Forum skrev 2014-01-20 00:11:17 följande:
Det som b la Hess syftade på i det han skrev. För även om tolkningen är helt fel i dina ögon så tänker i alla fall också jag på ett sätt då jag t ex läser (Surah Nur, v. 31). Och jag tror inte jag är speciellt ensam om detta. Allt sedan fördomar alltid härrör någonstans ifrån även om de är helt fel tolkade. Så oavsett man är kristen eller muslim så är de religiösa verserna inte alltid är så lätta att tolka rätt för den ovane. Nej vantolkningar och därmed felaktiga fördomar menar jag därmed uppstår jättelätt. Så även om de har uppåt väggarna fel så kan jag därför förstå att det finns folk som i sin okunnighet reagerar och skriver som de gör. Speciellt om nu svaret, om det man nu undrar över i deras ögon anses otydligt och oklart. Psykologin är bara sådan dvs. hur tyvärr vi människor reagerar för det som känns främmande för oss. Och för det hjälper det tyvärr inte hur mycket man lagstiftar osv, allt sedan detta är något vi reagerat på sedan begynnelsen dvs. när någonting känns främmande för oss som människor dvs. vad som kan te sig självklart för dig, behöver långt ifrån vara lika självklart för andra.
Menar du att Hess syftade på den versen (24:31) när ha sa så? Hur kan han eller någon öht tolka fram att våldtäkt skulle vara djupt rotat i den islamska kulturen i den versen? Eller finns det något annat i Koranen som förespråkar sådant?
Visst är alla människor rädda för det okända. Det är ju en överlevnadsinstinkt att fly det annorlunda eftersom det kan betyda fara. Men idag år 2014 är vi mer civiliserade än så och vet (förhoppningsvis) hur man hanterar sociala samspel och vi kommunicerar med människor och är väl rätt så vara vid att stöta på "annorlunda" människor (om man nu inte tillhör ett folk från någon djungel någonstans).
Men vad är det man ska vara rädd för egentligen? Att någon ska skada en? Att krig plötsligt bryter ut här? Att någon kommer och försöker övertala en att bli troende och religiös? För det låter vi väl inte hända?!