Måste man ge andra barn julklapp/present?
Sambon o jag väntar första barnet. Min sambo o jag är inte såna som gillar att gå i tex leksaksaffärer bara för att köpa presenter/julklappar till tex sambons brorsbarn eller min systerson, dels för att vi inte har råd med allt det dyra dom önskar sig och sen gillar vi det helt enkelt inte, då vi inte ens ger varandra presenter (för vi gör oftast något tillsammans bara när någon av oss fyller år). Vi ger inte ens presenter till någon av våra familjer. Min sambo är "känd" inom sin familj att inte köpa något till varken deras barn eller sina föräldrar osv (kan bli en flaska vin nån enstaka gång till vuxna) men inget mer. Och nu när vi får barn så har folk sagt att ååh vad dom ska köpa prinsessklänningar osv till vår dotter i magen men jag känner att jag kommer säga att vi inte vill ha det för vi har inte råd att köpa till deras barn och vi gillar inte att handla presenter osv.
Är det för otrevligt att säga ifrån så? För det är klart att jag vill att farmor/farfar/mormor/morfar ska köpa något men jag menar alla andra behöver inte köpa något då vi inte kan ge deras barn något eller ens till dom. Jag kommer köpa till mina egna barn och jag köper ibland till min sambo men det är de enda! Dom gångerna jag köper till andra är om vi har bra kontakt med dom och dom bjuder oss på fika och då måste dom fylla jämt för att vi ska ge dom något.
Vad tycker ni? Rätt eller fel ? Köper ni till andra och hur tänker ni kring detta?