• Mandizx

Måste man ge andra barn julklapp/present?

Sambon o jag väntar första barnet. Min sambo o jag är inte såna som gillar att gå i tex leksaksaffärer bara för att köpa presenter/julklappar till tex sambons brorsbarn eller min systerson, dels för att vi inte har råd med allt det dyra dom önskar sig och sen gillar vi det helt enkelt inte, då vi inte ens ger varandra presenter (för vi gör oftast något tillsammans bara när någon av oss fyller år). Vi ger inte ens presenter till någon av våra familjer. Min sambo är "känd" inom sin familj att inte köpa något till varken deras barn eller sina föräldrar osv (kan bli en flaska vin nån enstaka gång till vuxna) men inget mer. Och nu när vi får barn så har folk sagt att ååh vad dom ska köpa prinsessklänningar osv till vår dotter i magen men jag känner att jag kommer säga att vi inte vill ha det för vi har inte råd att köpa till deras barn och vi gillar inte att handla presenter osv.

Är det för otrevligt att säga ifrån så? För det är klart att jag vill att farmor/farfar/mormor/morfar ska köpa något men jag menar alla andra behöver inte köpa något då vi inte kan ge deras barn något eller ens till dom. Jag kommer köpa till mina egna barn och jag köper ibland till min sambo men det är de enda! Dom gångerna jag köper till andra är om vi har bra kontakt med dom och dom bjuder oss på fika och då måste dom fylla jämt för att vi ska ge dom något.

Vad tycker ni? Rätt eller fel ? Köper ni till andra och hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Måste man ge andra barn julklapp/present?
  • Mandizx

Nu i julas så tjatade sambons mamma på oss att köpa till sambons brors barn och han kände sig tvungen att köpa då men vi gick i 2 timmar o visste inte vad vi skulle köpa. Dels för att vi har inte råd att köpa sånt som dom önskar sig och plus så är det inte våra barn och alltså så hade vi aldrig köpt något så dyrt till dom merrän till våra egna barn... Och sen har vi ingen fantasi eftersom dom har alltid och får ändå jätte många presenter av andra, sen träffar vi aldrig dom typ...

• Flickan och kråkan

För oss beror det på barnens ålder + släktskap. Jag har inget syskonbarn, men hade jag haft det så hade jag tveklöst köpt till honom/henne. Jag och min syster står varandra mycket nära. Hur gamla är dina syskonbarn? Man måste ju inte köpa det små barn önskar sig. Det finns mycket de kan ha kul med som inte kostar särskilt mycket. Tonåringar är ju en annan femma. Då går vi hellre in med ett eventuellt bidrag till något de verkligen vill ha och då kan det vara just ett litet bidrag. Så gör vi med våra barn med. Äldsta fick en cykel härom året som både morfar och farmor och farfar var med och gav ett bidrag till. Sedan kan ni väl tala om hur ni känner. Om min syster hade haft barn men väldigt knapert ekonomiskt och vi inte haft det, så hade jag gärna köpt något till mitt syskonbarn ändå. För att jag hade älskat honom/henne och inte för att jag förväntade mig få något tillbaka. Det är väl inte därför man ger presenter.....?

• faithfully

Jag tycker det är ok att avsäga sig saker till små barn i början, de förstår inte så mycket. Jag tycker det är jättejobbigt att köpa till andras barn också men jag gör det förstås för det handlar mer om dem än om mig och är jag bjuden på kalas så kommer jag inte tomhänt.
    Känns oftast som man köper fel men jag kör safe och köper kläder typ tights-tunika, ett sällskapsspel, något lyxigt och glittrigt till en riktig princesstjej.

Att ni inte gillar det tror jag handlar om att bita ihop. Jag har sällan tid att handla inför födelsedagar och vill helst inte prioritera det men det är liksom ett av livets måsten enligt mig :) Men handlar det om att pengarna verkligen tryter så pass att ni inte kan lägga 100 kronor så måste man kanske måste lägga fram det på något sätt och då förstår säkert syskonet som förmodligen vet att ni har ont om pengar

• Monchichier

Vad är problemet?
    Som jag ser det har ni två alternativ:
    1. Tacka och ta emot och fortsätt på er bana. Om alla redan vet om att ni inte ger presenter så är de korkade om de tror att ni ska ändra er bara för att ni blir överösta med presenter till barnet.

2. Om ni får alldeles för dåligt samvete av att bara ta emot utan att ge: Säg åt alla att ni inte vill ha några presenter. Ingenting mer med det, slutdiskuterat liksom.

