• Forum
    Äldre 19 Jan 14:47
    12223 visningar
    102 svar
    102
    12223

    Slöja Burka Niqab osv men varför, varför?

    Vackert, ja till och med sexigt. http://www.pinterest.com/indriyani/hijab-inspiration/ men därmed kanske till och med betraktas som farligt i vissa muslimers ögon.


    Utan att jag lyckats finna något logiskt entydigt svar så undrar jag varför, varför, för det finns ju faktiskt troende muslimska kvinnor som kan leva utan slöja burka niqab osv. Så jag undrar nu varifrån reglerna ursprungligen härrör kring detta att kvinnan ska dölja sitt anlete? För om man inte kan ge ett entydigt svar på detta, så tycker då jag inte det är underligt om det nu dyker upp fördomsfulla förklaringar kring detta om varför på ett sätt som gång på gång idag visar sig t ex i SD Michael Hess uttalande om muslimer.


     


     

  • Svar på tråden Slöja Burka Niqab osv men varför, varför?
  • OLilly
    Äldre 19 Jan 19:03
    #1

    Hur länkade du ihop hans uttalande med slöjan och anledningen till att man bär den? Hess gav sin egna åsikt som givetvis inte är fakta utan enbart fördom. Sen vad folk säger om slöjan och varför de bär den är en helt annan sak. Det grundar sig i fakta.
    Har du inte fått ett klart svar på detta med slöjan så beror det ju på att det finns olika förgreningar inom islam där tron kan skilja sig och för att det finns lika många tolkningar av religionen som det finns muslimer. Exakt vad man tror och hur man praktiserar religionen är något mellan den troende och GUD.


    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Forum
    Äldre 19 Jan 19:18
    #2
    OLilly skrev 2014-01-19 19:03:13 följande:
    Hur länkade du ihop hans uttalande med slöjan och anledningen till att man bär den? Hess gav sin egna åsikt som givetvis inte är fakta utan enbart fördom. Sen vad folk säger om slöjan och varför de bär den är en helt annan sak. Det grundar sig i fakta.
    Har du inte fått ett klart svar på detta med slöjan så beror det ju på att det finns olika förgreningar inom islam där tron kan skilja sig och för att det finns lika många tolkningar av religionen som det finns muslimer. Exakt vad man tror och hur man praktiserar religionen är något mellan den troende och GUD.

    Okey men det finns ännu ingen som säger att det finns några måsten för detta. I så fall ber jag dig hänvisa mig till dessa sidor dvs. där det klart står orsaken till varför kvinnan t ex ska dölja sitt anlete.

  • OLilly
    Äldre 19 Jan 19:27
    #3
    Forum skrev 2014-01-19 19:18:04 följande:

    Okey men det finns ännu ingen som säger att det finns några måsten för detta. I så fall ber jag dig hänvisa mig till dessa sidor dvs. där det klart står orsaken till varför kvinnan t ex ska dölja sitt anlete.


    Var finns det ingen som säger? Ingen du stött på här eller ute? Eller menar du att det inte står i någon religiös text att det skulle vara obligatoriskt? 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Forum
    Äldre 19 Jan 19:36
    #4
    OLilly skrev 2014-01-19 19:27:52 följande:
    Var finns det ingen som säger? Ingen du stött på här eller ute? Eller menar du att det inte står i någon religiös text att det skulle vara obligatoriskt? 

    http://fragaimamen.se/


    Här är en förvisso mycket bra sida, men riktigt svar om varför, får jag inte heller här svar på t ex: När måste en kvinna täcka sig framför pojkar?


    http://fragaimamen.se/nar-maste-en-kvinna-tacka-sig-framfor-pojkar/


    Jag tycker för övrigt det svar som ändå ges här lätt kan missförstås. Och detta då i mina ögon med smått katastrofala följder för kvinnan.

  • OLilly
    Äldre 19 Jan 23:28
    #5
    Forum skrev 2014-01-19 19:36:52 följande:

    fragaimamen.se/


    Här är en förvisso mycket bra sida, men riktigt svar om varför, får jag inte heller här svar på t ex: När måste en kvinna täcka sig framför pojkar?


    fragaimamen.se/nar-maste-en-kvinna-tacka-sig-.../


    Jag tycker för övrigt det svar som ändå ges här lätt kan missförstås. Och detta då i mina ögon med smått katastrofala följder för kvinnan.


    Vad är det som kan missförstås menar du? Vad kan det ha för följder tror du? 

    Att täcka sig är en sak. Att skyla huvudet, ansiktet och eventuellt ögonen en helt annan. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    Äldre 19 Jan 23:31
    #6
    Forum skrev 2014-01-19 19:18:04 följande:

    Okey men det finns ännu ingen som säger att det finns några måsten för detta. I så fall ber jag dig hänvisa mig till dessa sidor dvs. där det klart står orsaken till varför kvinnan t ex ska dölja sitt anlete.


    Det finns hadither som kan ge dig lite mer närmare förklaring till hur man ska klä sig som en muslimsk kvinna. Jag kan bara hänvisa till Koranen. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Forum
    Äldre 20 Jan 00:11
    #7
    OLilly skrev 2014-01-19 23:28:42 följande:
    Vad är det som kan missförstås menar du? Vad kan det ha för följder tror du? 

