• Lilinanan

    Adoption Afrika?

    Hej allihopa! Vi håller på med vår utredning nu och funderar på länder. För oss verkar det som om Nigeria, Zambia och Madagaskar står högst i kurs. I alla dessa länder måste man stanna ganska länge. Därför vill jag komma i kontakt med er som har adopterat därifrån. Hur bodde ni? Kunde ni resa runt i landet? Var ni ensamma eller fanns det t ex fler adoptivfamiljer att umgås med? Alla dessa länder vill att man ska ansöka om barn lägst fyra eller tre år. Hur gamla var era barn? Vi vill helst adoptera ett barn i tvåårsåldern eller yngre, men är öppen för äldre barn om det är vår enda chans. Kan man ändå önska att få ett yngre barn? Jag undrar också om det är något vi kan förbereda för vår ansökan, om dom kräver speciella foton etc? Många frågor, som jag är evigt tacksam för svar på.

  • Svar på tråden Adoption Afrika?
  • Snöflinga

    Hej!


    Vi har inte adopterat från dessa länder, men jag har läst en del artiklar om folk som har. Jag har också sett en blogg med en familj som adopterat därifrån. Det kan hända att den finns här: adoptionsbloggar.blogspot.se/

    De flesta jag har hört är från Kenya tror jag (varför är det landet inte aktuellt för er?) och där verkar man vara flera som är nere samtidigt och lär känna varandra, barnen leker med varandra o.s.v.

    Det är nog dumt att ställa in sig på att få ett yngre barn än man har medgivande för, risken är ju att man blir besviken då. Om lägsta medgivande är 3 år så kan man oftast inte önska yngre barn. Men ex. Barnens Vänner skriver att de rekomenderar medgivande upp till 3 år i Taiwan, men där är det inte skrivet i sten. Så det är nog olika för olika organisationer och länder... Där får man nog fråga varje organisation vad som gäller och vad ett sänkt medgivande i sådana fall skulle innebära för ex. väntetiden.

    Hoppas ni kommer fram till något bra!

  • Lilinanan

    Vi har inte varit gifta länge nog för att kunna åka till Kenya, tyvärr. Var sugen på det innan dom höjde till 3 års äktenskap. På vårt medgivande kommer det inte att stå någon ålder. Så jag undrar om, nä det står ansökan bör gälla 0 - 48 månader. Måste eller bör liksom. Vi får ta det där med ålder när det är dags att välja land. Tack för infon, ska kolla in bloggarna, jag har verkligen letat efter någon som skriver om dessa länder.

  • Queenie70

    Har ingen erfarenhet av adoption men däremot av nigeria. Skulle inte rekomendera en enda jävel att åka till det skitlandet. Att dessutom behöva stanna en längte tid låter som en mardröm. Att röra sig fritt utan lokala medhjälpare (helst beväpnade) är inte att tänka på. Kidnappningar av vita är supervanligt. Allt är genomkorrupt och till och med polisen måste mutas i varje jävla kvarter du passerar. Och idag är ändå säkerhetsläget ännu sämre med bokoharm och skit, än när jag var där. Stay away...

  • Lilinanan

    Ja, man gör vad som krävs för att få bli mamma. Jag har läst att man blir omhändertagen och skjutsad dit man ska hela tiden i Nigeria. Man stannar 6-10 veckor. Det borde vi klara om det blir Nigeria. I Zambia bor man 5 och Madagaskar 3 månader. Vi vill gärna stanna ett tag iårt adoptionsland för att lära känna vårt barn på plats och Jens kultur, det känns bara positivt.

  • Snöflinga

    Har du kollat på Barnens Vänners hemsida på Taiwan. Vet inte vad ni har för faktorer som påverkar, men ett av barnhemmen i Taiwan har två års äktenskap som krav t.ex. inte tre...
    Men ni är kanske inne på ett afrikanskt land?

  • Lilinanan

    Det är ju så mycket som ska klaffa. Min man hinner antagligen fylla 40 innan vi kan skicka vår ansökan. Annars hade Taiwan varit intressant. Jobbigt med så långt spann mellan hur länge man vår vänta på barnbesked, 12 - 36 mån. Vi har varit med i AC i två år snart så jag tror att vi går genom dom. Var tidigare med i FFIA som tyvärr fick avveckla. Det går ju inte att låta bli att drömma om ett land och nu har det blivit de länderna som vi ser framför oss. Fast allt kan ju hända.