• Mandizx
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-19 14:03:45 följande:

För oss beror det på barnens ålder + släktskap. Jag har inget syskonbarn, men hade jag haft det så hade jag tveklöst köpt till honom/henne. Jag och min syster står varandra mycket nära. Hur gamla är dina syskonbarn? Man måste ju inte köpa det små barn önskar sig. Det finns mycket de kan ha kul med som inte kostar särskilt mycket. Tonåringar är ju en annan femma. Då går vi hellre in med ett eventuellt bidrag till något de verkligen vill ha och då kan det vara just ett litet bidrag. Så gör vi med våra barn med. Äldsta fick en cykel härom året som både morfar och farmor och farfar var med och gav ett bidrag till. Sedan kan ni väl tala om hur ni känner. Om min syster hade haft barn men väldigt knapert ekonomiskt och vi inte haft det, så hade jag gärna köpt något till mitt syskonbarn ändå. För att jag hade älskat honom/henne och inte för att jag förväntade mig få något tillbaka. Det är väl inte därför man ger presenter.....?

Min systerson är 3 år snart. Men sambons syskon barn är 4 och 6 år. 6 åringen får alltid allt han pekar på av sina föräldrar och när vi har nån gång köpt något så kan han bli sur och säga rakt ut till sin mamma att den saken var inte det han önskade. Min sambo har innan bara satt in 100kr på deras sparkonto. Men nu verkar det som att dom förväntar sig att vi ska köpa massa presenter till deras barn bara för att vi ska själva ha barn. Och jag tycker det känns taskigt av oss om dom ger våra barn men vi inte deras, och jag vill inte känna så och därför vill jag säga ifrån att vi vill inte ha något till barnen om inte vi kan ge tillbaka. Lite Pengar kan vi mkt väl ge, men just att gå o handla presenter till andras barn än våra är inte våran grej så 100-200kr kan vi ge dom men inte presenter i form av saker. Men känns som dom blir sura om de bara får pengar hela tiden.

Till min systerson har jag köpt bara till 2 gånger, men min syster vet att vi inte har råd och sen bjuder dom aldrig på kalas ändå. Men nu fyller snart sambons brors 6 åring år och jag sa till min sambo att om han vill köpa någon sak så får han gå själv till affären för jag blir tokig om vi ska gå där i 2 timmar, och då sa han att han inte heller vill ge dom något eftersom vi är bara inte såna....
  • Mandizx
    Monchichier skrev 2014-01-19 14:07:04 följande:

Vad är problemet?
    Som jag ser det har ni två alternativ:
    1. Tacka och ta emot och fortsätt på er bana. Om alla redan vet om att ni inte ger presenter så är de korkade om de tror att ni ska ändra er bara för att ni blir överösta med presenter till barnet.

2. Om ni får alldeles för dåligt samvete av att bara ta emot utan att ge: Säg åt alla att ni inte vill ha några presenter. Ingenting mer med det, slutdiskuterat liksom.

Tack för din svar! Bra skrivet :)
  • Flickan och kråkan
    Mandizx skrev 2014-01-19 14:13:06 följande:
    Min systerson är 3 år snart. Men sambons syskon barn är 4 och 6 år. 6 åringen får alltid allt han pekar på av sina föräldrar och när vi har nån gång köpt något så kan han bli sur och säga rakt ut till sin mamma att den saken var inte det han önskade. Min sambo har innan bara satt in 100kr på deras sparkonto. Men nu verkar det som att dom förväntar sig att vi ska köpa massa presenter till deras barn bara för att vi ska själva ha barn. Och jag tycker det känns taskigt av oss om dom ger våra barn men vi inte deras, och jag vill inte känna så och därför vill jag säga ifrån att vi vill inte ha något till barnen om inte vi kan ge tillbaka. Lite Pengar kan vi mkt väl ge, men just att gå o handla presenter till andras barn än våra är inte våran grej så 100-200kr kan vi ge dom men inte presenter i form av saker. Men känns som dom blir sura om de bara får pengar hela tiden.
    Till min systerson har jag köpt bara till 2 gånger, men min syster vet att vi inte har råd och sen bjuder dom aldrig på kalas ändå. Men nu fyller snart sambons brors 6 åring år och jag sa till min sambo att om han vill köpa någon sak så får han gå själv till affären för jag blir tokig om vi ska gå där i 2 timmar, och då sa han att han inte heller vill ge dom något eftersom vi är bara inte såna....
    Problemet verkar ju snarast handla om bortskämda barn och lite småmärkliga familje-/släktförhållanden. Jag har en fattigpensionär till moster som tycker väldigt mycket om våra barn och är nära våra barn. Hon brukar köpa exempelvis leklera eller färg eller liknande och våra blir jätteglada över det. Våra äldsta är 4,5 och 6 år. De blir glada av det mesta skulle jag säga - klistermärken, glitterklister etc etc. För 100-200 finns det ju massor med kul saker till så små barn. Har man svårt att veta vad så är allt man kan göra bra presenter - spel, byggsatser, pussel, lego eller varför inte en riktigt bra högläsningsbok. Lite kreativ kan man ju faktiskt vara . Ni ska ju ha barn själva. Använd lite fantasi
  • Flickan och kråkan

Tilllägg:
    Vi är inga köp"galningar". Vi köper inte presenter till vuxna släktingar. Jag och min syster brukar ge varandra något men då med lite tanke bakom....vanligtvis något hembakt eller liknande. Men firar vi jul med nära familj så har vi lite julklappar till barnen. Inga hiskeliga summor utan i de trakter du pratar om.