    Att täcka sig är en sak. Att skyla huvudet, ansiktet och eventuellt ögonen en helt annan. 
    Det som b la Hess syftade på i det han skrev. För även om tolkningen är helt fel i dina ögon så tänker i alla fall också jag på ett sätt då jag t ex läser  (Surah Nur, v. 31). Och jag tror inte jag är speciellt ensam om detta. Allt sedan fördomar alltid härrör någonstans ifrån även om de är helt fel tolkade. Så oavsett man är kristen eller muslim så är de religiösa verserna inte alltid är så lätta att tolka rätt för den ovane. Nej vantolkningar och därmed felaktiga fördomar menar jag därmed uppstår jättelätt. Så även om de har uppåt väggarna fel så kan jag därför förstå att det finns folk som i sin okunnighet reagerar och skriver som de gör. Speciellt om nu svaret, om det man nu undrar över i deras ögon anses otydligt och oklart. Psykologin är bara sådan dvs. hur tyvärr vi människor reagerar för det som känns främmande för oss. Och för det hjälper det tyvärr inte hur mycket man lagstiftar osv, allt sedan detta är något vi reagerat på sedan begynnelsen dvs. när någonting känns främmande för oss som människor dvs. vad som kan te sig självklart för dig, behöver långt ifrån vara lika självklart för andra.
  • Forum
    Äldre 20 Jan 22:31
    #8

    Min tolkning av varför man formulerar sig som man gör i t ex Surah Nur, v. 31 är kanske helt uppåt väggarna fel. Men det står onekligen något även där, som i alla fall jag kan tolka som att kvinnan döljer sig för mannen för att inte han ska känna begär dvs. få lust.


    Du får ursäkta mig om detta är feltolkat av mig, men med vetskap av vad sådana som t ex Hess och kompani skriver. Så jag tror därmed att jag med all säkerhet inte är vidare ensam att tolka texten som jag gör även om jag nu helt uppåt väggarna fel. Men tala då istället om varför man då i koranen skriver i att måste skydda mannen ifrån att känna begär?'


    Detta anser jag lätt kan missförstås på så sätt så att man t ex skriver såsom nu Hess gjorde. Jag skyddar inte Hess på något sätt nu. Nej det enda jag tar i försvar är i så fall reaktioner som jag tar såsom högst mänskliga och som jag åter igen vill framhäva att man omöjligt kan lagstifta emot.


     

  • OLilly
    Äldre 24 Jan 23:42
    #9
    Forum skrev 2014-01-19 19:18:04 följande:

    Okey men det finns ännu ingen som säger att det finns några måsten för detta. I så fall ber jag dig hänvisa mig till dessa sidor dvs. där det klart står orsaken till varför kvinnan t ex ska dölja sitt anlete.


    Ett måste finns inte. Inget ska framtvingas i islams namn. Däremot så klär sig en rättfärdig muslim sig så. Alltså, det är det bästa eller mest passande sättet kanske vi ska säga. Sen VAD man ska skyla är omtvistat. Vissa tolkar det som om att man ska skyla ALL hud på kroppen inkl. ögon, andra täcker bara sitt hår, nacke och hals medan det finns de som anser (tolkar) att man bara ska klä sig neutralt utan att framhäva sina former. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    Äldre 24 Jan 23:52
    #10
    Forum skrev 2014-01-20 00:11:17 följande:
    Det som b la Hess syftade på i det han skrev. För även om tolkningen är helt fel i dina ögon så tänker i alla fall också jag på ett sätt då jag t ex läser  (Surah Nur, v. 31). Och jag tror inte jag är speciellt ensam om detta. Allt sedan fördomar alltid härrör någonstans ifrån även om de är helt fel tolkade. Så oavsett man är kristen eller muslim så är de religiösa verserna inte alltid är så lätta att tolka rätt för den ovane. Nej vantolkningar och därmed felaktiga fördomar menar jag därmed uppstår jättelätt. Så även om de har uppåt väggarna fel så kan jag därför förstå att det finns folk som i sin okunnighet reagerar och skriver som de gör. Speciellt om nu svaret, om det man nu undrar över i deras ögon anses otydligt och oklart. Psykologin är bara sådan dvs. hur tyvärr vi människor reagerar för det som känns främmande för oss. Och för det hjälper det tyvärr inte hur mycket man lagstiftar osv, allt sedan detta är något vi reagerat på sedan begynnelsen dvs. när någonting känns främmande för oss som människor dvs. vad som kan te sig självklart för dig, behöver långt ifrån vara lika självklart för andra.
    Menar du att Hess syftade på den versen (24:31) när ha sa så? Hur kan han eller någon öht tolka fram att våldtäkt skulle vara djupt rotat i den islamska kulturen i den versen? Eller finns det något annat i Koranen som förespråkar sådant?

    Visst är alla människor rädda för det okända. Det är ju en överlevnadsinstinkt att fly det annorlunda eftersom det kan betyda fara. Men idag år 2014 är vi mer civiliserade än så och vet (förhoppningsvis) hur man hanterar sociala samspel och vi kommunicerar med människor och är väl rätt så vara vid att stöta på "annorlunda" människor (om man nu inte tillhör ett folk från någon djungel någonstans). 

    Men vad är det man ska vara rädd för egentligen? Att någon ska skada en? Att krig plötsligt bryter ut här? Att någon kommer och försöker övertala en att bli troende och religiös? För det låter vi väl inte hända?! 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
Svar på tråden Slöja Burka Niqab osv men varför, varför?