontana
    Sale skrev 2014-01-19 17:59:02 följande:
    Det enklaste sättet för att ta bort gamal tapet är helt enkelt att blöta den och låta det verka några minuter (du upptäcker snabbt hur länge). Glöm allt vad tapetångare heter - de är inte värt det. För oss tog det längre tid i och med att man bara kan behandla en liten bit i taget jämfört med att gå över med en sprayflaska med vatten.
    Jag som just tänkte föreslå en tapetångare. Kostar inte många hundra kronor på t.ex. Jula. Jag tror att vissa tapethandlare har lite bättre maskiner att hyra ut. Men jag har faktiskt aldrig använt någon tapetångare själv. Jag har istället blött med svamp, men kanske är en sprayflaska bra.

Blöta på på något sätt - vänta tills vattnet har gått igenom tapetpapper och lim - dra bort med en spackel eller liknande. Det blir en ganska speciell lukt. Jag har i flera år varit på väg att börja slita i tapeten i mitt vardagsrum, det är nog fyra - fem lager och de har lossnat på sina ställen. Men bäst att inte börja innan man har tid och ork att avsluta arbetet.
  • Hamilton

Testa tapetnedtagningsmedel! Finns att köpa på t ex henkesmalarshop.se för 39 kr. Vi köpte dom flesta grejerna till vår renovering av nedervåningen därifrån och det funkade jättebra! Snabb leverans, bra service och så billigare än i färgbutiken...

• Blackfeet

Hej, 
    Du "måste inte ta bort den gamla tapeten, nej. Slipa ner de skarvar  som finns och spackla/slipa till det.

Vi fick ner tapeterna med varmt vatten i sprayflaska med några droppar diskmedel i. Vänta någon minut och gå på sedan. Vill du vara efffektiv kan du spraya 23 kvm, vänta någon minut sedan innan du går på det sprayade området, spraya ett nytt. Då är det genomfuktat när du är klar med första. 

En tanke. I vårat hus var det runt 4 lager tapet innan. på vissa ställen hade det släppt och på andra hade var det luft bakom. Vi kom fram till att det bästa vore att ta bort alla lager tapet och spackal alternativt gipsputsa grundväggen,

Anledningen var att vi inte ville köpa tapet för 6-800 kr rullen och sätta upp på dåligt underlag, samt att efter gips putsning och grundmålning så har du bra underlag långt fram i tiden. 

Gipsputs krymper inte heller som spackel gör, men då krävs större hål och ojämnheter. 

Renoveringstapet och andra sätt är jättebra. Våran väg tog längre tid men för våra tapeter är det bra grundat och för nästa person som köper huset kan jag med handen på hjärtat att jag gått tillbaka till grunden och byggt upp. 

Lycka till!

• Kungserik

Ett varningens ord om en sån där "ångmaskin" som man tar bort tapeter med. Jag använde en i ett rum och den funkade bra, men en läskig konsekvens var att ångan gjorde att tapet som satt i taket började släppa och det var ju inte riktigt meningen. Efter det så rev jag av det som satt löst och använde renoveringstapet för att jämna ut, sedan måla på det. Blev hur fint som helst. 

Svar på tråden Måste man ta bort den gamla tapeten?