• Mandizx
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-19 14:27:44 följande:
    Problemet verkar ju snarast handla om bortskämda barn och lite småmärkliga familje-/släktförhållanden. Jag har en fattigpensionär till moster som tycker väldigt mycket om våra barn och är nära våra barn. Hon brukar köpa exempelvis leklera eller färg eller liknande och våra blir jätteglada över det. Våra äldsta är 4,5 och 6 år. De blir glada av det mesta skulle jag säga - klistermärken, glitterklister etc etc. För 100-200 finns det ju massor med kul saker till så små barn. Har man svårt att veta vad så är allt man kan göra bra presenter - spel, byggsatser, pussel, lego eller varför inte en riktigt bra högläsningsbok. Lite kreativ kan man ju faktiskt vara smile1.gif . Ni ska ju ha barn själva. Använd lite fantasi smile1.gif
    Ja det är nästan så. Dom har för snälla föräldrar som ger med sig för lätt. Det största problemet ligger väl egentligen med att köpa något till 6 åringen som är en pojke. Han önskar sig oftast små gubbar som är till ett playstation spel och dom kostar över 300kr , vi tycker det är onödiga saker då han redan har hur många som helst plus att det är dyrt för oss att köpa sånt skit och sen kommer vi inte på något att att köpa till honom. Till deras dotter som är 4 år är det lättare, som du säger så finns det mkt glitter och klistermärken och sånt så henne är det egentligen inga problem. Men just med den pojken för han är verkligen otacksam oxå när han får något som han inte vill ha :/. Jag hörde faktiskt nyss om vad min syster tycker kring detta ämnet och hon sa något som va ändå bra, ett Presentkort som kan vara max på 200kr om man inte har mycket pengar (helst på väla, då det är ett stort köpcenter i Helsingborg) som vi alla bara bor 20 min ifrån. Vi kommer nog försöka köpa något, vad vi själva tror att dom gillar eftersom vi har inte råd till de dom större barnen önskar sig eller så köper vi ett presentkort. Men jag kommer fortfarande säga till om att vi inte vill ha några presenter, om dom nu inte verkligen vill ge vår dotter något, för dom vet redan att vi är inte såna som gillar köpa presenter/julklappar till andra merrän nån enstaka gång, men jag ska försöka om jag orkar att hitta på något till dom, om man är bjuden, annars köper aldrig vi något till nån om dom inte har bjudit oss. Inte lönt att köpa till nån som fyllde år för en månad sen eller så ju. Ja men det ska nog gå bra till slut. Tack för svaren/tipsen iaf! :)
  • Flickan och kråkan
    Mandizx skrev 2014-01-19 15:06:14 följande:
    Ja det är nästan så. Dom har för snälla föräldrar som ger med sig för lätt. Det största problemet ligger väl egentligen med att köpa något till 6 åringen som är en pojke. Han önskar sig oftast små gubbar som är till ett playstation spel och dom kostar över 300kr , vi tycker det är onödiga saker då han redan har hur många som helst plus att det är dyrt för oss att köpa sånt skit och sen kommer vi inte på något att att köpa till honom. Till deras dotter som är 4 år är det lättare, som du säger så finns det mkt glitter och klistermärken och sånt så henne är det egentligen inga problem. Men just med den pojken för han är verkligen otacksam oxå när han får något som han inte vill ha :/. Jag hörde faktiskt nyss om vad min syster tycker kring detta ämnet och hon sa något som va ändå bra, ett Presentkort som kan vara max på 200kr om man inte har mycket pengar (helst på väla, då det är ett stort köpcenter i Helsingborg) som vi alla bara bor 20 min ifrån. Vi kommer nog försöka köpa något, vad vi själva tror att dom gillar eftersom vi har inte råd till de dom större barnen önskar sig eller så köper vi ett presentkort. Men jag kommer fortfarande säga till om att vi inte vill ha några presenter, om dom nu inte verkligen vill ge vår dotter något, för dom vet redan att vi är inte såna som gillar köpa presenter/julklappar till andra merrän nån enstaka gång, men jag ska försöka om jag orkar att hitta på något till dom, om man är bjuden, annars köper aldrig vi något till nån om dom inte har bjudit oss. Inte lönt att köpa till nån som fyllde år för en månad sen eller så ju. Ja men det ska nog gå bra till slut. Tack för svaren/tipsen iaf! :)
    Ja, det handlar nog mycket om föräldrarna skulle jag säga. Våra är också pojkar. Här slåss de om de rosa och glittriga och glansiga färgerna när vi ska pyssla . Ett sällskapsspel t.ex. är en bra present till en hel familj. Hoppas att det löser sig för er. Och ja, det är ok att säga nej. Köpa för köpandets skull är ju rätt gräsligt. 
  • Tjohalia
    Min systerson är 3 år snart. Men sambons syskon barn är 4 och 6 år. 6 åringen får alltid allt han pekar på av sina föräldrar och när vi har nån gång köpt något så kan han bli sur och säga rakt ut till sin mamma att den saken var inte det han önskade. Min sambo har innan bara satt in 100kr på deras sparkonto. Men nu verkar det som att dom förväntar sig att vi ska köpa massa presenter till deras barn bara för att vi ska själva ha barn. Och jag tycker det känns taskigt av oss om dom ger våra barn men vi inte deras, och jag vill inte känna så och därför vill jag säga ifrån att vi vill inte ha något till barnen om inte vi kan ge tillbaka. Lite Pengar kan vi mkt väl ge, men just att gå o handla presenter till andras barn än våra är inte våran grej så 100-200kr kan vi ge dom men inte presenter i form av saker. Men känns som dom blir sura om de bara får pengar hela tiden. Till min systerson har jag köpt bara till 2 gånger, men min syster vet att vi inte har råd och sen bjuder dom aldrig på kalas ändå. Men nu fyller snart sambons brors 6 åring år och jag sa till min sambo att om han vill köpa någon sak så får han gå själv till affären för jag blir tokig om vi ska gå där i 2 timmar, och då sa han att han inte heller vill ge dom något eftersom vi är bara inte såna....

