• MinnaQ

Köpa begagnat växthus?

Jag satt och drömde om ett växthus till min koloni och det sluta med att jag la en bokning på ett 5 m2 stort växthus.
    Leveransen är inte fören i april så skulle jag ångra mig finns det tid att avboka.
    Iallafall så fick det bli ett med nån form av "plastglas" som är lätt dimmiga eftersom ekonomin satte stopp för glas.
    Efter att ha känt efter lite känner jag att vanligt glas hade varit att föredra.
    Tänkte då att man kanske skulle kunna hitta ett begagnat framåt våren men hur lätt är det att montera ner och flytta?
    Känns som det skulle kunna bli ett rejält projekt. Växthuset jag bokat landade på 5000 kr inkl sockel och för den summan skulle jag säkert kunna bygga ett själv men då kommer det inte va klart i år :P
    Någon som köpt begagnat växthus? Eller någon som sett kampanj på växthus med genomskinligt glas?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Köpa begagnat växthus?
  • Sale

Jag satt i samma sits som dig förra året och valde helt bort ett växthus av glas på grund av:

1. Går en ruta sönder har du glas i hela rabatten.
    2. Du behöver skydda växterna mot solen genom att sätta upp duk eller måla med kalk på glaset.
    3. Glas släpper ut mer värme än kanalplast.

Jag köpte mitt växthus (kanalplast) från Rusta förra hösten. Då var det halva priset och jag tror att jag betalade 1500 (typ) för ett som är ca 4 kvm stort inkl. sockel. Rusta hade förra året (och året innan) även en större version som jag tror var på ca 6 kvm som kostade (om jag inte minns fel) 2500 kr.

Hoppas det hjälpte lite även om det inte var exakt det du frågade om! :)

• MinnaQ
    Sale skrev 2014-01-19 18:06:30 följande:
    Jag satt i samma sits som dig förra året och valde helt bort ett växthus av glas på grund av:

1. Går en ruta sönder har du glas i hela rabatten.
    2. Du behöver skydda växterna mot solen genom att sätta upp duk eller måla med kalk på glaset.
    3. Glas släpper ut mer värme än kanalplast.

Jag köpte mitt växthus (kanalplast) från Rusta förra hösten. Då var det halva priset och jag tror att jag betalade 1500 (typ) för ett som är ca 4 kvm stort inkl. sockel. Rusta hade förra året (och året innan) även en större version som jag tror var på ca 6 kvm som kostade (om jag inte minns fel) 2500 kr.

Hoppas det hjälpte lite även om det inte var exakt det du frågade om! :)
    Tack så jättemycket för svaret! Det är nog min fåfänga sida som vill ha glas,odlingsmässigt är nog kanalplast bättre.
    Jag drömmer om det lilla perfekta växthuset med 2 sittplatser,frukter,grönsaker och klättrande blommor.
    Det priset lät riktigt bra! Det jag bokat hade en kampanj som gör att jag får en cykel på köpet,lockade lite eftersom jag behöver en ny cykel så jag kan ta mig snabbt till kolonin :P
  • tilj75

Var nöjd med din beställning, vad jag förstått är det svårt att få upp ett nedmonterat växthus. Jag har kanalplast i mitt och är jättenöjd. Och om det kommer en boll (eller ett krattskaft) så går det inte sönder i splitter överallt.
    Mitt tips är automatiska fönsteröppnare, framför allt om växthuset är litet.
    Lycka till!!!! Snart är det vår. (Dags att så chili)

• MinnaQ
    tilj75 skrev 2014-01-20 08:01:19 följande:
    Var nöjd med din beställning, vad jag förstått är det svårt att få upp ett nedmonterat växthus. Jag har kanalplast i mitt och är jättenöjd. Och om det kommer en boll (eller ett krattskaft) så går det inte sönder i splitter överallt.
    Mitt tips är automatiska fönsteröppnare, framför allt om växthuset är litet.
    Lycka till!!!! Snart är det vår. (Dags att så chili)
    Ja jag har läst lite överallt att det rekommenderas! Hur fungerar det? Spelar det någon roll vilket märke man köper?
  • tilj75

Min öppnare ser bara ut som en liten pinne, öppnas med hydraulik när det blir varmt. Jätteenkelt. Kan ingenting om märken.