  • JP01

    Jag och min man har adopterat från Nigeria. Vi hämtade vår son för ett år sedan och han var då 19 mån. Anledning till att ansökan ska omfatta en viss ålder på barnet handlar väl i stort om att det finns inte så många små barn tillgängliga för internationell adoption. Den inhemska adoptionen ökar och friska, små barn adopterad i större utsträckning inom landet. De som inte går att adoptera inom landet, eller där man bedömer att det blir svårt blir de som adopteras internationellt. Lite äldre, de som kanske har funktionshinder, sjukdom eller liknande. Så ser det dock ut i allt fler länder, så det är inte specifikt för Nigeria. Som regel brukar det vara ett krav att man ansöker inom minimispannet, och man ska akta sig för att signalera något annat. Vi hade ålderslöst medgivande, men det fanns en rad i hemutredningen att vi helst önskade en viss ålder. Det fick vi fixa ett tillägg med soc för när vi skulle skicka ansökan, annars skulle det ligga oss i fatet fasten både ansökan och medgivande angav "rätt" ålderspann.

    Nigeria är inget turistvänligt land, och det är bara i Lagos som man delvis kan röra sig själv. Däremot är organisationen som finns på plats mycket bra, de lägger upp resor åt en inom landet och ser till att man har personal med när det behövs. Många av barnen kommer från andra delar av landet än Lagos och man reser då dit för att genomföra själva processen. Dessutom uppmuntras man att göra vissa mindre resor och utflykter, då alltid med deras hjälp. Så man får bra möjligheter att se landet, men man ska nog snarare betrakta resan i stort som att man åker dit för att genomföra en juridisk process och se landet och semesterkänsla är mer bonusar. Det ena utesluter såklart inte det andra, men bitvis lever man ganska begränsat gällande hur man kan röra sig själva, det blir mycket dötid på hotell och enformigt och har man inte förstått det och har "rätt" fokus från början blir det ganska tufft.

    Vi bodde i huvudsak på hotell som organisationen i landet hade överenskommelse med och som funkade ur säkerhetsaspekter, standarden, fungera för familjer mm. Det blir lite av att leva campingliv på hotellrum.

    En del åker med andra familjer för att deras processen sammanfaller med varandra. Andra åker själva, så var det för oss. Det kan oxå vara så att man har sällskap delar av resan. Man kan oxå ha sällskap av holländska familjer då de adopterar från samma organisation i landet.

    Nigeria är som sagt inget turistland och säkerhetsfrågor är något annat än här. Vi reste som sagt aldrig själva och när vi var utanför Lagos fick vi inte gå och handla själva och eller visa oss hur som helst med barnet. Vita är inte vanligt och än mindre vita med mörka barn. Det kan bli mycket närgångna frågor, men med organisationens personal så fick vi alltid hjälp att hantera det och regler att följa för olika situationer. Däremot kändes det aldrig hotfullt och vi kände oss inte illa behandlade av andra så länge vi uppträdde enligt de anvisningar vi fick. Den personalen var aldrig beväpnad och jag skulle inte säga att det behövdes, de har lång erfarenhet av det de gör och utsätter en inte för risker i onödan.

    Det är inte just något ni kan förbereda tyvärr. Varje land har sin uppsättning av intyg, dokument och foton. Allt ska oxå vara så "färska" som möjligt och så kan det ändra sig helt plötsligt.

  • JP01

    Kan tillägga att det är speciellt, inte så standardiserat och ganska äventyrligt mellan varven, men att vara i landet en längre tid har oxå sina fördelar. Man får vara ganska mycket själva och börja knyta an till varandra i en miljö som är barnets naturliga. Även om vi reste runt och bodde på olika ställen var ju maten, värmen, ljuden, dofter, andras språk mm det vanliga för barnet. Och även om det inte är en vanlig semesterresa så bjuder resan på massa härliga saker och händelser oxå och man får skaffa sig egna historier om barnets födelseland, vi har sett en del själva och kan berätta mer när barnet blir äldre. Sedan är det nyttigt att se en annan verklighet, se en annan bild av ett afrikanskt land än medias väldigt krisfokuserade.