Ett alternativ till pengar som barn i den åldern brukar uppskatta är ju en bio check. Bara ett lutet tips...
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Mandizx

Tack för alla svar/tips ! Tar till mig alla tips och svar

• Mandizx
    Tjohalia skrev 2014-01-19 15:21:59 följande:

Ett alternativ till pengar som barn i den åldern brukar uppskatta är ju en bio check. Bara ett lutet tips...
    Flicka 2005 * Pojke 2007
    En biocheck låter bra, men en förälder måste följa med ju och föräldrarna måste ju oxå betala för sig? Så kanske inget bra om nu inte föräldern vill gå?! Kan ha fel men tack ändå!
  • Fanny b
    Jag tycker ni ska säga rakt ut att ni inte kommer ge presenter till deras barn så därför vill ni inte de ger presenter till era barn. Om de ändå ger er presenter, ta emot dem men ge inga presenter tillbaka. För då ni har gjort klart att ni inte kommer ge några presenter och inte heller vill ha presenter tycker jag inte ni behöver ge presenter ifall ni får det.
  • Tinnys

Beställ på nätet. BR-leksaker eller toysrus har ju hemsidor. Till jul köpte jag alla julklappar till ungarna på det sättet. Har varken tid eller ork att springa i affärer.

• Mandizx

Tack för alla tips o råd. Jag tror mest att det handlar om att vi inte vill lägga pengar på andras barn, än våra egna ju. Och plus då att vi hatar att springa rundor i butiker bara för att andras barn ska få presenter, och vi har helt enkelt inte råd att ge dom något egentligen då vi vill inte slösa pengar. Sånt tycker jag att andra kan göra som gillar det. Jag förstår oxå självklart att man gör ju det för att vara snäll o visa att man bryr sig o sånt. Men träffar man personerna endast vi familjeträff som händer 2 gånger om året så vill man bara inte, speciellt inte när föräldrarna varit i bråk tusen gånger innan. Jag bryr mig ärligt talat inte om dom ger våra barn, för våra barn får presenter av oss och det är de viktigaste tycker jag! Behövde bara få ut mig det, om vad det egentligen handlar om... Vi kommer inte att ge några presenter till barn eller vuxna, såna är vi. Kan hända nån enstaka gång kanske. Det handlar inte om att vi är elaka eller egentligen snåla, utan vi känner inte att vi vill lägga våra pengar på andra och hatar vi dessutom att springa runt i butiker för att köpa till andra så är det självklart att vi avstår, men är jag i en affär när jag handlar till mig själv eller barnen och jag skulle hitta något billigt till nån det hade passat bra till så kanske jag slår till, om dom nu fyller år...kanske. Eller om jag får dåligt samvete så blir det en 100kr på deras sparkonto, thats it. Kram och hejdå! :)

Svar på tråden Måste man ge andra barn julklapp/present?