• MinnaQ
    tilj75 skrev 2014-01-20 08:23:13 följande:
    Min öppnare ser bara ut som en liten pinne, öppnas med hydraulik när det blir varmt. Jätteenkelt. Kan ingenting om märken.
    Lät väldigt smidigt! Hur länge har du haft växthus? Du kanske kan rekommendera något roligt att odla.
    Jag har haft koloni några år men är nybörjare på växthus. 
  • tilj75

Har haft mitt i två somrar. Jag odlar bara tomater och gurka och lite paprika i mitt. Västeråsgurka till inläggningar och slanggurka till sallader. Har väl haft lite annat, melon, druvor, physalis, men jag tycker det tar upp för mycket plats och ger så lite.

• Sale

Jag köpte automatiska öppnare till mitt hus förra året men jag monterade de aldrig och lämnade tillbaka dem. Tror att det är en blandning av lathet då det inte var det enklaste att montera...

Jag hade som rutin förra sommaren att öppna när jag gick till jobbet på morgonen och stänga till (dock inte helt) när jag kom hem. Fungerade jättebra och om jag inte minns fel stod det öppet hela semestern så jag tyckte att det var bättre att spara de 700 kr som de kostade jag som jag köpte.

tilj75: Odlar du gurkan och tomaterna i samma hus utan att täcka gurkan eller så? Jag har hört att det inte ska vara speciellt lyckas och jag totalmisslyckades med gurkan förra sommaren. :(

• M Y L F

Det går nog bra att köpa begagnat växthus, men jag tror att det är jobbigt att montera ner och sedan upp igen. Risken är ju att något blir skevt och går sönder. Personligen tycker jag att glas är snyggare, men plast är mycket bättre i många avseenden.

Tänk på att inte ta ett för litet växthus, man blir lätt besviken om det är för litet. Vi har ett på lite över 7 kvm och det tycker jag är för litet. Skulle tagit ett 10 kvm istället. Men ni kanske inte får sätta upp större?

Dom charmigaste är ju dock man byggt själv med gamla fönsterrutor, men jag antar att man får vara lite händig.

Tänk på att göra ett bra markarbete innan.

• MinnaQ
    Sale skrev 2014-01-20 12:17:58 följande:
    Jag köpte automatiska öppnare till mitt hus förra året men jag monterade de aldrig och lämnade tillbaka dem. Tror att det är en blandning av lathet då det inte var det enklaste att montera...

Jag hade som rutin förra sommaren att öppna när jag gick till jobbet på morgonen och stänga till (dock inte helt) när jag kom hem. Fungerade jättebra och om jag inte minns fel stod det öppet hela semestern så jag tyckte att det var bättre att spara de 700 kr som de kostade jag som jag köpte.

tilj75: Odlar du gurkan och tomaterna i samma hus utan att täcka gurkan eller så? Jag har hört att det inte ska vara speciellt lyckas och jag totalmisslyckades med gurkan förra sommaren. :(
    Har kollat runt lite och dom verkar ligga runt 250-350 kr så kommer nog köpa en och testa.
    Vore skönt att inte behöva åka och öppna/stänga manuellt varje dag ifall man har andra planer :)
  • MinnaQ
    M Y L F skrev 2014-01-20 12:55:41 följande:
    Det går nog bra att köpa begagnat växthus, men jag tror att det är jobbigt att montera ner och sedan upp igen. Risken är ju att något blir skevt och går sönder. Personligen tycker jag att glas är snyggare, men plast är mycket bättre i många avseenden.