  • Lilinanan

    Tack för all information. Jag uppskattar det verkligen, vi är som sagt väldigt sugna på Nigeria och hoppas att det blir så. Vi vill adoptera från ett land man måste tillbringa ett tag i just för att det känns mest rätt att anknyta och lära känna varandra innan vi åker hem med vårt barn. Hur länge fick ni vänta? Vi har vant oss vid tanken att adoptera ett barn upp till åldern 3 år, sen höjde Nigeria åldern till 4 (tror jag), så vi får se hur det blir. Madagaskar har fortfarande 3 som högsta ålder.

  • Nånting

    Jag kan göra ett litet inlägg angående ålder. Vi hade sagt upp till tre år men när barnbeskedet kom var vår flicka 3 år och 9 månader. Jag blev livrädd, hur skulle jag klara ett så stort barn osv. Men nu i efterhand kan jag bara se att hennes ålder (och mognad) har gjort det lättare för både henne och oss i hela processen. Att hon hade ett väl utvecklat språk har gjort att hon har bytt till svenska väldigt snabbt. När vi såg de andra barnen på barnhemmet som var ännu ett par år äldre så tänkte jag tanken att det hade varit ännu lättare med en femåring.

    Bara lite tankar om att inte vara rädd för ett lite äldre barn. Lycka till i ert landval framöver.

  • Lilinanan

    Skönt att höra. Jag är inte så rädd men tycker att det känns som om man missar så mycket av sitt barns liv och år av föräldraskap. Vet inte om jag är beredd att missa så mycket. Var adopterade ni ifrån?

  • JP01

    Vi fick vänta 5 mån på barnbesked, men sedan tog det 7 långa, tortyrliknande månader innan vårt aproval kom och vi äntligen kunde åka. Men väntetiderna har skiftat mycket i Nigeria, just nu har många av de som väntar väntat i 1,5 år och ännu inget barnbesked. Så det går inte att sia om väntetiderna. Vi hade däremot en för Nigeria kort vistelse, bara 4 veckor.

    Vi hade oxå mycket tankar kring att man missar så mycket, men det släppte när vi var på plats. Istället tänker jag på all tid vi får ihop, att jag har det här underbara barnet för resten av mitt liv. Vårt barn hade, som så många andra, en tuff start i livet, har varit undernärd och sjuk och inte fått mycket stimulans och därför låg han efter i förhållande till sin biologiska ålder. Vi har därför fått vara med om saker som att han lär sig gå och prata. När man börjar knyta an till ett barn, lär känna det och man bygger banden, då spelar åldern ingen roll, för det är så mycket man får ändå. Vi kände när vi var där nere hur vi kom till insikt med när vi lärde känna några andra barn som väntade på sina föräldrar (en del av tiden bodde vi hos organisationens grundare och där fanns barn som av olika anledningar inte kunde vara kvar på barnhemmen) och insåg att visst hade vi älskat och tagit in de barnen i våra hjärtan om de hade varit dem vi fick.

    Man tänker oxå lätt att små barn mindre bekymmer. Så går det inte riktigt att resonera, det är en mängd utmaningar som kommer "bara" genom att de är adopterade. Små barn påverkas oxå av separationerna de utsätts för, men de kan inte sätta ord på känslor. Det kan istället kanske ett lite större barn göra. Bara ett exempel. Och de lite större barnen behöver ens kärlek och familj lika väl som de mindre. Själv önskar jag bara att jag hade förstått att skillnaden är ganska liten redan innan. Men så klart är jag glad att just mitt barn är mitt, så allt har väl en mening.

  • Lilinanan

    JP01: Oj 1,5 år, vad jobbigt med den osäkerheten. Vi får se vad det blir. När jag pratade om äldre barn tänker jag över tre år. 19 månader känns jättelitet, men vi hoppas på en så liten. Nigeria har ju 0 – 48 mån som krav, vilket känns lite oroande, gammalt. Men det kanske blir Madagaskar, eller något annat. Tack för all information om Nigeria, jag är fortfarande mest sugen på det men vi har inte riktigt tid att vänta i evigheter så om väntetiderna är för svajiga så letar vi efter ett annat land.

Svar på tråden Adoption Afrika?