Tänk på att inte ta ett för litet växthus, man blir lätt besviken om det är för litet. Vi har ett på lite över 7 kvm och det tycker jag är för litet. Skulle tagit ett 10 kvm istället. Men ni kanske inte får sätta upp större?

Dom charmigaste är ju dock man byggt själv med gamla fönsterrutor, men jag antar att man får vara lite händig.

Tänk på att göra ett bra markarbete innan.
    Vi får ha max 8 kvm men vi har ett hus på 30 kvm på tomten också och totalytan är 255 kvm.
    Börjar bli lite trångt :P Har stått i snön och mätt och planerat hur det ska stå bra med tanke på solen och för att inte ta för mycket yta av gräsmattan för barnen skull.
  • tilj75

Jag odlar gurka på ena sidan och tomat på andra (paprika "under" tomaterna). Det bästa är ju separata hus men det har inte jag.

• M Y L F
    MinnaQ skrev 2014-01-20 13:19:39 följande:
    Vi får ha max 8 kvm men vi har ett hus på 30 kvm på tomten också och totalytan är 255 kvm.
    Börjar bli lite trångt :P Har stått i snön och mätt och planerat hur det ska stå bra med tanke på solen och för att inte ta för mycket yta av gräsmattan för barnen skull.
    Ok, men som sagt var, jag trodde att 7 kvm skulle vara lagom och kan ångra att vi inte tog lite större. Det ser stort ut när det inte står krukor och bord osv ut inne.

Bara i all välmening. 
  • Sale

Jag valde ett mindre utifrån att jag ska odla i det - inte sitta och fika. Sen resonerade jag att har jag ett mindre utrymme så tar jag verkligen hand om de här 10 (?) plantorna som det handlar om och ger de kärlek istället för att ha 30 plantor som alla lever lite på sista versen. Men det är hur jag resonerade och alla gillar vi olika saker :D

• tilj75

Nackdelen med ett mindre växthus (om man nu har möjlighet att välja) är att det blir mera temperaturkänsligt och får snabbare och större temperaturväxlingar.

• M Y L F
    Sale skrev 2014-01-21 05:43:49 följande:
    Jag valde ett mindre utifrån att jag ska odla i det - inte sitta och fika. Sen resonerade jag att har jag ett mindre utrymme så tar jag verkligen hand om de här 10 (?) plantorna som det handlar om och ger de kärlek istället för att ha 30 plantor som alla lever lite på sista versen. Men det är hur jag resonerade och alla gillar vi olika saker :D
    Vi fikar inte heller i vårt, då får man nog ha ett som är minst 15 kvm. 

Allt beror ju på vad man ska odla. Vi har odlat tomater och chilli och försökt oss på gurka, men gurkan misslyckats alltid och jag misstänker att tomater och gurka i samma växthus inte trivs så bra tillsammans eller så är det bara så att vi misslyckas.

Men man ska vara medveten om att plantor tar stor plats.
  • Ensam hemma

Jag har ett växthus på ca 7 kvm i kanalplast med fönster som öppnas av sig själv, där jag odlar tomater och gurka i mängder. När jag är bortrest kopplar jag på bevattning som sköts med timer.

Tidigt på säsongen sätter jag lite rädisor.

• MinnaQ
    amandam skrev 2014-02-26 14:36:03 följande:
    Det finns ju nya för bra priser också, speciellt om man beställer det från nätet! Hur stora växthus har ni? Jag funderar på den här:
    byggochbobutiken.com/utomhus/vaxthus/vaxthus-.../

Men är osäker på om den kanske kommer att bli för liten. 
    www.vidaxl.se/vaxthus-i-aluminium-3-5-m där är en som är snäppet större och billigare.
    Jag har bokat handymann.se/vxthus-odla-p-271.html men har kanske ångrat mig :P
Svar på tråden Köpa begagnat växthus?